Peste o sută de profesori au pichetat astăzi Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Timiş. Cadrele didactice cer abrogarea OUG 114/2009 şi HG 1618/2009, emise de Guvern, despre care protestatarii spun că vor avea ca efect reducerea a zeci de mii de posturi în învăţământ. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei spun că este vorba desre o interpretare eronată a celor două acte normative.
Protestatarii sunt membri ai federaţiilor sindicale "Spiru Haret" şi Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) şi cer demisia ministrului Educaţiei, Daniel Funeriu. Virgil Popescu, preşedintele filailei Timiş a Federaţiei "Spiru Haret", spune că a trimis interpelări la ministrul Educaţiei, privind cele două acte normative, însă nu a primit nici un răspuns, iar sindicatele au programat acţiuni similare de protest şi pentru săptămânile următoare. Profesorii au mai protestat şi vinerea trecută, pichetând Prefectura Timiş, pentru blocarea celor două acte normative.
LăMURIRI DE LA MECTS. Sindicaliştii susţin că prin Hotărârea de Guvern 1618 se vor face reduceri importante de personal, iar prin comasarea şcolilor, zeci de mii de profesori vor rămâne pe drumuri, în mediul rural urmând să dispară numeroase şcoli sau clase. În replică, reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că cele două acte normative au fost interpretate eronat de către sindicalişti, iar protestele lor au nevoie de un pretext. Ministerul Educaţiei precizează că OUG 114 şi HG 1618 invocate de sindicalişti pentru a ieşi în stradă nu afectează actul educaţional, ci au efecte benefice. "Salariile profesorilor nu vor scădea prin legea salarizării unice şi nici nu putem vorbi despre zeci de mii de profesori care vor fi daţi afară. Măsurile luate au ca scop creşterea calităţii actului educaţional şi o mai eficientă cheltuire a banului", declară purtătorul de cuvânt al MECTS, Melania Vergu. Cu toate acestea, salariile profesorilor au scăzut cu până la 30% în urma recalculării, prin eliminarea unor sporuri importante şi a orelor suplimentare. Purtătoarea de cuvânt a MECTS a mai precizat că Ministerul Educaţiei a intervenit rapid pentru rezolvarea problemelor care au apărut din cauza unor decizii exagerate ale unor inspectorate şcolare.
EFICIENTIZARE PRIN COMASARE. "Regretăm situaţiile ivite la nivelul unor inspectorate şcolare şi vom interveni pentru ca profesorii să înţeleagă exact măsurile pe care Ministerul Educaţiei vrea să le ia pentru eficientizarea sistemului de învăţământ. Ministerul nu intenţionează să ia măsuri aberante şi nici nu este de acord cu astfel de măsuri dacă ar fi luate la nivelul inspectoratelor şcolare, dar reţeaua de învăţământ trebuie eficientizată, mai ales că există licee cu 17 elevi într-o clasă. Acest lucru trebuie soluţionat într-un fel, pentru că, menţinând acest număr foarte scăzut de elevi, banul se risipeşte", a mai precizat Melania Vergu. Decizia Guvernului de finanţare a unităţilor de învăţământ pe baza standardelor de cost per elev are ca scop, potrivit MECTS, folosirea eficientă a banilor. HG 1618/2009, publicată în Monitorul Oficial din 29 decembrie 2009, prevede finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, finanţate din bugetele locale, pe baza standardelor de cost per elev şi preşcolar pentru anul 2010. Reprezentanţii MECTS susţin că nu se va şti cu exactitate decât la 31 august dacă acest act normativ va atrage după sine reduceri de personal. Atunci se vor încheia toate acţiunile privind mişcarea de personal. Ministerul Educaţiei nu poate estima încă nici situaţia disponibilizărilor personalului auxiliar. Inspectoratele şcolare şi Ministerul Educaţiei mai explică şi faptul că prin comasare nu se înţelege mutarea elevilor de la o şcoală la alta, ci desfiinţarea unor posturi administrative, prin renunţarea la posturile de directori şI la consiliile de administrare.
ALTE PROTESTE. Tot astăzi, s-au strâns aproximativ 5000 de semnături, pe o petiţie online, împotriva comasării claselor maghiare de la Liceul de Artă din Târgu Mureş. Petiţia a fost înaintată Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Mureş. Protestatarii spun că prin această măsură nu se respectă unele drepturi civile, asigurate de Constituţia României. Directorul ISJ Mureş, Dumitru Matei, este mirat de protestul elevilor şi al părinţilor, susţinând că lucrurile au fost clarificate la întâlnirea pe care au avut-o cu el pe 17 februarie. "Eu le-am dat în scris că cifra de şcolarizare va fi în funcţie de numărul de solicitări. Dacă nu vor fi copii, nu pot funcţiona la costuri de cinci ori mai mari ca în rest. Au un învăţător cu normă întreagă la opt elevi, plus doi profesori de specialitate. Noi am făcut demersuri la Minister să găsim soluţii de finanţare, dar încă nu ştim câţi copii vor fi. Încă nu s-a făcut selecţie spre artă sau muzică, nu ştiu de unde au prognozat că vor fi câte 60 de copii de clasă, cât încă nu avem copii", spune Dumitru Matei.
