OBSERVATOR
Uniunea Europeana da unda verde Ucrainei pentru construirea Canalului Bistroe in Delta Dunarii. Autoritatilor de la Bucuresti nu le pasa de Delta, nominalizand un inlocuitor pentru guvernatorul Virgil Munteanu. Acesta este singurul care a reactionat la decizia UE.
In ciuda nenumaratelor proteste internationale, Uniunea Europeana da unda verde Ucrainei pentru construirea canalulului Bistroe in Delta Dunarii. Pe de alta parte, nici autoritatilor de la Bucuresti nu le pasa de Delta, nominalizand un inlocuitor pentru guvernatorul Virgil Munteanu. Acesta este singurul care a reactionat la decizia UE.
ALEXANDRU NASTASE
|
CONTROVERSA. Lucrarile la Canalul Bistroe de pe bratul Chilia au fost contestate de o lume intreaga vara trecuta si au creat un conflict diplomatic intre Romania si Ucraina |
Saptamani intregi de proteste internationale, luari de pozitie la cel mai inalt nivel, condamnari in public, propuneri de presiuni economice. Vestea ca Ucraina a inceput lucrarile la un canal navigabil in Delta Dunarii care ar crea pagube imense asupra mediului a infierbantat toate Conventiile internationale si majoritatea organizatiilor neguvernamentale specializate in probleme de mediu. Acestea au criticat Ucraina in cei mai duri termeni, luand partea Romaniei. Uniunea Europeana intoarce, insa, spatele Bucurestiului, dand o palma intereselor unei tari care va deveni membra UE si ignorand total reglementarile si recomandarile internationale privind protectia mediului.
DEZASTRU ECOLOGIC. Uniunea Europeana si Ucraina au semnat Planul comun de actiune, prin care cele doua parti se angajeaza sa se sustina una pe cealalta, scopul urmarit fiind dezvoltarea economica. Pe langa paragrafe intregi in care se reglementeaza schimburile de marfuri dintre Bruxelles si Kiev sau investitiile pe care europenii le vor face in tara vecina, este formulat si OK-ul pe care UE il da pentru construirea canalului Bistroe, ce ameninta sa distruga Delta Dunarii. In document, se mentioneaza ca cele doua parti "vor participa activ la promovarea Dunarii in scopul folosirii intregului ei potential ca una dintre coloanele vertebrale ale transportului pe caile navigabile interioare europene". Aceasta inseamna ca atat UE, cat si Ucraina se angajeaza sa exploateze Dunarea, pe care urmeaza sa se faca transporturi de marfuri, minereu, combustibil si alte produse. Evident, singura cale navigabila danubiala apartinand Ucrainei prin care s-ar face aceste transporturi este canalul Bistroe, pe care Ucraina il construieste in Delta Dunarii. Cu alte cuvinte, aceasta este aprobarea explicita, binecuvantarea de la Uniunea Europeana pentru realizarea canalului de navigatie Dunare-Marea Neagra Bistroe. Oare in acest fel sunt aparate interesele Romaniei, care in curand va deveni membra a UE?
CONTESTAT DE TOATA LUMEA. Constructia canalului Bistroe a inceput propriu-zis in mai 2004, iar trei luni mai tarziu autoritatile de la Kiev au inaugurat deja primul transfer. Inceputa fara un studiu de impact si incalcand toate regulile de protectia mediului, lucrarea a fost intens combatuta de toate conventiile internationale, de ONG-uri, de cancelarul Germaniei sau de Departamentul de Stat al Statelor Unite.
