x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Băsescu, în rol de părinte al națiunii: Să renunțăm la jocuri politice. Pasiunea este să dea vina PDL pe actualii guvernanți și invers

Băsescu, în rol de părinte al națiunii: Să renunțăm la jocuri politice. Pasiunea este să dea vina PDL pe actualii guvernanți și invers

16 Noi 2012   •   18:56
Băsescu, în rol de părinte al națiunii: Să renunțăm la jocuri politice. Pasiunea este să dea vina PDL pe actualii guvernanți și invers
Sursa foto: presidency.ro

Președintele Traian Băsescu a prezentat situația economică a României, oferind și soluții, într-o conferință de presă în care a criticat și guvernele Boc, Ungureanu și Ponta pentru performanțele lor și în care a cerut partidelor aflate în campanie să renunțe la ”jocurile politice” și să se concentreze pe programe de guvernare.

Iată mai jos punctele cheie din discursul președintelui:

* În condițiile în care zona euro se află în recesiune și perspectiva este ca și în trimestrul viitor să rămână în recesiune, trebuie să privim foarte realist și la situația noastră. Dacă analizăm ultimele patru trimestre se observă cu ușurință că România a avut trei trimestre cu scădere economică, față de trimestrul anterior și doar unul cu o creștere de 0,5%, trimestrul doi din 2012.

* De ce nu am reușit să menținem creșterea economică anunțată de trimestrul doi, 2012? Neutilizarea, începând cu trimestrul trei a fondurilor europene. Dacă România folosea un miliard de euro, aflați la dispoziția noastră, aveam creștere acum, pentru că banii mergeau la invenstiții.

* Trebuie să renunțăm la jocuri politice. Pasiunea este să dea vina PDL pe actualii guvernanți, actualii guvernanți să dea vina pe PDL. Realitatea este că nici unii, nici alții nu și-au făcut treaba până la capăt.

* A fost un audit al Curții de Conturi la începutul lui 2011. Comisia Europeană (CE), în baza acelui audit a cerut corecții în proceduri, corecții care trebuiau să se implementeze integral până la 30 iunie. După ce prima parte a procedurilor a fost implementată, la începutul lui 2012 s-a redeschis finanțarea. Din păcate, în perioada ianuarie - 30 iunie trebuiau implementate măsurile de depistare a incompatibilităților și așa mai departe. Dar s-au schimbat două guverne, iar guvernele au fost mai mult preocupate de politică, decât de fonduri. Prin urmare ne-a prins termenul de 30 iunie cu temele nefăcute.

* S-a ajuns exact către sfârșitul anului la presuspendare. Este esențial ca procedurile la care ne-am angajat să le implementăm, să fie implementate în această perioadă. Verificările de contracte să fie făcute în această perioadă, nu pe un program sau altul, ci pe toate. La CE există disponinbilitatea ca de la mijlocul lunii decembrie să ni se plătească facturile care se acumulează la Ministerul Economiei. Ar fi extrem de important ca lucrurile să fie privite cu seriozitate, nu aruncate de la unii la alții.

* Este vorba de proceduri și de dorința de a le implementa. Sunt proceduri de securizare a utilizării banilor europeni. Sunt lucruri de ordin administrativ, ministerele pot întrerupe unele contracte, dar este esențial ca pe toate cele trei programe presuspendate, programul regional, programul pe transporturi și cel pe competitivitate să se ia măsurile cerute, este o solicitare legitimă a CE.

* O altă cauză a scăderii economice este seceta. Seceta, care nu a fost atât de rea pe cât e prezentată, dar a afectat consistent producția, față de 2011. Am fi putut compensa cu banii europeni.

* O altă cauză a scăderii este reducerea investițiilor, atât cele din bugetul de stat, cât și cele străine. Față de prognoza pentru 2012, acestea sunt reduse. O lovitură consistentă a fost dată prin redistribuirea banilor destinați investițiilor prin bugetul de stat.

