Unii se tem de el. Altii raman indiferenti pana la proba contrarie. Un lucru e sigur: noul Cod Rutier, ce va intra in vigoare peste cinci zile, va schimba obiceiurile soferilor, dar si ale pietonilor din Romania. Iar acest lucru este sustinut de directorul Directiei Politiei Rutiere, comisar-sef Dumitru Jianu.
Jurnalul National: De unde ideea schimbarii Codului Rutier?
Dumitru Jianu: Aveam nevoie sa transformam si sa schimbam putin mentalitatea soferilor si a pietonilor din Romania. Reglementarile aduse Codului Rutier reprezinta o adaptare a legii romanesti la legislatia si standardele Uniunii Europene. Faptul ca, incepand cu 1 ianuarie 2007, tara noastra va fi membra a UE reprezinta un lucru extrem de important. Am considerat ca este momentul oportun sa aducem cateva schimbari in ceea ce priveste legislatia rutiera din Romania.
"Punctele penalizare se prescriu dupa sase luni"
Care sunt aceste schimbari si in ce constau ele?
Sunt mai multe prevederi cu caracter de noutate, asa ca o sa vorbesc cate putin despre fiecare in parte. Spre exemplu, noul sistem de punctaj. Orice sofer care incalca legea intr-o anumita masura poate sa-si piarda permisul de conducere daca acumuleaza 15 puncte. Pana acum erau doua tipuri de contraventii. Cele "importante", bautura la volan, trecerea printre bariere, neacordarea prioritatii soldate cu un accident, pe care soferii le cunosteau si de care se temeau oarecum. Si mai existau asa-zisele contraventii minore (fumat la volan, vorbit la telefon, lipsa centurii de siguranta) pentru care conducatorii auto stiau ca primesc amenzi modice si nu le pasau. Noul sistem este unul adoptat dupa modelul european si scopul principal este acela de a-i determina pe soferi sa respecte legea. Nu trebuie sa fi prins beat la volan ca sa-ti pierzi permisul! Daca ai depasit viteza, gata ai luat doua puncte, daca nu ai centura ai mai acumulat inca doua⦠Si tot asa, pe un cumul mic de contraventii, poti ajunge rapid la 15 puncte.
Si ce se intampla in momentul in care se acumuleaza cele 15 puncte?
In acel moment ti se suspenda dreptul de a conduce. Pana acum era o perioada de 90 de zile pentru toate faptele. Potrivit noilor reglementari va fi o perioada de 30, de 60 si de 90 de zile, gradual in functie de gravitatea faptei si de pozitia faptuitorului. Cand ai acumulat cele 15 puncte vei fi instiintat de politie ca trebuie sa-ti depui permisul. Daca nu ai facut acest lucru in termen de 5 zile, suspendarea va creste cu inca 30 de zile. Totusi avem si ceva vesti bune pentru soferi. Aceste puncte de penalizare de care v-am vorbit se prescriu pe 6 luni de la data trecerii in cazier. Astfel, daca la 1 ianuarie am luat 2 puncte, la 1 iunie, daca intre timp nu acumulez 15 puncte, ele se sterg automat. Practic, situatia pare complicata. Teoretic e foarte simplu: daca ai grija poti sa nu obtii niciodata 15 puncte!
Ce ne puteti spune despre noul sistem de amenzi?
Trebuie sa intelegem o data pentru intotdeauna ca regulile rutiere nu sunt dupa bunul plac al fiecaruia. Eu am spus-o si o voi sustine: prefer sa vad soferi amendati, decat sa-i vad prin spitale sau puscarii. Revenind la amenzi, pentru prima oara in tara noastra vorbim despre punctele amenda. Un punct amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin Hotararea Guvernului. Astfel, se stabilesc anumite clase de sanctini (de la I la V) carora le corespunde un numar de puncte amenda in functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care acestea il reprezinta. Mai mult, unele amenzi se pot achita pe loc. Nu mai trebuie trebuie pierdut atat timp pe la cozile interminabile de la Administratie.
