Contractele de intretinere multianuala, semnate pe suma de 1 miliard de euro, au fost subiecte dezbatute zile in sir, mai ales in conditiile iernii dificile cu care se confrunta Romania. De curand, Alexandu Nazare, ministrul Transporturilor, a anuntat ca a cerut Curtii de Conturi verificarea acestor contracte. Potrivit cifrelor oficiale, transmise de ministerul Transporturilor, pentru deszapezire, statul a platit pe cei patru ani 250 de milioane de euro. Surse din Compania de Drumuri au afirmat ca aceste contracte de deszapezire au fost verificate atat in 2008, cat si in 2009, si ca din audit a reiesit faptul ca o parte din bani trebuie sa se intoarca de la constructori la stat.
In acest an, compania a deszapezit in baza vechilor contracte. Cu o durata de valabilitate de patru ani, toate regiile de drumuri din tara au ramas pe vechile multianuale. Exceptie fac cele doua autostrazi, care au la baza contracte semnate in 2010. Centura Bucurestiului, aflata in administrarea a doua sectii de drumuri nationale, respectiv Bucuresti Sud si Bucuresti Nord, are contracte de intretinere multianuala din 2008, respectiv 2009.
Jurnalul National a soclicitat CNADNR costul deszapezirii celor doua autostrazi, respectiv A 1 si A 2, pentru aceasta iarna. Transformata in euro, suma platita ajunge la 1,9 milioane de euro. "Valoarea maxima a contractului subsecvent din 27.10.2011 pentru DRDP Bucuresti este de 11.011.707,63 lei fara TVA, din care activitatea de deszapezire pe Autostrada A1 Bucuresti – Pitesti (inclusiv centura Pitesti) in perioada 01.01-31.03.2012 este de 5.098.489,07 lei fara TVA. Valoarea maxima a contractului subsecvent din 27.10.2011 pentru DRDP Bucuresti este de 5.185.364,29 lei fara TVA, din care activitatea de deszapezire pe Autostrada A2 Bucuresti – Lehliu in perioada 01.01-31.03.2012 este de 2.721.846,36 lei fara TVA", se arata in raspunsul CNADNR.
Contractele multianuale de intretinere pentru A1 apartin Asocierii formate din SC Straco Grup SRL (lider), SC Delta ACM 93 SRL si SC Romstrade SRL, iar pentru A2, contractul multianul de intretinere a fost castigat de Asocierea SC Romstrade SRL (lider) si SC Straco Grup SRL.
Centura Bucurestiului are un statut aparte. Practic, este administrata de doua sectii nationale de drumuri. Potrivit raspunsului companiei, pentru aceasta iarna, deszapezirea de pe centura Capitalei ne-a costat peste 2,9 milioane de euro. Centura Capitalei are doua contracte diferite de intretinere multianuala. Pe de o parte, sectoarele dintre km 0-18 si km 55-74 se afla in administrarea Sectiei de Drumuri Bucuresti Nord. Pentru aceasta portiune, contractele multianuale au la baza acordul-cadru din luna octombrie 2009. Castigatorul contractului este Asocierea formata din SC Euro Construct Trading 98 SRL (lider), SC PA&CO International SRL si SC Prima Guard Security Fire SRL. Sectia de Drumuri Bucuresti Sud administreaza sectorul dintre kilometrii 18 si 55. Deszapezirea pe aceasta portiune a avut la baza acordul cadru din 2008, castigatorul licitatiei fiind asocierea SC Gecor SRL (lider), SC PA&CO International SRL, SC Prima Guard International SRL. "Activitatea de deszapezire a centurii Bucuresti este inclusa in contractele aferente incheiate pentru cele doua sectii care o au in administrare, impreuna cu toate celelalte sectoare de drumuri nationale pe care le au in administrare aceste sectii. Valorile contractelor incheiate pentru perioada 01.01-31.03.2012 sunt: pentru SDN Bucuresti Nord – ctr subsecvent din 16.12.2011 – 5.612.271,01 lei fara TVA, iar pentru SDN Bucuresti Sud – ctr subsecvent nr. 16.12.2011 –6.545.262,50 lei fara TVA", se precizeaza in raspunsul CNADNR.
Noile contracte, contestate in lant
O firma de apartament a blocat procedurile de licitatii pentru intretinerea multianuala 2012-2014 pe majoritatea DRDP-urilor din tara. Este vorba despre SC Rusu Stil, societate cu sediul in Beclean, care a cerut Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor anularea licitatiilor pentru mai toate regionalele din tara. SC Rusu Stil a argumentat paguba adusa la bugetul de stat prin "restrictionarea concurentei". Au fost contestate astfel licitatiile de pe DRDP Cluj, DRDP Craiova, DRDP Bucuresti si DRDP Brasov. In decizia publicata de CNSC pe site-ul institutiei se precizeaza: "CNSC respinge, ca nefondate, celelalte solicitari, inclusiv pe cea de anulare a procedurii de atribuire in cauza. Licitatiile nu vor fi anulate". Consiliul precizeaza insa ca din caietul de sarcini trebuie scoase anumite prevederi. Practic, in noile contracte de intretinere, este prevazut GPS-ul pentru masinile care vor actiona la deszapezire. CNSC a apreciat insa ca prevederea trebuie scoasa din caietul de sarcini, si trebuie mentinute in schimb "tahografe omologate" (nr. aparate care contorizeaza orele de lucru). In noile contracte, masinile vor fi platite numai pentru perioada de interventie, nu si pe cea de stationare, asa cum prevad contractele aflate in acest moment in vigoare.