84% dintre romani urmaresc zilnic programele tv
Într-o lume în care persoanele indiferent de vârstă îşi petrec o mare parte din timp urmărind informaţii online, discutând, pe diverse medii de socializare, mulţi şi-au pus întrebarea ce rol mai are televiziunea în viaţa fiecărui individ. Rezultatele studiilor realizate relevă următoarele: 84% dintre români se uită zilnic la TV, cei mai mulţi dintre aceştia (54%) fiind persoane active, care au declarat că au un serviciu, în timp ce 23% sunt pensionari. În fiecare zi din timpul săptămânii, 60% dintre persoanele active se uită la televizor două-trei ore (studiul "Indexul consumului de televiziune în România", 2015).
Conform studiului Deloitte despre Tehnologie, Telecomunicaţii şi Media, comportamentul consumatorului nu s-a schimbat substanţial. Numărul de minute petrecute în faţă televizorului a rămas la fel, iar la nivel mondial a crescut numărul persoanelor care aleg soluţii pay tv. În România, televiziunea rămâne elementul preferat al companiilor de marketing pentru mixul de media, fiind urmat de online, dar doar 61% din populaţia ţării noastre are acces la internet. Multiscreening-ul este un trend ce capătă din ce în ce mai mulţi adepţi în întreagă lume: 30% dintre românii care privesc la televizor sunt, în acelaşi timp, şi online. Totuşi, oamenii de marketing sunt reticenţi în privinţa online-ului, investiţia fiind de aproximativ 15% din bugete în acest mediu, o cauză fiind şi apariţia unor aplicaţii care blochează reclamele (ad-blocking), care limitează şi mai mult activitatea oamenilor de marketing.
Astfel, conform unui studiu Mediafactbook realizat in 2015, totalul de vânzări GRP30” a crescut cu 6,7% pentru piaţa de televiziune din România.
Totodată, conform studiului Deloitte, în urma interviurilor realizate cu manageri (care lucrează în comanpanii medii şi mari, în sectoare precum FMCG, Telecom, Retail, Pharma, Financial Services, Media şi Agenţii de publicitate), “televiziunea este principalul mijloc care poate furniza o audienţă masivă clienţilor”. Posturile de televiziune au fost primele alegeri pentru marile branduri naţionale. După televiziune, managerii preferă să investească bugete în publicitatea online, apoi în reţele de socializare, radioul, publicitate outdoor şi, pe ultimul loc, ziare şi reviste.
“Romania este cu mult peste consumul mediu de media la nivel mondial, cu aproximativ 340 de minute zilnic petrecute in fata televizoarelor”, se subliniaza in “Media Consumption Forecast”, by Zenith Optimedia (2015). Conform unui alt studiu, citat de Mediafax, realizat de institutul francez Médiamétrie, Europa a înregistrat cea mai mare creştere, la nivel mondial, în privinţa consumului de televiziune (plus 7 minute), telespectatorii europeni uitându-se la televizor 3 ore şi 55 de minute pe zi.
Şi nu în ultimul rând, un alt studiu Intitulat The Future of TV Advertising, care are la bază o componentă cantitativă, constând într-un eşantion de 3000 de repondenţi din zece ţări din regiunea Europa Centrală şi de Est, Orientul Mijlociu şi Africa (CEEMEA) - România, Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Rusia, Africa de Sud, Turcia, Ucraina şi Emiratele Arabe Unite - şi o componentă calitativă, prin intermediul unor interviuri în profunzime cu experţi din industrie din această regiune, pune în evidenţă următoarele concluzii:
• 80% dintre telespectatorii din România consideră că absenţa reclamelor ar conduce la scăderea calităţii programelor TV, în contextul în care 40% dintre aceştia petrec zilnic între trei şi cinci ore în faţă televizorului.
• trei telespectatori din zece la nivelul regiunii sunt de acord că plasarea de produse în timpul unui program îi convinge mai uşor să achiziţioneze acel produs.
• 50% dintre telespectatorii chestionaţi au intrat online să caute un anumit produs sau serviciu imediat după ce văzuseră reclamă respectivă la televizor.