"Amenda se poate achita pe loc"
Gurile rele spun ca acest sistem (cu plata pe loc a amenzii ) ar incuraja spaga si ca da politistului o oarecare libertate in relatia sa cu conducatorul autoâ¦
Nu este adevarat. Si va spun si de ce. Soferii sunt opriti si acum si vor fi opriti si dupa aia. In viitor, va fi mai usor pentru cetatean. La el s-a gandit legiuitorul cand a trecut posibilitatea achitarii pe loc. Adica, ai fost oprit, ti se completeaza procesul-verbal, iar daca soferul vrea sa plateasca, i se taie chitanta. In continutul procesului verbal este trecut numarul chitantei, astfel incat politistul este la randul lui verificat. Nu poti sa iei bani. Asta este infractiune.
Un instalator care făcea reparații într-o vilă a găsit 30 de kilograme de monede de aur. Proprietarul nu știa ce comoară are în casă
Citește pe Antena3.ro
Ce "rol" au pietonii in noul Cod Rutier?
Sunt schimbari si in cazul lor. Astfel, pietonii poarta intreaga raspundere daca au traversat neregulamentar si daca soferul a respectat celelalte reguli de circulatie. Deci, vor fi situatii, ele sunt si acum in care cineva poate sa omoare o persoana si sa nu pateasca nimic daca cel accidentat poarta intreaga raspundere.
Au motive soferii, respectiv pietonii sa se teama de noul Cod Rutier?
Intr-adevar, o parte dintre cetateni se tem de aceste schimbari. Sfatul meu e ca nu au de ce atata vreme cat respecta legea. Cu cei ce o nesocotesc vom fi insa implacabili. Cu siguranta, noul Cod Rutier va aduce un castig sigurantei rutiere din Romania.
OBTINEREA PERMISULUI, IN CONDITII NOI
|
Persoanele care vor sa obtina permisul auto dupa data de 1 decembrie va trebui sa indeplineasca doua conditii cumulative pentru a incepe orele de sofat. Acestia nu vor mai putea astfel sa se urce la volanul masinii de scoala decat dupa ce isi vor dovedi cunostintele teoretice in domeniul rutier si vor demonstra ca sunt apti din punct de vedere psihologic. Concret, potrivit noilor modificari aduse legislatiei in domeniu, atat cei care au facut scoala de soferi dar nu au promovat examenul, cat si aceia care urmeaza cursurile pentru prima data, va trebui sa promoveze intai examenul teoretic, iar abia apoi se vor putea urca la volanul masinii pentru orele de practica. In cazul in care, dupa terminarea cursurilor de sofat, aspirantii vor pica la proba practica, examenul de cunostinte teoretice le ramane castigat, acestia putand sa repete "traseul" de mai multe ori, timp de un an. Cea de-a doua conditie pentru inceperea cursurilor este dovada medicala a faptului ca persoana este apta din punct de vedere psihologic pentru conducerea de autovehicule sau tramvaie.
O alta modificare legislativa vine sa simplifice procedura de obtinere a fisei medicale cerute pentru eliberarea carnetului auto. Astfel, daca acest act putea fi luat pana acum doar de la anumite unitati sanitare, incepand cu data de 1 decembrie va fi eliberat si de medicul de familie. Noile norme vin de asemenea si in sprijinul tinerilor care vor putea de acum incolo sa inceapa scoala de soferi cu trei luni inainte de implinirea varstei minime cerute de lege pentru eliberarea permisului auto. |
PEDEAPSA COMPLEMENTARA
|
Incalcarea dispozitiilor prevazute in legislatia rutiera atrage dupa sine sanctiuni. In noul regulament sunt prevazute doua sanctiuni pentru fiecare abatere. Una principala, care poate fi amenda sau avertisment, si una complementara, care poate fi, dupa caz, una din urmatoarele:
|
CLASELE DE SANCTIUNI
|
Amenzile contraventionale se stabilesc in functie de punctele-amenda aplicate. Un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie (370 RON). Contraventiilor li se stabilesc clase de sanctiuni carora le corespunde un numar de puncte-amenda, in functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care acestea il prezinta.
Clasele de sanctiuni sunt: |