x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Regii asfaltului – urmăriţi de penalităţi pe autostrada Bucureşti – Ploieşti. Vezi când trebuie să fie gata

Regii asfaltului – urmăriţi de penalităţi pe autostrada Bucureşti – Ploieşti. Vezi când trebuie să fie gata

de Iulia Barbu    |    27 Feb 2012   •   21:00
Regii asfaltului – urmăriţi de penalităţi pe autostrada Bucureşti – Ploieşti. Vezi când trebuie să fie gata

Autostrada Bucuresti – Ploiesti trebuia finalizata anul trecut. Este prima autostrada pe care constructorii romani au castigat contracte de executie. Valoare toatala a celor 62 de kilometri, construiti integral pe bani de la buget, se ridica la suma de 430 de milioane de euro. Lucrarile au inceput in 2008, pentru tronsonul Bucuresti – Moara Vlasiei, si in 2007, pentru tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti. Numai anul trecut, santierul a stagnat aproximativ 3 luni. In acest moment insa, data avansata pentru predarea celor 62 de kilometri este luna mai a acestui an. In acest termen nu intra insa si cei 6 kilometri din Bucuresti, respectiv Sectorul Sos. Petricani – Centura Bucuresti, unde au fost probleme mari cu exproprierile. Procentual, acestea au ajuns la 35%, iar termenul de finalizare al celor 6 kilometri este octombrie 2012. Astfel ca, daca in luna mai lucrarile vor fi gata, pe autostrada spre Ploiesti se va intra din centura Bucurestului, printr-o bretea construita special.

De altfel, singurul tronson predat pana in acest moment este o portiune de 14 kilometri, dintre Moara Vlasiei si Ploiesti, sector construit de UMB Spedition. SC Euroconstruct Tra­ding 98 SRL, SC Pa&Co Internatio­nal SRL si consortiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi sunt constructorii care au intrat pe penalizari, respectiv 0,05% pe zi, din valoarea lucrarilor ramase de finalizat.

Jurnalul National a incercat sa afle care va fi cuantumul penalitatilor si daca acestea sunt aplicate lunar, din momentul depasirii termenului de finalizare. Practic, date fiind conditiile contractuale, penalitatile nu au putut fi aplicate oricum, ci numai pe valoarea lucrarilor nefina­lizate. Astfel ca, abia la predarea lucrarilor, se va putea realiza un calcul final si va fi aplicata formula de calcul pe lucrarile nefinalizate la data de 15 decembrie.

Anul trecut, constructorii romani amenintau cu parasirea santierului daca nu va fi acceptata cresterea costurilor de realizare a autostrazii. Este vorba despre o schimbare de solutie, aprobata de Ministerul Transporturilor la inceputul anului 2008, prin care umplutura de pamant a au­tostrazii este inlocuita cu umplutura de balast. Ordinul de schimbare de solutie a adus o crestere semnificativa de costuri de 80 de milioane de euro. Unul dintre constructorii de pe Bucuresti – Ploiesti a confirmat faptul ca a existat acel ordin de crestere a valorii contractului cu 80 de milioane de euro si ca din aceasta suma au primit 20%, respectiv, 16 mi­lioane de euro. Banii au fost im­partiti in 3, pentru fiecare consortiu in parte. Ulterior, ordinul de 80 de milioane de euro nu a mai fost valabil, banii nu au mai venit, fapt ce a dus la greva din vara trecuta. Asa se face ca lucrarile au intarziat din nou.

La inceput, constructorii romani au luat cei 42 de kilometri in formula: UMB Spediton, SC Euroconstruct Trading 98 SRL fli SC Pa&Co International SRL. Ulterior, si-au impartit tronsonul de 42 de kilometri. Va­loarea totala a contractului semnat de cei trei constructori romani cu CNADNR este de aproximativ de 232 de milioane de euro. Rezultatul este un cost de 5,5 milioane de euro pe kilometru.

Pe sectorul construit de italieni, respectiv Bucuresti – Moara Vlasiei, in lungime de 19 kilometri, valoarea lucrarilor este de aproximativ 191 milioane de euro. Rezulta un cost de 10 milioane de euro pe kilometru. Astfel ca, romanii sustin ca italienii sunt favorizati. Potrivit datelor Mi­nisterului Transporturilor, sectorul consortiului italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi are trei benzi de circulatie pe sens, de la iesirea din Bucuresti si pana la Moara Vlasiei. Dincolo de kilometrul 19, pe sectorul construit de regii asfaltului, cum i-a numit presa, autostrada are doua benzi pe sens.

Pana in acest moment, pe sectorul de 19 kilometri, CNADNR a achitat 131 de milioane de euro, din totalul de 191 de milioane de euro. Stadiul fizic al lucrarilor arata in felul urmator: pe sectorul de 6 kilometri din Soseaua Petricani si pana la centura Bucurestiului, lucrarile au ajuns la 2%. Restul tronsonului construit de consortiul italian are un procent fizic realizat de 98%.

Romanii, respectiv Euroconstruct si PA & Co, au exproprieri aproape fi­nalizate, cu un procent de 99% din to­talul terenurilor necesare tronsonului de 42 de kilometri, dintre Moara Vla­siei si Ploiesti. Potrivit datelor Mi­nisterului Transporturilor, plata a fost facuta integral – respectiv in jur de 232 de milioane de euro. Stadiul fizic general este de 80%. Astfel ca, in urmatoarele trei luni, regii asfaltului ar trebui sa acopere restul de 20% din totalul lucrarilor nefinalizate, ca sa se incadreze in termenul convenit cu Ministerul Transporturilor.

×