Centrul de plasament “Cireşarii” a fost condus până anul trecut de Maria Niţulescu. După apariţia unui articol în Jurnalul Naţional, foştii angajaţi şi fosta directoare de la Direcţia pentru Protecţia Copilului Sector 2 şi-au făcut curaj să spună cum este condusă o instituţie care are în grijă copiii cu probleme de comportament grave.
Centrul de plasament “Cireşarii” a fost condus până anul trecut de Maria Niţulescu. După apariţia unui articol în Jurnalul Naţional, foştii angajaţi şi fosta directoare de la Direcţia pentru Protecţia Copilului Sector 2 şi-au făcut curaj să spună cum este condusă o instituţie care are în grijă copiii cu probleme de comportament grave.
Jurnalul Naţional a relatat în octombrie anul trecut cum Floarea Radu, o bătrână în vârstă de 76 de ani a fost angajată în funcţia de administrator al Centrului “Cireşarii”, din subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a Primăriei Sectorului 2 din Capitală. După apariţia articolului, mai mulţi foşti angajaţi ai centrului ne-au contactat pentru a ne vorbi şi despre alte nereguli comise în centrul de primire minori, în
perioada cât instituţia a fost condusă de Maria Niţulescu. Aceasta din urmă a fost, după cum afirmă sursele noastre, cea care a obligat-o pe Floarea Radu să se înscrie la concurs. Motivul a fost dorinţa doamnei Niţulescu de a nu lăsa pe cineva din exterior să ocupe postul. De altfel, foştii angajaţi de la “Cireşarii”, ne-au declarat că acest episod nu
a fost unul singular sub conducerea acesteia. Ei afirmă că fosta şefă a centrului a făcut mai multe aranjamente pentru a nu angaja personal nou. Aşa se face că la “Cireşarii”după cum spun oamenii cu care am vorbit, nimeni nu este ceea ce pare. Astfel, contabila a fost obligată să devină administrator, locul contabilei a fost luat de bucătăreasă, iar instructorul de educaţie a devenit secretară şi se ocupă de “introducerea datelor în calculator”. Conform aceloraşi surse, fosta şefă a centrului şi-a adus în instituţie mai mulţi oameni fideli: magazinera este o fină de botez, spălătoresele sunt şi ele finele de botez şi de cununie ale magazinerei. Tot printre angajaţi se regăsesc şi neveste ale colegilor de serviciu ai soţului doamnei Niţulescu şi prieteni de familie, cum ar fi actuala şefă a centrului, Claudia Marinescu. Maria Niţulescu a fost avansată anul trecut de primarul Neculai Onţanu şi acum ocupă postul de director general adjunct la Protecţia Copilului din cadrul DGASPC
Sector 2 al Capitalei. Promovarea nu o împiedică însă pe aceasta, după cum afirmă sursele noastre, să beneficieze în continuare de serviciile spălătoriei, călcătoriei şi croitoriei de la “Cireşarii”.
Teroare.
Atmosfera tensionată, disensiunile create şi menţinute de aceasta între angajaţii fideli şi cei pe care nu îi putea controla au dus la plecarea mai multor angajaţi competenţi, care nu au mai suportat comportamentul discreţionar al Mariei Niţulescu. Despre ce se întâmpla la centrul “Cireşarii”nu se auzea mai nimic la nivelul DPC din Sectorul 2. Motivul? Intimidarea angajaţilor şi a copiilor. “Am dorit să vă aduc la cunoştinţă aceste lucruri, că poate puteţi să scăpaţi oamenii din Sectorul 2 de asemenea moşier modern, cu moşia în “Cireşarii” şi, mai nou, în toată aria Protecţiei Copilului de acolo”, ne-a scris un fost psiholog al centrului, care nu a vrut să-i apară numele în ziar pentru a nu avea probleme. El nu este singurul angajat care a fugit mâncând pământul din instituţia care a fost condusă de Maria Niţulescu. “Mi-e scârbă. Păcat de instituţie. Eram deja divizaţi în două grupuri: oamenii ei şi ceilalţi. Dacă eu nu reacţionam la ceva ce îmi cerea ea (n.r. - Maria Niţulescu), nu mă mai chema pe mine, ci numea pe altcineva care să-mi preia prerogativele. Nu existau plângeri din partea copiilor sau a angajaţilor. Dacă făceai aşa ceva, erai acuzat că dai din casă. Pe copii oricum nu îi asculta nimeni, pentru că din punctul lor de vedere sunt copii versaţi. Copiii, dacă făceau plângere, erau imediat trimişi în altă parte, pierduţi la poartă sau încredinţaţi poliţiei. La doamna Nedef, fosta directoare a Direcţia pentru Protecţia Copilului Sector 2, au ajuns la un moment dat nişte reclamaţii fără să ştie Niţulescu. Nu vreau să-mi amintesc ce scandal a ieşit atunci”, ne-a povestit fostul administrator al centrului, care de asemenea nu a dorit publicarea numelui în ziar.
