România este sufocată de trafic, şantiere, proiecte, exproprieri şi fonduri europene. Sebeşul, un oraş din Judeţul Alba, poate fi numit cu uşurinţă nodul gordian a două drumuri naţionale extrem de importante, DN 1 şi DN 7. Mii de maşini stau cu orele pe şoseaua principală, blocând centrul oraşului, un burg german ce ar umili orice mare capitală cu probleme de trafic.
România este sufocată de trafic, şantiere, proiecte, exproprieri şi fonduri europene. Sebeşul, un oraş din Judeţul Alba, poate fi numit cu uşurinţă nodul gordian a două drumuri naţionale extrem de importante, DN 1 şi DN 7. Mii de maşini stau cu orele pe şoseaua principală, blocând centrul oraşului, un burg german ce ar umili orice mare capitală cu probleme de trafic.
O călătorie din Bucureşti spre Alba-Iulia, într-o zi oarecare din săptămână, este o provocare a nervilor. Cum numai până la Piteşti există o autostradă, nu îţi rămâne decât să speri că vei trece cu bine peste Dealul Negru şi Valea Oltului. Defileul forţat şi cele două benzi ce însoţesc Oltul pun mereu probleme în trafic. De curând însă, marea provocare este Sebeşul. Între Sibiu şi Sebeş poţi face lejer şi trei ore. Kilometri? Să tot fie vreo 90.
Accidente la zi
Sibiu, ora 13:00, autocarul opreşte să ia câţiva oameni de la ieşirea din oraş. Sunt navetişti şi fac drumul Sibiu-Sebeş în fiecare zi. "Am auzit că azi avem un dop la Miercurea Sibiului. A fost un accident şi coada de maşini are peste 20 km. Cine ştie la ce oră ajungem", spune una dintre femei încărcată cu plase. Nimic nu se compară însă cu Bucureştiul, mi-am spus. Aveam să îmi dau seama că m-am înşelat. Bară la bară, cei câţiva zeci de kilometri dintre Miercurea Sibiului şi Sebeş au semănat izbitor cu Şoseaua Ştefan cel Mare din Capitală în vreme de ploaie. Navetiştii de Sebeş şi Sibiu sunt obişnuiţi cu scenarii de trafic greu zilnic. Cu 10 km/h, am trecut de locul accidentului anunţat de colega mea de călătorie. Din fericire, de data aceasta nu au fost victime. Coşmarul dintre Sibiu şi Sebeş îşi cere de multe ori tributul. "Bine că nu au murit oameni, nu este săptămână să nu fie vreo problemă în zona asta", a explicat un bărbat cu şapcă pestriţă. După aproape trei ore am ajuns în Sebeş. Acolo se mutase însă Bucureştiul din care tocmai plecasem. "Construiesc Autostrada Transilvania şi de aia se circulă aşa", îşi dă cu părerea vecinul de scaun, proaspăt ieşit de la barul din colţ.
Autostrada iluziilor
Nu există autostradă, nu există nici măcar centură în jurul Sebeşului. Există doar trafic, un trafic la care guvernanţii nu s-au gândit, chiar dacă vorbim despre un oraş ce leagă două importante drumuri naţionale. Acesta este Sebeşul, un burg german care de la an la an, îşi pierde culorile vii ale caselor vechi din centru. Un fost burg german, de un gri trist, plin de maşini de la cap la coadă. Sebeşul nu are centură şi nu are soluţii. "Traficul din Sebeş nu se încadrează la trafic greu, ci la trafic foarte greu. Oraşul uneşte şi desparte în acelaşi timp două drumuri naţionale: DN 1 şi DN 7. Primul merge spre Cluj, iar cel de-al doilea merge spre Arad. Ce să vă spun. Despre autostrada Culoar 4 Paneuropean se vorbeşte din 1998 şi s-au făcut numeroase proiecte şi documente tehnice. Şi, totuşi, iată-ne zece ani mai târziu că nu avem această soluţie. În acest moment, ne-am asumat studiile de fezabilitate din bugetul local pentru o eventuală şosea ocolitoare. Dar nu mi se pare corect ca bugetul local al Sebeşului să fie folosit de riverani. Acest nod de şosea este folosit de toată ţara. Tocmai de aceea am discutat cu Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, despre soluţiile pentru o eventuală centură ocolitoare. Se vorbeşte despre o autostradă Sibiu Orăştie şi despre o altă şosea expres care va lega Sebeşul de Bechtel în Turda. Mi s-a spus că există finanţare şi aşteptăm şi noi veşti bune de la Guvern", a explicat Mugurel Sârbu, primarul Sebeşului.
Citește pe Antena3.ro