Președintele Traian Băsescu susține o declarație de presă, la Palatul Cotroceni. Declarația sa vine înaintea intervenției anunțate în Parlament a premierului Victor Ponta, care va vorbi parlamentarilor despre poziția pe care România ar trebui să o adopte la Consiliul European de la sfârșitul săptămânii.
Cele mai importante declaraţii ale preşedintelui Băsescu:
- E obligatia mea sa fac unele clarificari privind negocierile pe bugetul UE
- In primul rind, discutam de o situatie de negociere extrem de complexa, care nu poate fi lasata doar pentru momentul prezentei la Bruxelles. Acum, ma aflu intr-un proces de corelare a pozitiei noastre
- V-as da citeva exemple: pentru PAC, in dezbaterea publica se discuta de cifre. Principalul meu obiectiv e sa port discutia pe principii si daca acestea sint respectate, in urma lor vin si cifrele corespunzatoare. In mod deosebit ma refer la zona de plati directe
- Romania are in Tratatul de aderare un articol care face trimitere la o obligatie asumata de toate statele membre - un proces prin care treptat subventiile pentru suprafata cresc, cu tendinta de a ajunge la media subventiei pe UE. Pentru a beneficia de toate drepturile pe care le avem, trebuie sa stam in Tratatul de aderare
- Aici mai e o discutie facuta in ultima vreme, si e chiar propunerea comisarului Ciolos de convergenta. Comisarul incearca sa genereze o noua abordare in interiorul careia se afla un nou proces de convergenta, dar care inca nu este legalizat intr-un alt normativ, ci doar la nivel politic
- Daca ceea ce spunem in viata de zi cu zi ca lideri europeni, ca ne trebuie mai multa convergenta, va fi transpus - ramine de vazut
- Convergenta inseamna sa se reduca mai rapid diferenta intre statele cu subventie mai mare si cele cu subventie mai mica
- Acest proces e adoptat politic, il vom gasi in documentele Consiliului pe Agricultura, dar inca nu e legiferat
- La acest stadiu, problema convergentei o discutam politic, dar nu e o obligatie. In ce priveste coeziunea: sigur, s-au facut niste propuneri legate de penalizarea Romaniei. Ele nu se gasesc in regulamentele UE, si l-am trimis tuturor factorilor: nu acceptam decit sa stam in regulamnte
- Mai sint alte lucruri extrem de importante, precum cofinantarea, care acum e de 85%. Eu am reusit sa mai atrag 10%, astfel incit am ajuns acum la 95%. Sint state care cer 75%. Prefinantarea: sint state care cer 2%, eu am obtinut penru Romania sa mearga prefinantarea pina la 9%. Trebuie negociat, eu am negociat spunind de criza
- E de negociat astfel incit Comisiei sa-i poata fi lasata posibilitatea de a face prefinantarea mai mare pentru statele cu probleme
- TVA eligibil - a fost o propunere a mea. Si aici trebuie negociat ca Comisiei sa-i fie lasata marja de manevra. Deci sint foarte multe lucruri care trebuie negociate si discutate, dar el trebuie bine pregatit inainte de inceperea lui.
- Propunerea Comisiei a fost o alocare de 1,08% din PIB-ul UE, si aici sint contributiile statelor membre, venituri din TVA, multe alte venituri. Acel buget lansat de presedintele Comisiei nu mai este subiect de discutie datorita pozitiei donatorilor. Unii au cerut reducere 80 mld euro, altii 100 mld, altii 200 mld. Avind in vedere pozitia donatorilor, presedintele Consiliului European, van Rompuy a luat initiativa sa puna pe masa un buget plecind de la reducerea de 80 mld euro
- Acum sint donatori care vor reducerea bugetului UE cu 100 sau 200 mld euro. Propunerea presedintelui Barroso a fost un buget de 1,08% din PIB-ul UE, adica 1.033 mld euro. Dar Van Rompuy a venit cu o reducere de 80 mld euro fata de propunerea lui Barroso
Van Rompuy si-a anuntat negocierea intre statele membre. Sigur ca noi am inceput aceasta negociere, stim grupurile. N-o sa merg mai departe cu detaliile, nici nu este posibil in acest stadiu, dar lucram in aceasta creare de alinate, de consultare la nivelul Uniunii
- Vreau sa intelegeti foarte bine: interesul Romaniei este sa negocieze bugetul 2014-2020. Daca plecam cu ideea de VETO si-l si anuntam, sintem in afara negocierilor, va rog sa intelegeti. Repet: sintem in afara negocierilor, nu ne mai cauta nimeni, si vor vedea la urma daca ne asumam veto-ul. Nu sintem singurii in cautare de aliati, si altii au nevoie de sustinerea noastra
- Romania, ca a 7-a tara ca marime din UE, are capacitate de negociere. Personal, sustin ca interesul Romaniei e sa negocieze, nu sa plece de la Bucuresti cu ideea unui veto. Fortarea pe ideea unui veto daca nu-i ca noi, arata si incapacitatea de a-ti forma aliante in Consiliu, or Romania nu a fost niciodata in aceasta situatie, si sper sa nici nu fie
- As vrea sa fim foarte clari. E un moment dificil, pentru ca nimeni nu e multumit acum de cum arata propunerea de buget a lui Van Rompuy. Insa as fi considerat ca nu mi-am indeplinit atributiile constitutionale daca as fi delegat sarcinile catre premier. Stiu ce pot sa fac din punct de vedere al capacitatii de negociere in Consiliu si stiu ca am potential mult mai bun decit premierul Ponta
- Ponta să aibă în atenţie faptul că sunt în plin proces de negociere şi semnalele divergente pot să creeze o confuzie care va fi în defavoarea noastră. Aş vrea ca toţi partenerii noştri să aibă încredere că ceea ce stabilim în Consiliu nu va fi blocat la nivelul Guvernului
- O atitudine politică fermă cu privire la retanţele pe care le are în momentul de faţă: problema Trăşculescu sau cea legată de cei doi miniştri care au dosare penale. Ar fi extrem de productiv dacă n-am mai auzi declaraţii de genul "se reia finanţarea". De asemenea, ar fi extrem de util dacă Guvernul ar trimite explicaţii pentru programele proaspăt suspendate. Dacă astăzi ar pleca aceste răspunsuri cu argumente convingătoare, pe mine m-ar ajuta în ceea ce priveşte credibilizarea României
- În spaţiul public se vehiculează că preşedintele are datorii la cei care l-au susţinut în vară. Este o dezinformare ticăloasă. N-am nicio datorie daţă de nimeni. Eu am o singură misiune: să apăr interesele României în context european. Atacurile - blocarea CCR, suspendarea fara respectarea unor norme elemnetare, incercarile de a modifica legea referendumului, toate acestea au dat semnalele puternice ca Guvernul nu ar fi pregatit sa respecte statul de drept si Constitutia, si aceasta e explicatia pentru care lideri europeni sid e peste Ocean au reactionat, nu pentru Traian Basescu.