Comportament hitlerist.
Fosta directoare a DPC Sector 2, Monica Nedef, ne-a confirmat omerta instituită la “Cireşarii”de doamna Niţulescu. “Din centrul “Cireşarii” nu a ieşit nimic. Ei sunt stat în stat. Fiica doamnei Niţulescu este şefa de cabinet a primarului (n.r. - Onţanu). Nu o să se întâmple niciodată nimic. Corb la corb nu-şi scoate ochii.” Ea a recunoscut că au mai fost cazuri în care copiii sau plâns că au fost bătuţi, dar susţine că adevărul era pe undeva pe la mijloc, pentru că cei mici de acolo erau “delincvenţi”. “Eu i-am admirat tot timpul pentru că îi ţineau în frâu. Un copil a ajuns acolo după o tentativă de crimă. Nu pot nici să dau cu noroi şi nici să îi iau apărarea. Felul dumneaei este unul mai ceauşist, mai hitlerist. Ceva se întâmpla acolo. Dar vă spun că centrul “Cireşarii” a fost o mică puşcărie”, a mai precizat Monica Nedef. Cu toate acestea, ea a calificat nepotismul de la “Cireşarii”ca măsură de siguranţă. “La angajare toată lumea venea şi spunea că are pe cineva de angajat. Niciodată nu am întrebat dacă e rudă cu cineva şi nici ei nu veneau să-mi spună: “E nepotul soţului meu”, a mai adăugat Nedef. Aceasta recunoaşte că mulţi dintre angajaţii de la “Cireşarii”au plecat din cauza atmosferei ostile de acolo. “Oameni de valoare au plecat din cauza atmosferei create în centru. Eu nu m-am amestecat niciodată”, mai spune aceasta. În urma solicitării Jurnalului Naţional, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului ne-a asigurat că nu a primit sesizări din partea angajaţilor sau a copiilor din centrele
“Cireşarii”şi că nu a existat vreun control la aceste centre. Am incercat să aflăm şi punctul de vedere al primarului Onţanu, dar nu a fost de găsit.
“Foarte bine”
După lupte seculare, DGASPC Sector 2 a trimis răspuns la solicitarea Jurnalului Naţional.
“Doamna profesor Maria Niţulescu are o experienţă de 36 de ani în domeniul asistenţei sociale dintre care 29 de activitate desfăşurată în cadrul Centrului “Cireşarii” unde a îndeplinit succesiv funcţiile de instructor principal de educaţie, şef centru, director având în subordine Centrele “Cireşarii 1şi 2”, obţinând...numai calificative de “foarte bine”.”, ne asigură Mariana Georgescu, director general la DGASPC sector 2. Magazinera nu este fina de botez a doamnei Niţulescu. Călcătoreasă nu există iar soţul croitoresei nu lucrează în domeniul în care lucrează soţul doamnei Niţulescu. Doamna Niţulescu nu are cunoştinţă de existenţa unor relaţii de rudenie între spălătoreasă şi magazineră. Nu au fost înregistrate plângeri verbale sau scrise privind abuzuri asupra copiilor din centru.
Situaţia angajaţilor de la centru este subiect interzis
Claudia Marinescu, psiholog, este şef al centrului, temporar, până la vacantarea postului şi organizarea concursului pentru ocuparea lui, el fiind încă ocupat de Maria Niţulescu, care îndeplineşte temporar atribuţiile directorului general adjunct pentru protecţia copilului din cadrul DGASPC Sector 2. Claudia Marinescu nu are relaţii extraprofesionale cu Maria Niţulescuî, scrie în răspunsul primit de la DGASPC Sector 2. În solicitare am cerut să ni se spună ce experienţă are şefa temporară a centrului şi unde a mai lucrat înainte de a se angaja acolo. La această întrebare autorităţile au ocolit răspunsul, fără vreun argument. Am cerut o listă cu angajaţii actuali şi cu numărul celor care au plecat de la centru. Am întrebat de asemenea dacă fiica doamnei Niţulescu este secretara primarului Onţanu. Conducerea
DGASPC Sector 2 a refuzat să răspundă la aceste întrebări, motivând că informaţiile reprezintă date cu caracter personal şi confidenţial. Am întrebat dacă este adevărat faptul că doamna Niţulescu şi-a ameninţa angajaţii că, dacă nu fac ce spune ea, îi disponibilizează, deoarece are trecere la primar. Parte din răspuns a fost că “angajatul care se simte nedreptăţit are la îndemână calea litigiului de muncă deferit instanţelor de judecată competente”.