Ambasada britanică la Bucureşti, Fundaţia TERRA Mileniul III, Asociaţia Alma-Ro în colaborare cu Jurnalul Naţional au lansat ieri proiectul "Tinerii ambasadori împotriva schimbărilor climatice". Proiectul urmăreşte creşterea gradului de informare publică asupra fenomenului încălzirii globale prin instruirea cadrelor didactice, organizarea în şcoli a unor cursuri pe tema schimbărilor climatice şi a unui concurs naţional de campanii de conştientizare adresat elevilor de gimnaziu.
Ambasada britanică la Bucureşti, Fundaţia TERRA Mileniul III, Asociaţia Alma-Ro în colaborare cu Jurnalul Naţional au lansat ieri proiectul "Tinerii ambasadori împotriva schimbărilor climatice". Proiectul urmăreşte creşterea gradului de informare publică asupra fenomenului încălzirii globale prin instruirea cadrelor didactice, organizarea în şcoli a unor cursuri pe tema schimbărilor climatice şi a unui concurs naţional de campanii de conştientizare adresat elevilor de gimnaziu.
La lansarea proiectului au participat ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Robin Barnett, ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Attila Korodi, ministrul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Cristian Adomniţei, fostul ministru al Mediului Sulfina Barbu, primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman, deputatul Valeriu Tabără, reprezentanţi ai societăţii civile, copii şi profesori din Bucureşti, Moreni şi Bacău, care se vor înscrie şi în proiect. "Tinerii ambasadori împotriva schimbărilor climatice" reflectă preocuparea strategică a Marii Britanii de a promova realizarea siguranţei climatice printr-o tranziţie rapidă la o economie globală durabilă bazată pe reducerea consumului de combustibili fosili. În contextul în care România s-a confruntat în ultimii ani cu efectele negative ale încălzirii globale, Regatul Unit doreşte să împărtăşească României din experienţa şi expertiza sa şi să o sprijine să-şi asume responsabilitatea regională în această chestiune.
ŢINTE. Scopul proiectului este promovarea – de tânăra generaţie – a acţiunilor de conştientizare a schimbărilor climatice, a rolului-cheie al eficienţei energetice şi a necesităţii folosirii surselor regenerabile. Partenerii proiectului îşi propun să sensibilizeze ministerele Mediului şi Educaţiei pentru includerea educaţiei privind schimbările climatice în curricula şcolară. Concret, elevii claselor V-VIII interesaţi de problema schimbărilor climatice pot participa începând de ieri şi până la sfârşitul lunii februarie la un concurs naţional pe această temă. Concursul face parte dintr-un proiect mai amplu derulat de Fundaţia TERRA Mileniul III şi Asociaţia Alma-Ro în perioada octombrie 2007-martie 2008, cu sprijinul "Reţelei de acţiune pentru Climă" – România (RAC-RO) şi susţinerea financiară a Ministerului de Externe de la Londra. În urma concursului, care constă în realizarea unor campanii de conştientizare pe tema schimbărilor climatice, patru elevi (câte unul de la fiecare grupă de vârstă) vor fi desemnaţi ambasadori. Copiii vor fi premiaţi cu o călătorie educaţională în Munţii Carpaţi şi promovaţi în România şi Europa în calitate de lideri şi formatori de opinie. Câştigătorii vor fi anunţaţi în luna aprilie. Însuşi ambasadorul britanic Robin Barnett şi-a exprimat intenţia de a implica tinerii ambasadori în proiectele viitoare de mediu ale Ambasadei Marii Britanii. Concursul este inspirat din proiectul similar "Campionii schimbărilor climatice", desfăşurat în Regatul Unit.
MINIŞTRI. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a spus la lansare că educaţia ecologică şi de protecţie a mediului ar trebui să se facă în România după modelul european "Green Box" – cutia verde. Sistemul menţionat de ministru presupune introducerea în fiecare materie a educaţiei ecologice (anexă sau capitol separat). "Green Box" reprezintă o alternativă la ecologie ca materie în sine, de multe ori evitată. "Specialiştii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului vor fi cei care vor stabili în care dintre materii va fi introdusă educaţia ecologică. Astfel, cel mai probabil, vom putea vedea capitole de mediu în manualele de fizică, chimie, geografie sau biologie", a spus Korodi. Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a explicat că manualele elaborate în colaborare cu Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile au fost finalizate încă din vara anului trecut. "Acum le vom tipări şi sperăm ca la anul să le vedem în şcoli", a spus ministrul. Aceste manuale au fost solicitate la începutul lui 2007 de fostul ministru al Mediului şi Gospodăririi Apelor Sulfina Barbu.
Discurs şi concurs
Ambasadorul britanic Robin Barnett a spus: "Proiectul nostru atinge două puncte importante. În primul rând, creşterea gradului de conştientizare a schimbărilor climatice, asupra cărora nu cred că mai există nici un dubiu. România a trăit, în ultimii ani, fenomene meteo extreme şi cred că a realizat că nu este timp de pierdut. Sunt convins că aţi auzit de dezbaterile internaţionale de la Bali din decembrie anul trecut, unde au participat toate ţările lumii. La negocieri, România şi Marea Britanie au făcut front comun, în cadrul UE, pentru obţinerea unui acord istoric pentru combaterea schimbărilor climatice şi protecţia planetei". Organizatorii au pregătit în cadrul evenimentului de ieri şi un inedit concurs. Astfel, toţi cei prezenţi, de la cei doi miniştri la elevi, au fost invitaţi să răspundă unui set de întrebări despre cauzele şi efectele încălzirii globale. Copiii invitaţi s-au descurcat foarte bine, aproape trei sferturi dintre ei reuşind să răspundă la întrebări.Citește pe Antena3.ro