Polonia, România, Bulgaria, Ungaria şi Slovacia au devenit rute de tranzit alternative pentru cerealele din Ucraina, pentru a compensa încetinirea exporturilor prin intermediul porturilor de la Marea Neagră, după invazia rusească. Luni, Rusia a pus punct unui acord internaţional privind coridorul din Marea Neagră, iar cele cinci state din CE sunt îngrijorate că pe teritoriul lor va spori fluxul de cereale şi blocajele.
În mai, UE a permis celor cinci ţări să interzică pe plan intern vânzările de grâu, porumb, rapiţă şi seminţe de floarea soarelui din Ucraina, în timp ce este permis tranzitul spre alte pieţe de export, inclusiv spre alte state membre UE. Embargoul expiră în 15 septembrie.
Îndreptându-se spre o reuniune la Varşovia, Istvan Nagy a explicat la aeroport că Polonia, România, Bulgaria, Ungaria şi Slovacia vor cere menţinerea pentru moment a embargoului la grâul, porumbul, rapiţa şi seminţele de floarea soarelui din Ucraina, în timp ce vor continua transporturile de tranzit.
Oficialul ungar a declarat că va discuta de asemenea o opţiune prin care ţările să poată cere individual Uniunii Europene să adauge produse pe lista celor la care se aplică embargoul.
"Ne îndreptăm spre Varşovia pentru a întări cooperarea celor cinci ţări şi pentru a semna o declaraţie sau un acord în care vom cere UE extinderea embargoului dincolo de 15 septembrie", a afirmat ministrul ungar al Agriculturii.
El a arătat că încă nu a început în Ungaria recoltarea porumbului şi a seminţelor de floarea soarelui, în timp ce în silozuri mai există cereale ucrainene.
Opinia dominantă în cele cinci ţări este prelungirea embargoului până la 31 decembrie, iar Ungaria sprijină această poziţie, a explicat Nagy.
Acesta a adăugat: "Evident, Ucraina, o ţară mare, produce şi exportă cereale spre Europa, ceea ce perturbă piaţa. Aceeaşi situaţie se observă în cazul cărnii de pui, a ouălor şi a mierii".
Nagy a apreciat că transportul cerealelor pe cale terestră este scump şi a sugerat că UE ar trebui să ofere subvenţii progresive de tranzit Ucrainei sau companiilor de transport pentru ca cerealele să fie livrate către porturi alternative, pentru a evita povara asupra pieţelor europene.