PE a adoptat ieri pachetul privind schimbările climatice, obiectivul UE până în anul 2020 fiind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 20%, creşterea ponderii energiilor regenerabile la 20% din mixul energetic şi îmbunătăţirea eficienţei energetice cu 20%.
Prima propunere vizează revizuirea sistemului european de comercializare a cotelor de emisii (ETS). În prezent, în cadrul sistemului european de comercializare a cotelor de emisii, Planurile Naţionale de Alocare – pregătite de statele membre şi aprobate de Comisia Europeană – definesc alocaţii privind cantitatea de CO2 pe care fiecare stat şi fiecare industrie le poate emite. Când companiile emit mai mult, acestea sunt nevoite să cumpere certificate. Dacă emit mai puţin, pot să îşi vândă alocaţiile neutilizate. O alocaţie de o tonă de CO2 costă în momentul de faţă 28 de euro. Scopul sistemului european de comercializare a cotelor de emisii este de a convinge industria să reducă emisiile de gaz cu efect de seră. Astfel, investiţiile care duc la economisirea de CO2 devin mai atractive din punct de vedere economic. În prezent, sistemul ETS se aplică la 10.000 de instalaţii din sectorul energetic şi industrial, care împreună cauzează aproximativ 50% din emisiile UE şi 40% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră. Restul de 60% va fi gestionat de decizia privind eforturile comune de reducere a gazelor cu efect de seră. În prima şi a doua perioadă de comercializare a ETS (2005-2012) majoritatea permiselor sunt alocate în mod gratuit.
CAPTAREA ŞI STOCAREA CO2
Cea de-a doua propunere vizează eforturile comune în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. Propunerea de decizie privind distribuirea eforturilor determină obiective obligatorii pentru statele membre în vederea reducerii emisiilor de gaz cu efect de seră, în perioada 2013-2020, în domeniile care nu sunt incluse în sistemul ETS (transport rutier şi maritim, clădiri, servicii, agricultură şi instalaţii industriale mici). Aceste sectoare produc aproximativ 60% din emisiile UE.
Decizia prevede reducerea emisiilor gazelor cu efect de seră în funcţie de produsul intern brut, obiectivul fiind de a reduce în medie cu 10%, în perioada 2013-2020, pentru a atinge obiectivul general UE de reducere cu 20%.
Cea de-a treia propunere legislativă vizează captarea şi stocarea dioxidului de carbon, o tehnologie care împiedică eliberarea în atmosferă a bioxidului de carbon rezultat din arderea combustibililor fosili – în principal, a cărbunelui. Tehnologia se foloseşte deja, dar la scară redusă. Deoarece dioxidul de carbon este un gaz cu efect de seră important, se consideră că tehnologia captării şi stocării CO2 ar putea contribui la limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră (cu 15% până la 55%), prin urmare la combaterea încălzirii globale.
STANDARDE PENTRU MAŞINILE NOI
Cea de-a patra propunere vizează promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Acordul convenit prevede ca până în 2020 ponderea energiilor regenerabile (combustibili bio, electricitate şi hidrogen produse din surse regenerabile) în domeniul transportului să crească la 10%.
Cea de-a cincea iniţiativă legislativă vizează stabilirea standardelor de performanţă privind emisiile pentru autoturismele noi. Potrivit PE, autoturismele produc 12% din emisiile de bioxid de carbon în UE. Dar în timp ce Uniunea Europeană a redus emisiile cu efect de seră cu aproximativ 5% în perioada 1990-2004, emisiile provenite din transportul rutier au crescut cu 26%.
A şasea iniţiativă are în vedere monitorizarea şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră care provin din utilizarea carburanţilor.
Citește pe Antena3.ro