Groaznicul accident in care si-au pierdut viata 14 persoane, dintre care trei copii, s-a produs pe autostrada duminica seara, in jurul orei 23:30, la jumatatea distantei dintre localitatile Mako si Szeged, din Ungaria. Potrivit primelor cercetari, un tir a rupt parapetul si a intrat pe contrasens, lovind in plin microbuzul. Doris Mircea, purtatorul de cuvant al MAE, a precizat ca autotrenul venea dinspre Arad si se indrepta catre Budapesta, iar microbuzul, inmatriculat in Spania, venea de la Valencia, cu destinatia Bucuresti.
Patronul firmei de tiruri, fost politist de frontiera
Tirul implicat in accidentul din Ungaria – incarcat cu lemne in momentul impactului – este detinut de o firma de transport din municipiul Arad, ai carei patroni sunt un fost politist de frontiera, condamnat pentru ucidere din culpa, si mama acestuia. Firma care detine camionul implicat in accidentul din Ungaria se numeste Transalex si are sediul intr-un apartament dintr-un bloc din municipiul Arad. Soferul plecase in cursa duminica seara, la ora 22:00. Alexandru Fratila este fost politist de frontiera din Arad, care a fost demis in 28 februarie 2011, dupa ce a fost condamnat definitiv pentru ucidere din culpa in urma unui accident rutier. Soferul tirului are 31 de ani, se numeste Ovidiu Munteanu si lucra la firma din Arad de trei ani. El a fost grav ranit in urma accidentului.
Ce spune Politia ungara?
Trei copii, patru femei si sapte barbati au decedat, toate aceste persoane fiind din microbuz, in timp ce soferul tirului a fost ranit grav, dar stabil, iar un barbat din microbuz este in stare critica, potrivit purtatorului de cuvant al Politiei Szeged Szenti Szabolcs. "Autotrenul romanesc a derapat de pe banda sa de mers dupa o curba, pe Autostrada M43, in apropiere de Szeged, in sudul Ungariei, si a patruns pe contrasens, unde a intrat in coliziune frontala cu un microbuz inmatriculat in Romania", a anuntat Politia ungara, citata de MTI. Potrivit primelor informatii ale anchetei, soferul tirului ar fi adormit la volan, intrand pe contrasens, unde s-a ciocnit cu microbuzul care circula regulamentar. De asemenea, politistii au prelevat probe de sange de la soferul autocamionului, din primele informatii reiesind ca acesta nu consumase bauturi alcoolice.
Microbuzul, cursa ilegala
Microbuzul implicat in accidentul din Ungaria a fost inregistrat in actele oficiale ca avand o capacitate de 8+1 pasageri. Cu toate acestea, la momentul accidentului, in microbuz se aflau 15 persoane. "Masina implicata in accident este inregistrata la Politie ca autoturism cu o capacitate de opt locuri plus cel al soferului. Este inmatriculata pe persoana fizica. Nu are eliberata licenta de transport, deoarece pentru autoturisme nu este necesara o astfel de licenta. Cu alte cuvinte, masina nu era, legal, destinata curselor interne sau externe", au declarat pentru Jurnalul National surse din cadrul Politiei Arges. Microbuzul implicat in accident era inmatriculat in Arges si era condus de un barbat din Pitesti. Acesta este, de altfel, si proprietarul microbuzului, avand o firma de transport. La momentul accidentului, tanarul facea o cursa din Spania in Romania, fiind insotit de tatal si de cumnatul sau. Din informatii neoficiale, in microbuz se aflau persoane care se intor-ceau de la munca din Spania.
Soferul tirului a fost retinut ieri pentru 72 de ore si va fi prezentat astazi procurorilor maghiari cu propunerea de arestare preventiva. El se afla momentan in spital, fiind plasat in stare de arest. Dincolo de vinovati, de cauze, de justificari, accidentul rutier din Ungaria a nenorocit pe viata mai multe familii. Opt dintre persoanele decedate sunt din judetul Giurgiu, mai exact din Clejani si din Ghimpati. In accident si-au pierdut viata patru persoane din localitatea Clejani, dintre care trei membri ai unei familii (tatal – 51 de ani, mama – 50 de ani si fiul – 34 ani). Tragedia a lovit si la Ghimpati, acolo unde dintr-o familie a mai ramas doar un copil de 6 ani, aflat in grija bunicii. Mama, tatal si doi frati au murit, fiind pasageri in microbuzul mortii. Barbatul, C.I, in varsta de 37 de ani, si sotia sa se intorceau de la munca din Spania, impreuna cu doi dintre copiii lor. Cel mai mic ramasese acasa. Voiau sa castige ceva banuti pentru a-si finaliza casa. Alte victime sunt din Pitesti, din judetul Neamt si din Alexandria. Bilantul este unul tragic: 14 morti si doi raniti grav.
Blestem rutier pentru romanii care circula in Ungaria?
● In cursul acestui an, la 20 septembrie 2011, 28 de persoane au fost ranite, dintre care noua grav, in urma coliziunii dintre un autobuz si un camion romanesc in estul Ungariei, intre localitatile Debrecen si Mikepercs.
● La 21 iunie 2011, cinci persoane si-au pierdut viata si alte 25 au fost ranite, dintre care sapte grav, intr-un accident produs pe Autostrada M70 din Ungaria, dupa ce un autocar care transporta romani a intrat in coliziune cu un camion incarcat cu ciment.
● La 31 ianuarie 2010, sapte persoane au fost ranite, dintre care trei grav, dupa ce o masina a intrat in coliziune cu un microbuz inmatriculat in Romania, care circula pe aceeasi banda, in sens opus, in apropiere de granita Ungariei cu Romania.
● La 13 august 2009, zece romani au fost raniti in urma unui accident de microbuz petrecut pe Autostrada M7, in apropiere de localitatea Hollad, aflata in comitatul Somogy din sud-vestul Ungariei.
● La 19 ianuarie 2009, sapte persoane au fost ranite, dintre care trei grav, intr-un accident rutier produs pe soseaua 8 din vestul Ungariei, intre localitatile Egyhazashollos si Rabahidveg, in urma coliziunii dintre un microbuz inmatriculat in Romania si un automobil local.
● 19 iulie 2007. Accident rutier soldat cu decesul a sapte romani si ranirea altor 16. Acesta a avut loc pe DN 43, intre orasele Mako si Szeged, in apropierea frontierei cu Romania. Atunci, un camion-platforma ce transporta autovehicule a intrat pe contrasens, lovind un autocar in care se aflau 35 de turisti romani, care se indrepta spre localitatea Szeged.