Ucraina a sfidat pur si simplu Romania si comunitatea internationala continuand lucrarile, in ciuda tuturor protestelor si presiunilor si anuntand ca nu isi explica aceasta luare de pozitie atat de ostila. Cateva luni mai tarziu, Ucraina si-a recunoscut, printr-un document oficial, publicat in exclusivitate de Jurnalul National, adevaratele inte- rese pe care le are in Rezervatia Delta Dunarii: consolidarea pozitiei geo-strategice in zona de nord-vest a Marii Negre si intarirea capacitatilor sale militare in regiune. Actul oficial ucrainean arata: "Din punct de vedere strategic, construirea unui canal navigabil de mare adancime in sectorul ucrainean al Deltei Dunarii va intari independenta militara, energetica si economica a Ucrainei. Cu alte cuvinte, motivele invocate pana in acel moment (taxele prea mari percepute de Romania pentru utilizarea canalului Sulina) erau negate. S-au confirmat si ultimele neclaritati: "Pierderea, in 1997, a propriului canal navigabil de adancime a cauzat declinul pozitiei Ucrainei in regiune".
PRESIUNI INTERNE. In ciuda faptului ca guvernatorul Munteanu este singurul care a luat pozitie impotriva distrugerii Deltei Dunarii si s-a opus tuturor celor care aveau interese oculte in rezervatie, actuala guvernare incearca in continuare sa-l inlature. Initial, s-a incercat numirea in functie a liberalului Georgel Rosca, de la Consiliul Judetean Tulcea, apoi liberalii si democratii au incercat sa schimbe legislatia referitoare la Rezervatia Delta Dunarii. Protestele vehemente din partea societatii civile, a pescarilor si concesionarilor din Delta Dunarii i-au determinat insa pe guvernanti sa se razgandeasca. Sursele noastre sustin ca s-a gasit din nou un candidat pentru preluarea conducerii Administratiei Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. Acesta este nici mai mult nici mai putin decat Silvian Ionescu, demisionat din functia de prefect al Capitalei dupa doar sase zile. In luna ianuarie, presedintele Traian Basescu a declarat, la numirea lui Ionescu in functia de prefect, ca "nu era cazul sa fie desemnat in cea mai mare prefectura din tara un om cu trecutul acestuia". Anterior acestei declaratii, presa a publicat informatii care aratau ca Ionescu ar fi fost ofiterul de legatura al lui Traian Basescu pe vremea cand actualul sef al statului conducea biroul Navrom de la Anvers. Informatiile publicate arata ca Silvian Ionescu este absolvent de Comert Exterior, iar intre 1974 si 1989 a fost ofiter in Ministerul de Interne, in cadrul Departamentului de Informatii Externe, de unde a devenit luptator in Revolutie si, apoi, secretar general al FSN, dupa care a devenit om de afaceri. Anchetele publicate in Jurnalul National arata ca Silvian Ionescu a drenat bani de la Primaria Capitalei pentru repararea de strazi prin intermediul unei firme de
apartament. Numele sau a fost asociat cu un tun de un milion de dolari dat Bancorex. Dupa plecarea de la Prefectura Capitalei, Silvian Ionescu a plecat la Ministerul Mediului, desi informatiile noastre arata ca nu are prea multe legaturi cu acest domeniu, iar de aici se intentioneaza sa fie numit guvernator al Deltei.
Cititi in Jurnalul National de maine reactii ale unor experti internationali despre activitatea guvernatorului Munteanu in Delta Dunarii si despre posibila sa inlocuire din motive strict politice.
SINGURA REACTIE
|
Singurul care a reactionat in urma semnarii documentului intre UE si Ucraina a fost Guvernatorul Deltei Dunarii, Virgil Munteanu. Acesta este, din nou, singura autoritate din Romania care protesteaza la adresa unor aberatii care ar putea pune in pericol Delta Dunarii. "Reactia este, evident, de surprindere. Toate pozitiile exprimate de conventiile internationale au fost neglijate. Exista rapoarte si recomandari internationale impotriva acestui proiect, in care acest canal este condamnat, iar in documentul UE-Ucraina se arata ca Delta Dunarii urmeaza sa fie folosita la intregul ei potential ca una dintre coloanele vertebrale ale transportului pe caile navigabile interioare europene... Este necesar ca Romania sa ia o pozitie oficiala, sa ceara oficial o explicatie pentru acest aspect", a declarat, pentru Jurnalul National, guvernatorul Virgil Munteanu.
|