Lucrări de întreţinere a străzilor făcute pe zeci de milioane de euro, contracte nerespectate, proiecte modificate astfel încât costul acestora să crească de trei ori mai mult. Sunt doar câteva probleme semnalate de primarul Sorin Oprescu la 100 de zile de mandat.
Lucrări de întreţinere a străzilor făcute pe zeci de milioane de euro, contracte nerespectate, proiecte modificate astfel încât costul acestora să crească de trei ori mai mult. Sunt doar câteva probleme semnalate de primarul Sorin Oprescu la 100 de zile de mandat.
Prima decizie: toate contractele de întreţinere vor fi reziliate.
"Lucrurile stăteau mult mai prost decât ne-am închipuit", aşa a început ieri primarul general, Sorin Oprescu, sinteza celor găsite după 100 de zile de mandat. Primul subiect abordat a fost legat de modul în care 100 de străzi din Capitală au fost administrate de cele şase firme desemnate de fosta conducere drept câştigătoare ale licitaţiilor. Mai exact, de Sc STRABAG AG, SC HAN GROUP SA, SC TEHNOLOGICA RADION SRL, SC DELTA ACM 93 SRL, SC EUROCONSTRUCT 98 SRL.
"După verificările străzilor în teren şi a raporturilor contractuale, am constatat că nu s-au respectat prevederile impuse pentru nivelurile de servicii. Pot să vă spun că plata pentru starea arterelor aflate în garanţie sau întreţinere se face pe o cotă fixă de zece miliarde lei vechi, în condiţiile în care lucrările la carosabil şi trotuare nu se evidenţiază. Am constatat neseriozitatea îndeplinirii sarcinilor de serviciu în mai multe zone, precum intersecţiile de pe străzile Iuliu Maniu, Amurgului, Sălaj, Carol, Banu Manta, Ferdinand, Calea Griviţei, unde carosabilul este deteriorat", a spus Oprescu. El a precizat că suma încasată lunar de aceste firme pentru lucrările de întreţinere ajunge la peste 250.000 de euro, echivalentul a 900.000 de lei, în condiţiile în care cheltuielile de întreţinere ale administraţiei străzilor ajung la 600.000 de lei. "Deci diferenţa este plătită de contribuabilii bucureşteni. Practic, un milion de lei costă un pachet de străzi reparate prin achitarea unei plăţi fixe negociate în contracte. Primăria Capitalei plăteşte lunar 2 milioane de euro pentru o sută de străzi, din cele 500 pe care le are în administrare. Pentru că din vistieria municipalităţii se scurg importante sume de bani nejustificat, voi trece la rezilierea acestor contracte păguboase şi voi demara noi contracte de reparaţii a străzilor şi trotuarelor aflate într-o stare necorespunzătoare", a adăugat Oprescu.
Fără amenzi
Cele 100 de străzi, majoritatea în centrul Capitalei, ar fi trebuit să arate impecabil la câţi bani a pompat municipalitatea până acum în cele şase firme. Numai că realitatea din teren şi de data asta este alta. Gropile sunt la ele acasă, întreţinerea fiind făcută doar pe hârtie. Şi cu toate acestea, nu a fost aplicată nici o amendă şi nici un constructor nu şi-a pierdut autorizaţia de intervenţie. "Toată lumea este nemulţumită de activitatea marilor asfaltatori. Există în ţară o şosea naţională reabilitată cu 65 milioane de euro, iar în Bucureşti reabilitarea unei artere de 2,2 km a costat 75 milioane de euro", a mai spus edilul Capitalei.Pentru a nu se mai sparge haotic străzile abia refăcute, municipalitatea va înfiinţa un centru de urgenţă, care va fi deservit de operatori speciali ce vor avea logistica pentru a interveni imediat la orice sesizare din teren privind lucrările pe străzi. În termen de 48 de ore se va interveni rapid sau în maximum trei zile, în funcţie de gravitatea intervenţiei. Nu se va mai emite nici o autorizaţie către nici o firmă pentru a se sparge străzile la întâmplare.
O altă nemulţumire a fost legată de obiceiul municipalităţii de a modifica foarte des indicatorii tehnico-economici ai proiectelor de investiţii în care este implicată primăria.
"Cu alte cuvinte, se cere suplimentarea valorii contractelor iniţiale sau schimbarea de soluţii constructive. Aceste lucrări suplimentare nu au fost cuprinse în studiile de fezabilitate iniţiale şi nici în documentaţiile pentru licitaţii, ele făcând obiectul unor acte adiţionale – multe dintre ele neîncheiate până la finalul mandatului trecut", a precizat Oprescu. Unele dintre aceste lucrări au fost realizate fizic de constructori, însă fără să fie contractate legal, ceea ce a dus la imposibilitatea realizării plăţilor sau la întârzierea lor. Un exemplu este Pasajul Basarab, unde constructor este Anstaldi Spa – FCC Construccion, iar estimarea actului adiţional este de 80.000.000 de lei, fără exproprieri, în condiţiile în care licitaţia a fost câştigată cu o soluţie alternativă, acceptată pentru diminuarea preţului. Mai mult, proiectul pentru noua soluţie a fost definitivat în luna mai a acestui an, iar până în prezent decontările s-au făcut pe lucrări fictive. Şi în Bd Iancu de Hunedoara (constructor Mari Vila – Delta ACM 93), estimarea actului adiţional este de 11.000.000 de lei, Şoseaua Colentina (constructor Swietelski, Max Bogl – Eurovia) cu estimarea de 10.000.000 de lei, modernizarea Pieţei Eroii Revoluţiei – (constructor Iridex – Sopmet) cu 6.000.000 de lei.
Lucrări întârziate
- Societatea Ponicon – Extindere reţele apă pe Strada Gheorghe Ionescu Siseşti – contract semnat în 2004 cu termen de finalizare de trei luni, dar cu lucrări încheiate în 2007 fără nici o zi penalizare.
- Societatea Ponicon – lucrare pe Strada Gheorghe Ionescu Siseşti – contract de branşamente din 25.04.2005, cu termen de două luni, finalizat însă după doi ani.
- TMUCB – patru contracte pentru contorizarea vânzărilor de căldură şi apă caldă în mai multe zone din Bucureşti, toate semnate în 2003 cu perioada de finalizare de aproximativ doi-trei ani, dar încă neterminate.
- Societatea Acim Romproed – reabilitare serviciu cişmele şi hidranţi publici de incendiu. Contract numărul 2681 din 29.06.2006. Termenul a fost decalat până la 06.08.2008, fiind nerespectat nici de data aceasta.
Citește pe Antena3.ro