x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Taxa auto scade la Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Vezi FORMULA DE CALCUL a timbrului de mediu

Taxa auto scade la Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Vezi FORMULA DE CALCUL a timbrului de mediu

23 Ian 2013   •   11:58
Taxa auto scade la Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Vezi FORMULA DE CALCUL a timbrului de mediu

Cota de reducere a timbrului de mediu va fi, în medie, de până la 90% pentru autovehiculele non-euro faţă de nivelul de taxare actual, a declarat, astăzi, ministrul Mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb. Potrivit acesteia, reducerea de taxă va începe de la 60% pentru euro 2, continuă cu 80% pentru Euro 1 şi 90% pentru non-euro. Săptămâna trecută, ministrul a declarat că noua taxă de mediu va lua în calcul în întregime emisia de CO2, nu va mai taxa şi capacitatea cilindrică a maşinii şi se va aplica numai autovehiculelor cu până la opt locuri.

VEZI ATAŞAT PROIECTUL ORDONANŢEI PENTRU TIMBRUL DE MEDIU

Conform Ordonanţei pentru modificarea şi completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, formula de calcul propusă pentru 'Timbrul de mediu' în cazul maşinilor Euro 3 şi Euro 4 cuprinde emisiile de dioxid de carbon (CO2) şi cota de reducere a timbrului de mediu (în funcţie de vechime).

Astfel, pentru un autoturism VW Golf 4 din 2002, o capacitate cilindrică de 1.390 cmc, emisii de CO2 de 161g/km, şi normă de poluare Euro 4, timbrul de mediu este de 452 euro, nivel aproape dublu faţă de taxa actuală, respectiv 238 euro.

Totodată, în cazul unui autoturism VW Polo din 2004, norma de poluare Euro 3, capacitate cilindrică de 1.390 cmc şi emisii de CO2 de 154 g/km, taxa creşte de la 905 euro, cât este în prezent, la 1.243 euro.

Pentru maşinile cu tehnologie Euro 6, precum şi pentru maşinile hibride şi electrice, taxa va fi zero.

În ceea ce priveşte maşinile Euro 5, timbrul de mediu aduce reduceri ale valorii taxei. Un exemplu este Dacia Duster din 2012, Euro 5, capacitate cilindrică de 1.461 cmc, emisii CO2 de 130 g/km, pentru care taxa scade de la 164 euro la 119 euro.

Pe de altă parte, timbrul de mediu scade, în medie, cu până la 90% pentru autovehiculele non-euro faţă de nivelul de taxare actual. Reducerea de taxă va începe de la 60% pentru maşinile Euro 2, continuă cu 80% pentru Euro 1 şi ajunge până la 90% pentru cele non-euro.

Pentru o maşină Dacia Super Nova din 2001, cu o capacitate cilindrică de 1.457 cmc şi norma de poluare 2, prin taxa actuală de plăteşte suma de 1.593 euro iar odată cu intrarea în vigoare a Timbrului de mediu, valoarea plătită de către cumpărător se diminuează cu 60%, ajungând la 684 de euro.

Totodată, pentru o Dacia non-euro din 1990, capacitate cilindrică de 1.397 cmc, timbrul de mediu prevede micşorarea cu 90% a sumei plătite, de la 3.321 cât se aplică în prezent, la 363 de euro.

În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă.

Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare).

Premierul Victor Ponta a precizat, recent, că timbrul de mediu se va plăti o singură dată, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon ale maşinii şi a calificat drept "aberant" coeficientul de depreciere aplicat la automobilele vechi.

Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule. Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Conform legii, care are la bază principiul "poluatorul plăteşte", taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.

Guvernul a decis, la finele anului trecut, ca taxa de poluare auto să fie majorată, din 2011, în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, taxa fiind stabilită în funcţie de vechimea maşinii, capacitatea cilindrică şi gradul de poluare.

Maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, obiectul noului program Rabla
    
Maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 vor face obiectul noului program Rabla, iar valoarea voucherului ar putea ajunge la 1.500 euro de la 3.800 de lei, a spus Rovana Plumb, potrivit Agerpres. Ea a precizat că, în prezent, se discută ca tichetul valoric să ajungă direct la cetăţean fără a mai fi nevoie de intermediari. În plus, se are în vedere renunţarea la ideea cu trei vouchere, iar o nouă etapă a programului Rabla ar putea demara în luna martie.

AFM a alocat anul trecut, pentru Programul Rabla 2012, în două etape, 171 de milioane de lei, sumă care permite scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani.


×