Romania s-a certat din nou cu Ucraina. De data aceasta din cauza canalului Dunare-Marea Neagra, de pe bratul Bistroe, noteaza intr-un comentariu agentia Pro-ua. Deocamdata, lupta se duce pe teren "ecologic", darâ¦
La 26 august a fost deschis canalul de navigatie, capabil in realitate, nu pe hartie, sa asigure trecerea navelor de mare tonaj spre porturile ucrainene la Dunare.E adevarat, aparitia noului canal deranjeaza, logic, Romania, obligata sa se desparta de statutul de monopolist, deosebit de avantajos, in asigurarea fluxului de marfuri pe traseul Dunare-Marea Neagra si retur.
TENSIUNI SI AVERTISMENTE. La mai putin de 24 de ore de la inaugurarea canalului, dupa o sedinta extraordinara cu ministrii de Externe, al Transporturilor si de Finante, presedintele Romaniei, Ion Iliescu, a facut cunoscuta intentia de a sesiza Ucraina la Tribunalul International de la Haga in legatura cu constructia canalului. Fireste, mai este cale lunga de la o declaratie de intentii la fapte concrete, dar mai ales pana la un conflict major. Unele aspecte pot fi insa punctate de pe acum.
Ciocnirea intereselor economice ale Romaniei si Ucrainei va duce inevitabil la cresterea tensiunii politice in relatiile celor doua state. Cum nerezolvata chestiune a delimitarii faliei contientale (cu zacamintele de petrol si gaze naturale cu tot) din regiunea Insulei Serpilor nu incalzeste simpatia reciproca, se ridica o justificata intrebare: Ucraina este, oare, capabila sa-si apere interesele ei politice si economice din Delta Dunarii?
IN AVANTAJ. In pofida tuturor cataclismelor ultimilor zece ani, Romania a reusit nu doar sa-si pastreze caile fluviale din Delta Dunarii, dar si sa le sporeasca in mod substantial nivelul de eficienta. (...) Spre deosebire de Ucraina, Romania exploateaza inteligent pozitia ei geografica pentru obtinerea unor reale avantaje economice (si politice), dar si pentru a le apara, in caz de nevoie. Romania este singurul dintre statele riverane Dunarii care dispune de o puternica flotila militara.
Citește pe Antena3.ro
NOI STAM BINEâ¦
Punctul culminant al activitatii din domeniul programelor pentru constructiile de nave destinate consolidarii fortelor fluviale s-a inregistrat la sfarsitul anilor â80. In momentul de fata flotila dunareana a marinei militare romane este alcatuita din doua brigazi (Braila si Tulcea), compuse, la randul lor, din trei monitoare mari si sase mici, 18 vedete blindate, peste 20 de trailere si alte nave auxiliare. In serviciu se afla doar trei monitoare: "Mihail Kogalniceanu", "Ion Bratianu" si "Lascar Catargiu".