x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Siguranţa feroviară în stil românesc: teorie ştim, practica ne omoară

Siguranţa feroviară în stil românesc: teorie ştim, practica ne omoară

de Iulia Barbu    |    25 Ian 2011   •   20:03

Ministerul Transporturilor a anunţat că va institui noi măsuri de siguranţă feroviară care privesc verificarea suplimentară a cunoştinţelor personalului responsabil şi inspecţii ale Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română. Ordinul a fost semnat de ministrul Anca Boagiu. Decizia a venit ca urmare a unui bilanţ care arată că între 2009 şi 2010 s-au produs o serie de accidente feroviare grave. Anchetele au arătat “un grad ridicat de repetabilitate a erorilor umane care au stat la baza producerii acestor accidente”.

Pentru europeni, siguranţa rutieră înseamnă însă şi investiţie în calea ferată. Rapiditatea cu care CFR întocmeşte proiecte pentru accesarea fondurilor europene este aceiaşi cu viteza trenului românesc ? 50 km/oră. Uniunea Europeană a pregătit pentru infrastructura feroviară fonduri de 1,85 miliarde de euro, bani de care România nu a reuşit încă să se folosească nici măcar în procent de 30%.
Siguranţa feroviară a fost unul dintre sectoarele pentru care UE a oferit bani României şi prin Programul Operaţional Sectorial. Încă din 2007, în urma unei analize a stadiilor contractării proiectelor europene, siguranţa pe calea ferată nu părea să fie o prioritate pentru CFR. Practic, numai pentru lucrări pentru îmbunătăţirea siguranţei feroviare, UE punea la dispoziţia României zeci de milioane de euro. Studiile de fezabilitate pentru o parte din proiecte ar fi trebuit depuse până în luna decembrie a anului 2008, iar cel târziu în iulie 2009 CFR ar fi trebuit să aibă atât banii de la Comisia Europeană, cât şi să demareze lucrările. Proiectele vizate în 2007 erau: Curtici – Simeria; Predeal – Braşov; Braşov – Sighişoara; Sighişoara – Coslariu; Coslariu – Simeria; Craiova – Calafat. În acest moment se lucrează pe proiecte europene pe liniile Constanţa – Bucureşti, dar şi Câmpina – Predeal.

×