CLUJ. Şi la Cluj, Sindicatul Liber din Învăţământul Preuniversitar acuză ISJ că încalcă legea în cazul comasării şcolilor.Sindicaliştii susţin că Inspectoratul Şcolar Judeţean restructurează reţeaua şcolară fără consultarea sindicatului, aceste măsuri urmând a atrage "mai multe cheltuieli şi investiţii ulterioare". Sindicatul Liber din Învăţământul Preuniversitar Cluj (SLIPC) îşi exprimă, printr-un comunicat, dezacordul faţă de modul în care ISJ aplică OUG 114/2009, "în numele unor economii iluzorii şi sub umbrela încadrării în alocaţia bugetară, sub pretextul eficientizării reţelei şcolare". "Este de neconceput ca unităţi de învăţământ cu tradiţie din judeţul Cluj să dispară peste noapte fără o analiză temeinică şi aprofundată, în lipsa existenţei unor criterii unitare, fără a se ţine seama de părerea comunităţii locale. Se impun centralizat soluţii fără logică, păgubitoare, care vor atrage şi mai multe cheltuieli şi investiţii ulterioare", mai precizează sindicaliştii, în acelaşi document. ISJ Cluj a transmis, la începutul lunii februarie, la Ministerul Educaţiei, pentru aprobare, propunerile de comasare a unor clase cu un număr redus de elevi. Reprezentanţii ISJ spun că ministerul va da un răspuns în legătură cu aceste comasări în luna martie. "Conform propunerilor noastre, prin comasare au dispărut mai multe unităţi şcolare cu personalitate juridică, iar mai multe clase cu efective mici au fost comasate", precizează Peter Tunde, inspector şcolar general adjunct, care mai subliniază că primarii care se opun comasărilor propuse de Inspectorat îşi asumă riscul de a rămâne fără bani pentru plata cadrelor didactice. Probleme ar fi la clasele maghiare cu efective foarte mici, în două şcoli din Cluj-Napoca, respectiv "Ion Agârbiceanu" şi "Nicolae Titulescu", dar şi din mai multe comune. "Trebuie să înţeleagă şi părinţii, dar şi cadrele didactice, că este oportună comasarea unor clase, deoarece au efective mici şi nu sunt rentabile", a adăugat Peter Tunde.
HUNEDOARA. Vineri, 26 februarie, primarul localităţii Brad, din judeţul Hunedoara, a protestat împreună cu peste 300 de părinţi şi elevi, împotriva comasării a două şcoli cu un colegiu. "Noi nu suntem de acord cu această comasare, în forma pe care o vor cei de la ISJ, Consiliul Local a dat deja un vot negativ pentru această soluţie de comasare, iar Primăria şi părinţii elevilor au întocmit memorii pe care le-au trimis Ministerului şi ISJ. Nu putem accepta ca într-un municipiu cum este Bradul să existe o singură unitate de învăţământ", a spunea primarul Florin Cazacu. Sindicatului Învăţământ Preuniversitar Hunedoara a început strângerea de semnături pentru organizarea de proteste, iar acţiunile de acest gen vor continua, întrucât în judeţ sunt mai multe probleme la comasarea unităţilor de învăţământ. Primăria şi comitetele de părinţi ale celor două şcoli au întocmit memorii pe care le-au trimis Ministerului Educaţiei pentru a se renunţa la această intenţie. La şedinţa Consiliului Local Brad, consilierii au dat aviz negativ comasării şcolilor. reprezentanţii Inspectoratului Şcolar sunt însă de altă părere: "Domnul primar nu ştie ce vorbeşte. Cele două unităţi şcolare îşi pierd statutul juridic, dar vor funcţiona în locaţiile în care sunt acum. A fost o dezbatere acum o săptămână şi s-a luat o decizie pe baza Ordonanţei 3064", declara inspectorul general al Inspectoratului şcolar Judeţean Hunedoara, Alexandru Lăutaru. Numărul unităţilor şcolare din judeţul Hunedoara s-ar putea reduce de la 187 la 102, potrivit programului de comasare al Inspectoratului Şcolar Judeţean.
SăLAJ. Şi în judeţul Sălaj, peste 30 de şcoli şi grădiniţe vor fi desfiinţate, în anul şcolar 2010-2011, conform planului de restructurare întocmit de Inspectoratul Şcolar al Judeţului, iar alte 15 vor fi comasate, majoritatea unităţilor fiind din mediul rural. Alte opt şcoli gimnaziale vor fi transformate în şcoli cu clasele I-IV. "În planul de restructurare pentru anul şcolar 2009-2010, sunt prevăzute pentru desfiinţare peste 30 de unităţi de învăţământ din mediul rural sălăjean. Este vorba de 21 de şcoli cu clasele I-IV şi de 11 grădiniţe. Toţi copiii vor trebui să urmeze cursurile la alte unităţi de învăţământ, cel mai probabil cele din centrele de comună. Alte 15 şcoli îşi vor pierde personalitatea juridică prin comasarea cu şcolile din centrele de comună de care aparţin", a spus şeful ISJ Sălaj.
Citește pe Antena3.ro