În curând va apărea o nouă instituţie, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAT), care va verifica toate achiziţiile publice făcute în România. Preşedintele instituţiei, care va avea rang de secretar de stat, va controla o piaţă de 85-90 de miliarde de lei.
Noua instituţie va fi formată prin comasarea celor două dintre structuri care se ocupă de aceste activităţi în prezent, ANRMP (monitorizare şi reglementare) şi UCVAP (corelare şi verificare). Prin urmare, ANAT va elabora, promova și implementa politica în domeniul achizițiilor publice, dar va stabili și va implementa sistemul de verificare și de control în acest domeniu. Totodată, va monitoriza funcționarea eficientă a sistemului de achiziții publice, prin SEAP şi cele făcute direct de instituţii.
Avocatul Radu Sora ne-a spus că centralizarea acestor activităţi este benefică, pentru că preţurile şi costurile scad, dar este rău că se va da prea multă putere unora care nu au drept scop bunăstarea instituţiei. El mai spune că proiectele noilor legi ale achiziţiilor publice nu rezolvă problemele din domeniu şi crede că vor mai fi multe modificări ale acestora până când vor intra în vigoare. De exemplu, preţul cel mai mic şi cel mai avantajos preţ din punct de vedere tehnico-economic trebuie să coexiste în continuare şi să nu fie eliminat niciunul dintre ele, a subliniat avocatul.
Guvernul a adoptat hotărârea de funcţionare a ANAT, în şedinţa de ieri, care este o primă etapă din implementarea noii Strategii naţionale privind domeniul achiziţiilor publice. Noua strategie prevede implementarea unor directive europene în legislaţia naţională, până în aprilie 2016. Pachetul de legii privind achiziţiile publice a început să fie dezbătut săptămâna trecută.
Intre linii
Piaţa achiziţiilor publice prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) a fost în 2014 de 77 de miliarde de lei, circa 11,5% din PIB. În plus, administraţia mai face alte cumpărături de 8-10 miliarde de lei, ceea ce ridică întreaga piaţă la 85-90 mld lei.
Cea mai recentă licitaţie pe SEAP a fost, pe 16 iulie, pentru 10 kilometri din autostrada Comarnic-Braşov, estimată la un cost de circa 71 de milioane de euro.