Experţi mondiali în domeniul schimbărilor climatice şi reprezentanţi ai guvernelor lumii au participat ieri în Japonia la un summit dedicat încălzirii globale. Este una dintre întâlnirile care urmează Conferinţei din decembrie 2007 de la Bali şi care ar trebui să pregătească summit-ul de la Copenhaga de anul viitor.
Experţi mondiali în domeniul schimbărilor climatice şi reprezentanţi ai guvernelor lumii au participat ieri în Japonia la un summit dedicat încălzirii globale. Este una dintre întâlnirile care urmează Conferinţei din decembrie 2007 de la Bali şi care ar trebui să pregătească summit-ul de la Copenhaga de anul viitor.
În Danemarca ar trebui să fie semnat viitorul acord internaţional pentru perioada de după 2012, an în care va expira Protocolul de la Kyoto. Deşi toată lumea declară că este de acord cu acest nou protocol şi că momentul potrivit pentru semnarea lui este întâlnirea de la Copenhaga, atunci când vine vorba despre negocierea punctuală a documentului lucrurile se complică. Declaraţiile optimiste, pline de prietenie şi respect reciproc date de oficialii guvernamentali din toată lumea, nu au acoperire totală la masa negocierilor, acolo unde fiecare încearcă să obţină cât mai mult pentru ţara pe care o reprezintă.
SECTORIAL SAU GENERAL. Prima veste bună este aceea că America nu se mai opune, aşa cum făcea până la Conferinţa de la Bali. Americanii au arătat în Indonezia că sunt conştienţi şi îngrijoraţi în egală măsură de efectele încălzirii globale şi au fost de acord că un protocol internaţional este cea mai bună soluţie pentru rezolvarea situaţiei. Ce va cuprinde acest document este însă o necunoscută, cel puţin pentru moment. Americanii cer o abordare sectorială a problemei încălzirii globale. Cu alte cuvinte, identificarea celor mai mare surse de poluare din fiecare ţară şi reducerea emisiilor de dioxid de carbon în acele sectoare. Un exemplu: Germania este un mare producător de maşini. Ca atare, acest sector ar trebui vizat pentru reducerea emisiilor, în timp ce alte domenii, mai puţin dezvoltate în această ţară, să nu fie nevoite să facă vreo modificare în producţie. Oficialii americani s-au întrecut în a lăuda această abordare, făcând lobby ca Protocolul de la Copenhaga să fie semnat în acest mod. Pe de altă parte, un alt mare poluator al Planetei, Uniunea Europeană, insistă pentru adoptarea unei alte strategii împotriva schimbării climatice. Deşi sunt de acord cu protocolul, reprezentanţii europeni, mai ales cei din Marea Britanie, Franţa şi Germania, susţin ca fiecare ţară mare poluatoare să îşi reducă emisiile, la nivelul tuturor domeniilor: industrie, agricultură, transporturi, turism etc. Aceste ţări consideră că metoda este mult mai eficientă şi afectează mai puţin ţările sărace şi pe cele în curs de dezvoltare, state care au cel mai mult de suferit din cauza încălzirii globale: nu din cauza lor se văd efectele pentru că nu au poluat şi nu poluează prea mult şi în acelaşi timp nu au nici banii necesari pentru a-şi lua măsuri împotriva inundaţiilor, deşertificării, dispariţiei speciilor, eroziunii ţărmurilor etc. Şi europenii trag cu dinţii de teoria lor, argumentând că reducerea sectorială a emisiilor va avea ca posibil efect ruinarea mai multor economii în plină dezvoltare.
PROBLEME SECUNDARE. Domenii care preocupă întreaga planetă, precum energia regenerabilă (între care la loc de cinste se află biocombustibilii) sau transporturile (mai ales cele aeronautice), nu au fost menţionate decât marginal la reuniunea de la Tokyo. Planeta aşteaptă încă soluţia cea mai bună pentru biocombustibilii de a doua generaţie. Practic, suprafeţe întinse de pe Terra, mai ales păduri şi mlaştini, au fost distruse în ultimii ani şi înlocuite cu câmpuri pe care se cultivă plante pentru biocombustibili. Singurii care aveau până acum o strategie erau europenii. Aceştia îşi fixaseră ca ţintă ca, în 2020, 10% din carburanţii folosiţi în Uniunea Europeană să provină din biocombustibili. Obiectivul a fost însă sever criticat săptămâna trecută la summit-ul de primăvară al UE, când responsabilii mai multor ţări au reclamat distrugerea ecosistemelor şi preţul din ce în ce mai mare al alimentelor. În ceea ce priveşte aviaţia, cel mai mare poluator din domeniul transporturilor, din nou tăcere. Aviaţia nu a fost inclusă nicăieri, de nici o ţară de pe glob, în vreun plan de reducere a emisiilor, astfel încât doar o decizie internaţională ar putea urni lucrurile aici.
alexandru.nastase@jurnalul.ro
Poluare în Bucureşti
În timp ce mai-marii lumii se preocupă de soarta Planetei şi negociază reducerea poluării, la Bucureşti, un raport al Societăţii Române de Pneumologie arată că oraşul este unul dintre cele mai poluate din Europa, fapt care a dus la o creştere îngrijorătoare a îmbolnăvirilor de astm şi alte afecţiuni cardio-respiratorii. Astfel, potrivit sursei citate, în Bucureşti există 400 de tone de praf pe kilometru pătrat, în condiţiile în care limita maximă admisă este de numai 120 de tone de praf pe kilometru pătrat. Un copac poate filtra în fiecare zi până la 20 de kilograme de praf, însă numărul copacilor din Bucureşti s-a diminuat drastic de la an la an. La aceasta contribuie şi încălcarea grosolană a legislaţiei de mediu, care prevede că pentru fiecare copac tăiat trebuie plantaţi în loc alţi zece, prevedere pe care nimeni nu o respectă. Aceasta a dus la creşterea rapidă a bolnavilor cu afecţiuni cardiorespiratorii din oraş, poluarea fiind principala cauză pentru aceste îmbolnăviri.