OBSERVATOR
Primaria Campina este una dintre cele mai bogate din tara. Conform unui act de vanzare-cumparare incheiat, in 1939, intre primarul orasului si unicul mostenitor al pictorului Nicolae Grigorescu, ea devine posesoarea a 202 tablouri si
schite semnate de marele pictor. Averea, estimata la circa un milion de dolari, se afla la Muzeul de Arta, iar astazi se judeca ultimul termen la instanta suprem
NINA MARCU
|
|
DOVADA. Din facsimilul actului de vanzare-cumparare rezulta foarte clar ca unicul mostenitor al lui Grigorescu a cedat, in 1939, contra a 600.000 de lei cele 202 panze |
In urma cu mai bine de trei ani, linistea cotidiana a Primariei Campina a fost zdruncinata din temelii de o adevarata bomba.
ACTUL. In arhiva a fost gasit un act de vanzare-cumparare, vechi si ingalbenit de vreme, care a facut intr-o clipa furori. El era incheiat in 1939 intre Primaria Campina si Ioan Gh. Grigorescu, unic mostenitor al pictorului Nicolae Grigorescu. Acesta din urma vindea institutiei campinene, pentru suma de 600.000 de lei (o adevarata avere pe atunci, care se pare ca a fost platita integral), 202 tablouri si schite realizate de inaintasul sau. De ce a recurs el la acea vanzare nu stie nimeni. Cert este doar ca, in prezenta unui notar si a unor martori, vanzarea a fost perfectata. Peste documentul cu pricina s-a asternut insa praful uitarii. Cand a fost gasit actul, in incinta administratiei locale din Campina nu se afla nici macar o schita sau un tablou. Si nici nu stia cineva sa fi existat vreo panza pe undeva, prin primarie. Asa ca, avand actul de vanzare-cumparare in mana, conducerea de atunci a primariei a inceput o cautare febrila a panzelor lui Grigorescu. Din cercetare in cercetare, s-a constatat ca documentul gasit este doar o copie. Primul pas a fost acela de a descoperi originalul. Si acest lucru s-a intamplat nu dupa foarte multa vreme, documentul original fiind gasit la Arhivele Nationale ale Statului, filiala Prahova. Cu copia si originalul in buzunar, fosta conducere a Primariei Campina s-a pus pe cautat panzele lui Grigorescu.
|
SPRIT. La primaria Campina se pregateste sampania |
VALOAREA DE AZI. Am incercat zadarnic sa obtinem un punct de vedere de la actuala conducere a primariei, dar ne-a fost imposibil. In aceste conditii, fostul primar al municipiului Campina, Tudor Gheorghe, ne-a lamurit asupra situatiei: "Am gasit in arhiva un act cum ca aceste tablouri ar fi ale noastre. Acum avem si copia, si originalul actului de vanzare-cumparare a celor 202 tablouri si schite semnate de Nicolae Grigorescu. Exista si o anexa cu denumirea tuturor panzelor. Cele mai multe dintre ele sunt inspirate din realitatea Campinei anilor 1900". Secretarul primariei, Paul Moldoveanu, vadit iritat de povestea cu tablourile si schitele, a specificat: "Din pacate, la data incheierii actului de vanzare-cumparare, in 1939, tablourile erau expuse la un muzeu in Capitala. Din cercetarile efectuate de noi, e vorba de Muzeul "Toma Stelian". 13 panze se aflau expuse intr-un salon particular. Apoi a venit razboiul, pe urma anul 1945, cand tablourile si schitele au trecut la Muzeul National de Arta, unde s-ar afla si in prezent. Noi am verificat si la muzeul din Campina, dar nu exista aici - si nici nu au existat - nici o schita si nici un tablou dintre cele numite in act. Ne-am interesat daca au fost scoase la licitatie tablouri si schite semnate de pictor. Am facut cercetari printre colectionarii de arta. Operele lui Grigorescu nu se afla in
case particulare. Toate cele 202 tablouri si schite se afla la Muzeul National de Arta. Am facut o cerere scrisa, am anexat actele noastre si am solicitat restituirea tablourilor, care, conform actului, ne apartin. Cum nu ne-au fost returnate, am apelat la lege. Suntem in proces acum cu Muzeul National de Arta. Procesele se tergiverseaza. Daca obtinem tablourile, expunem o parte la muzeul din Campina si restul retinem. In nici un caz nu vom atarna panzele acestea valoroase in birourile primariei". Dupa cum spun cunoscatorii, valoarea de astazi a panzelor lui Grigorescu depaseste un milion de dolari. Specialistii cred ca ele cu cat vor fi recuperate mai greu, cu atat vor fi mai valoroase.
