Agonia mediatizatului aeroport al Braşovului nu se mai termină. Început pe vremea Guvernului Năstase, proiectul aeroportului de la Ghimbav-Braşov, Autostrada Bucureşti-Braşov sau Ocolitoarea Braşovului au stagnat din pricina indolenţei guvernelor conduse de fostul şef al PSD, de Tăriceanu, iar acum de Boc.
Principalul frânar al aeroportului a devenit însă în ultimele săptămâni primarul Braşovului, George Scripcaru, care i-a convins şi pe reprezentanţii portocalii din Guvern şi Parlament că terenul necesar celei mai mari investiţii din istoria Braşovului, de 120 de milioane de euro, este mai pretabil pentru împroprietărirea clientelei pedeliste.
TERGIVERSĂRI BIROCRATICE
Aşa cum ne-a obişnuit, fostul premier Tăriceanu a adoptat OU nr. 41/2007, care se referă la transferarea unei suprafeţe de teren de 200 de hectare din patrimoniul ADS-Institutul Cartofului şi Sfeclei de Zahăr Stupini în cel al CJ Braşov, dar a tergiversat adoptarea ei ca lege.
Terenul, necesar pistelor aeroportului, în lungime de 2.850 de metri, a intrat în patrimoniul CJ Braşov, fiind intabulat de această instituţie după adoptarea ordonanţei în Senatul României, în 28 iunie 2007. Ulterior, proiectul de lege a fost trimis la Camera Deputaţilor, iar Bogdan Olteanu, şef al acestei Camere pe atunci, a trimis ordonanţa la Comisia de Agricultură.
Un an şi jumătate a stat proiectul de lege la această comisie, fiind amânat sub diferite pretexte. Toate bune până acum, ordonanţa fiind totuşi avizată favorabil de Comisia pentru Agricultură a Camerei în 10 februarie 2009. Urma votul plenului Camerei, după care construirea aeroportului intra în linie dreaptă, având terasamentele deja executate.
PUCIUL DEPUTAŢILOR PORTOCALII
Lovitura de teatru a venit în plenul şedinţei deputaţilor din 24.02.2009, când aleşii PD-L s-au răzgândit şi au organizat un puci la adresa Aeroportului Braşov, convinşi de primarul Braşovului, vicepreşedinte naţional al PD-L. Aşa că Valeriu Tabără, preşedintele portocaliu al Comisiei pentru Agricultură a Camerei Deputaţilor, şi-a anulat avizul favorabil dat cu două săptămâni înainte şi a propus, într-un stil incoerent, retrimiterea ordonanţei la comisie.
"Din păcate, sau din fericire (sic!), acum câteva zile am trecut acest proiect de lege. Fundamentarea acestei ordonanţe ne face să propunem retrimiterea la comisie a acestei ordonanţe. (...) Nu este normal ca Parlamentul României şi Camera Deputaţilor să fie atrase în astfel de vot. Este o inadvertenţă şi o ilegalitate care o facem prin această ordonanţă (??)."
În expunerea de motive, ilară şi contradictorie, Valeriu Tabără a primit un ajutor nesperat din partea colegului său Mircea Toader, deputat PD-L de Galaţi, dar şi liderul de grup al democrat-liberalilor, care, deşi în afară de problemă, a susţinut de la tribuna Camerei că grupul pedelist susţine retrimiterea acestei ordonanţe la comisie.
"Această ordonanţă, deşi adoptată, nu a fost aplicată şi nu a produs efecte (?), pentru că din punct de vedere al proprietăţii nu a putut fi aplicată. Dacă nu se găsesc soluţii, propun chiar raport de respingere!", a spus Toader, dezvăluind astfel planul democrat-liberalilor de a se opune apriori şedinţei de vot la Cameră.
Poziţiile deputaţilor au fost împărţite, existând şi multe discursuri pro-aeroport, dar în final ordonanţa a fost retrimisă la Comisia pentru Agricultură. Votul în cadrul Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor se va relua astăzi.
"S-a întâmplat un lucru foarte urât, între timp, cu aeroportul nostru. A fost blocat de nişte iresponsabili de la cel mai înalt nivel, împreună cu primarul Braşovului. S-au cheltuit până în prezent peste 120 de miliarde de ROL pentru primele lucrări şi proiecte. Cine le plăteşte dacă nu se mai face aeroportul, finanţat în întregime de bănci străine, fără garanţia statului român?", întreabă Aristotel Căncescu, şeful CJ Braşov.
DEDESUBTURI IMOBILIARE
Tentativa disperată a liberal-democraţilor de a bloca proiectul Aeroportului Braşov-Ghimbav are în spate şi o componentă a intereselor imobiliare ale clientelei portocalii în zonă. Astfel, în anul 2006, pe vremea guvernării PNL - PD-L, primarul George Scripcaru şi prefectul pedelist al Braşovului, Aurelian Danu, i-au împroprietărit pe Mihai Tarbă, consilier local al PD-L, pe soţia acestuia şi pe un anume Ticuşan, fost angajat al Primăriei Braşov, cu 14 hectare de teren la Braşov-Stupini, teren transferat tot de la ADS - Institutului Cartofului şi Sfeclei de Zahăr Stupini. Terenul a fost cumpărat de oamenii lui Scripcaru cu 20-30 de milioane de lei vechi hectarul, de la proprietarii de terenuri din alte părţi ale ţării, condiţionaţi de obligaţii notariale către oamenii PD-L-ului, şi a fost vândut unei firme de construcţii ulterior, cu 25 de milioane de euro, la 250 de euro/mp. ADS-ul condus de udemeristul Barna Tanczos a mai făcut o potlogărie imobiliară în 2006, tot pe vremea guvernării liberal-pedeliste, care este cercetată în prezent de DNA Braşov. Agenţia Domeniilor Statului a concesionat ilegal, fără licitaţie, 68 de hectare de teren lângă Braşov către SC Sigur Construct, firmă cu acţionariat maghiar, care a cumpărat serele Braşov-Sânpetru. Terenul ADS-ului, şi într-un caz, şi în celălalt, a fost făcut bucăţi şi scos la vânzare. Nimic nu s-a investit vreodată pe aceste suprafeţe, donate cu generozitate de ADS clientelei pedeliste şi udemeriste, dar refuzate aeroportului. Mai mult, Radu Berceanu şi Adriean Videanu au făcut o vizită informativă în urmă cu câteva săptămâni la IAR Ghimbav, cu scopul trecerii în revistă a terenurilor uzinei. Acestea sunt doar câteva argumente imobiliare din cauza cărora Aeroportul Braşov a devenit un vis prea îndepărtat.
Citește pe Antena3.ro