Companiile de asigurari dau comenzi de piese in numele oamenilor fara a avea acest drept sI impiedica service-urile independente sa achizitioneze piesele pentru masinile avariate, potrivit Asociatiei Distribuitorilor de Piese Auto din Romania (ADPAR).
“Desi legea stabileste ca despagubirile se platesc de catre asigurator persoanelor pagubite ori unitatilor reparatoare, companiile de asigurari au stabilit alte reguli si practici de plata, contrar prevederilor legale, care au afectat piata pieselor auto. Astfel, service-urile independente, chiar si agreate, sunt impiedicate de asiguratori sa achizitioneze piese de schimb in scop de revanzare pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unitati fiind limitata la servicii de reparatii si manipulare piese de schimb', potrivit unui comunicat al asociatiei.
Aceasta mai acuza ca asiguratorii eludeaza legea in privinta platilor. “Achizitionarea pieselor de schimb este controlata de asiguratori prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date, iar acestia achita contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, eludandu-se astfel legea care stabileste ca platile sa se efectueze catre asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asiguratorilor sau o depasire a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege', se mai mentioneaza in comunicat.
Pe romaneste, prin procedura stabilita de asiguratori, acestia au impus distribuitorilor agreati plata unor taxe pe volumul achizitiilor achitate de asiguratori, reduceri masive de pret, plata unor servicii, ajungandu-se sa se pretinda comisioane si pentru termenul de plata al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate ca despagubirea se plateste in maximum zece zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei.
De asemenea, comportamentul companiilor ar fi anti-competitiv, pe motiv ca elimina service-urile independente de pe piata pieselor auto. “Practicile ilegale ale asiguratorilor duc la eliminarea unitatilor reparatoare independente de pe piata pieselor auto, impiedica accesul pe piata al distribuitorilor de piese, controlul preturilor pieselor si manoperei, conditionarea incheierii contractelor de plata a unor comisioane/bonusuri sau prestatii, si impiedicarea pagubitului de a isi alege unitatea reparatoare dorita', se mai arata in comunicat.