PRIMELE 100 DE OPERE
|
Desene de Grigorescu, proprietatea Primariei din Campina,
in depozit la Muzeul "Toma Stelian":
1. - La botul calului
2. - Femee in atelier
3. - Studiu de cap (un pictor in Academia Gigi din Roma)
4. - (indescifrabil)
5. - Chervan
6. - O batrana (Efect de noapte)
7. - Un cimitir
8. - Studiu de femee
9. - Caricatura
10. - Calaret turc (1877)
11. - Calareti turci
12. - Studiu de atitudine
13. - La fereastra
Aceste 13 prime desene au fost imprumutate si expuse la Salonul Oficial (1939 noiembrie).
14. - Pe malul marii
15. - Grup intr-un restaurant
16. - O diligenta
17. - Crochiuri: Capete
18. - Un colt de padure la Barbizon
19. - O taranca in picioare (Studiu)
20. - Cap de studiu
21. - Un studiu pentru un portret, in 1868
22. - O schita, un fumator de pipa
23. - Cosand
24. - Cap de studiu: un barbat dormind (Probabil din Franta)
25. - Trei schite: un cap de barbat, doi ciobanasi
26. - Cu oile la adapat
27. - Studiu la malul marei
28. - Trei studii: boi
29. - De vorba, in fata portei
30. - Chervan
31. - O fetita jucandu-se cu un miel
32. - Pe branci
33. - Un boulean
34. - Schita (din campania dela 1877)
35. - Pe ganduri (cam in 1870)
36. - Un ofiter rus
37. - Cap de ofiter turc
38. - Cap de ofiter (1877)
39. - Prizonieri turci (1877)
40. - Car cu boi
41. - Cap de studiu
42. - Studiu pentru... (indescifrabil)
43. - Fetita pe ganduri
44. - Caricatura
45. - Ofiter turc
46. - Studiu: un cal inseuat
47. - Chervan
48. - Car cu boi
49. - O pastorita
50. - Femee pe ganduri
51. - Bouleni (Studiu)
52. - O schita, un pictor lucrand
53. - Pe prispa
54. - Trei caricaturi
55. - Ghita Grigorescu
56. - Plug cu sase boi
57. - Boulean pascand
58. - Schite: car cu boi si ciobanas
59. - Pictor lucrand
60. - Caricatura
61. - Studiu de boulean
62. - Caricatura
63. - Un cap de barbat (Studiu)
64. - Un boulean (Studiu)
65. - Cu lapte covasit
66. - Cap de model italian
67. - O batrana pe ganduri
68. - Caricatura
69. - Cap de femee (Studiu din Franta)
70. - Un grup de taranci
71. - Caricatura
72. - Un boulean, studiu
73. - Profil de barbat
74. - Caricatura
75. - Caricatura
76. - Doua capete de barbati, studii
77. - La fantana
78. - In asteptare
79. - O cadana
80. - Studiu: o servitoare (in Franta)
81. - Trei evrei de vorba
82. - Copilasi (Studiu)
83. - Tarani stand de vorba
84. - Un grup de fete
85. - Un proect de coperta pentru "Semanatorul"
86. - Tarani la targ (Bacau. Studii)
87. - Doua capete
88. - Citind
89. - Taranca
90. - Pagina de album cu diverse schite
91. - Cap de barbat
92. - Un magnat
93. - Taran francez cu roaba
94. - Un botez
95. - Turla bisericutei din Trestieni
96. - Studiu, de copil
97. - Cochetarie
98. - Ciobanas coborand
99. - Anastasiade. Studiu pentru tabloul cu acelas subiect
100. - Studiu de barbat
|
PROCES
|
Azi, la Inalta Curte de Casatie si Justitie are loc ultimul termen al procesului intentat de catre Primaria Campina Muzeului de Arta. Nu mai exista alta cale de atac, iar edilii prahoveni sunt convinsi ca astazi vor sarbatori readucerea tablourilor lui Nicolae Grigorescu la Campina. Administratia locala se lupta de cativa ani pentru a-si recastiga averea, estimata la circa un milion de dolari.
|
CE CRED AVOCATII
|
Despre cele 202 lucrari ale lui Nicolae Grigorescu, unii avocati spun: "Actul exista! Deci nu poate nimeni sa conteste veridicitatea si autenticitatea lui. Oriunde ar fi tablourile si schitele, trebuie sa se intoarca la Primaria Campina". Altii, si acestora li se adauga si senatorul PSD de Prahova, Antonie Iorgovan, cred ca este o cauza pierduta, deoarece tablourile, dupa incheierea actului de vanzare-cumparare, s-au aflat expuse la muzeul din Bucuresti si intr-un salon particular si nu au apucat sa intre cu adevarat in posesia cumparatorului. Ele nu au apartinut Primariei Campina decat scriptic, nu si faptic, ceea ce ingreuneaza procedurile de restituire. Deocamdata, desi in acte este atat de bogata, institutia campineana se confrunta, ca toate institutiile de acest fel din tara, cu acelasi gen de probleme, cu aceleasi lipsuri, cu aceleasi greutati.
|