De la 1 ianuarie 2009, pentru cei care încalcă regulile de circulaţie punctul de amendă a crescut de la 54 la 60 de lei. Dacă nu purtaţi centura scoateţi din buzunar 180 de lei, iar pentru cei care vor trece pe roşu Codul Rutier prevede 5 puncte de penalizare, echivalentul unei amenzi de 300 de lei.
Atenţie şoferi: au crescut amenzile! Ar fi bine dacă în 2009 vom avea mai puţin haos în trafic şi poliţişti mai vehemenţi cu contravenienţii
Credit: Jurnalul foto
Avem maşină, avem valoare! Cam aşa gândesc mulţi dintre cei care, după ce şi-au achiziţionat maşini ultimul tip le turează cu tupeu, fără să respecte măcar regulile elementare de circulaţie. Dacă în anul 2006, atunci când Legislaţia Rutieră a fost schimbată pentru prima dată în conformitate cu legile rutiere europene, conducătorii auto mai "simulau" cât de cât frica amenzilor, la scurt timp lucrurile au intrat în "normalitatea" specific românească. Iar bilanţul tragic al morţilor şi al răniţilor de pe şoselele ţării vorbeşte de la sine.
SCHIMBĂRI RUTIERE DE CRIZĂ
Încă din prima zi a lui 2009 – şi în plină criză – valoarea amenzilor rutiere a crescut odată cu salariul minim pe economie, ridicându-se astfel la maximum 1.200 de lei pentru persoane fizice şi 6.000 de lei pentru persoane juridice, faţă de 1.080 de lei pentru persoane fizice şi 5.400 de lei pentru firme, până în prezent. Cu alte cuvinte, din 2009, pentru un punct amendă veţi scoate din buzunar 60 de lei, adică 10% din salariul minim brut pe economie. Pentru contravenţiile din clasa I de sancţiuni, printre care se numără şi refuzul de a purta centură de siguranţă, conducătorii auto sunt penalizaţi cu două sau trei puncte, ceea ce după noile reguli reprezintă o amendă cuprinsă între 120 şi 180 de lei. Sancţiuni similare vor primi şi şoferii care preferă să folosească telefonul mobil în loc de hands-free. Pentru contravenţiile din clasa a-II-a de sancţiuni, cum ar fi trecerea pe culoarea roşie a semaforului, Codul Rutier prevede 5 puncte de penalizare, adică echivalentul unei amenzi de 300 de lei. Nu sunt iertaţi nici conducătorii auto care nu opresc la "STOP" sau cei care depăşesc cu 40 km/h viteza maximă admisă. Pe aceştia îi aşteaptă amenzile din clasa a III-a (între 6 şi 8 puncte). Adică vor scoate din buzunar de la 36 la 480 de lei (faţă de max. 432 de lei până acum).
NU VĂ INSULTAŢI COLEGII DE TRAFIC!
Mare atenţie pentru şoferii nervoşi! În acest caz, e mai bine să evitaţi să vă urcaţi la volanul maşinii. Nu de alta, dar dacă vă veţi insulta colegii de trafic riscaţi să primiţi amenzi din clasa a IV-a a sancţiunilor, adică între 540 şi 1.200 de lei, iar puncte amendă de la 9 la 20 de puncte amendă. Acelaşi lucru vor păţi şi cei care transportă copii sub 12 ani pe locurile din faţă a maşinilor, blochează intersecţiile sau depăşesc cu 50 de kilometri/oră viteza maximă admisă.
ACCIDENTE UŞOARE. FĂRĂ POLIŢIE!
Totuşi noul an mai preveşteşte şi semne bune. Sau, cel puţin teoretic, aşa ni s-a promis. Din 2009, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă intrată în vigoare, anumite accidente uşoare nu mai trebuie să fie înregistrate la poliţie. Şoferii care au parte de astfel de incidente nu mai trebuie să treacă pe la poliţie, ci direct la societatea de asigurare care le-a emis poliţa CASCO. Singura condiţie e ca cei doi să ajungă la o înţelegere, iar cel responsabil de producerea accidentului să se declare vinovat. În cazul în care ambii şoferi susţin că sunt nevinovaţi, totul se va rezolva ca şi până acum, la birourile de la accidente uşoare. Însă dacă agentul de daune de la firma de asigurare constată că accidentul nu s-a produs în circumstanţele descrise de conducătorii auto poate lua hotărârea să-i trimită la poliţie. Prevederile OU se aplică şi în cazul celor care îşi găsesc maşina lovită sau zgâriată în parcare.
PAŞAPORT BIOMETRIC
O altă noutate la început de an 2009 a constituit-o introducerea, la Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice, a paşapoartelor biometrice. Elementul de noutate constă în introducerea mediului electronic de stocare, care include datele personale în fila informatizată. Noile documente conţin 50 de elemente de siguranţă, faţa de 32 existente pe actualele paşapoarte. România este singurul stat din lume care emite un model de paşaport electronic care cuprinde, chiar de la momentul introducerii, ambele elemente de identificare, respectiv imaginea facială şi impresiunile digitale. Primul "client" care a testat sistemul a fost chiar Gabriel Oprea, noul ministru de la Interne.
Acesta a precizat că paşapoartele electronice reprezintă doar unul din paşii pe care îi face ţara noastră în direcţia îndeplinirii obiectivului de a intra în spaţiul Schengen în 2011.
Citește pe Antena3.ro