* A fost și criza politică, care a făcut să avem mai mari ieșiri de capital decât ne-am fi dorit. Intrările nete de capital sunt încă pozitive, dar, îngrijorătoare este viteza de scădere. Riscăm ca anul viitor, în lipsa unei stabilități politice, să avem intrări negative.

Sfaturile către partide

* Privesc la partide, toate vin cu reduceri de TVA, de cote unice. Niciunul nu vine cu un buget realist, să vedem că există o bază pentru realizarea acestor reduceri. Marea prioritate pentru la anul este să menținem stabilitatea fiscală ca să putem face următorul pas, indexarea pensiilor.

* Cred că ar trebui analizată posibilitatea indexării pensiilor, înainte de a vorbi de reduceri de fiscalitate. Partidele care se întrec să vândă gogoși pe televiziuni să vină cu oferta lor cu un buget realist.

* Această conferință de presă, dincolo de a face poza - unde suntem - poate se constituie și într-o provocare pentru politicieni, să arate perspectiva anului 2013 măcar, pe baza unui buget, pentru că mi-e clar că și unii și alții sunt în stare să-l facă.

* PDL numai ce a plecat de la guvernare, știe ce buget este și ar putea să discute serios, pentru ca românii să nu fie păcăliți în această campanie.

Programul economic al președintelui

* Eu nu-mi propun să prezint un program economic, dar sunt lucruri care ne-ar putea garanta creștere economică în 2013. Pregătirea absorbției și aplicarea tuturor corecțiilor mecanismului de utilizare a banilor europeni până la 15 decembrie, pentru ca guvernul să intre cu toate instituțiile responsabile în 2013 cu o capacitate sporită de absorbție a fondurilor europene.

* Principalul obiectiv al anului 2013 să fie creșterea economică și crearea de locuri de muncă. Dacă politicienii își propun acest obiectiv, vor trebui să vină cu soluții. Una este să spui creștere economică 0,5%, ceea ce este doar o optimizare a forței de muncă existente, alta este să spui, da, vom crește numărul de locuri de muncă printr-o creștere de 2,5 - 3%. Asta, într-adevăr, va duce la creșterea locurilor de muncă.

* Avem resursa internă, dincolo de banii europeni, ceea ce spun de câțiva ani și n-am reușit să conving nici fosta guvernare, nici actuala, să deschidem locuri de muncă acolo unde putem și noi, nu numai bazat pe bani europeni. A venit timpul să reîncepem exploatarea minieră de suprafață, fie că vorbim de aur, fie că vorbim de cupru. Eu nu pledez pentru o soluție sau alta. Dacă Guvenrnul face el însuși investițiile, foarte bine, s-o facă. Dacă va hotărî că e mai bun un parteneriat cu investitorii străini, foarte bine, s-o facă. Deficitul de la fondul de pensii nu se poate acoperi cu nimic altceva, decât prin crearea de locuri de muncă.

Critici la adresa guvernului Ponta

* Avem un angajament cu FMI pe care actualul guvern l-a găsit în vigoare. Un angajament pe care nu l-a respectat guvernul Boc și Guvernul Ungureanu și pe care nu-l respectă nici guvernul Ponta. Acest angajament se referă la managementul privat. Și guvernul Ponta face aceeași greșeală pe care a făcut-o și guvernul Boc. Numai politruci. La Portul Constanța este un IT-ist. Parcă e împotriva curentului, când ai o previziune de investiții pe Dunăre, noi punem la Portul Constanța un managemnent care abia acum descoperă vapoare sau pilotine.

* Uitați-vă și la Compet și la Romgaz, numai numiri politice. Pe bună dreptate spun cei de la FMI, fraților, nici măcar măsurile ușoare nu le respectați, prin numirea de profesioniști. Sigur, am încercat o scuză, știți, e campanie...

* Aceste companii de stat, până vor fi privatizate, au nevoie de management profesionist. Personal sunt un susținător fără rezerve al împingerii proceselor de privatizare, dar pe de altă parte am avut trei eșecuri consecutive. A fost încercarea de a vinde 10% din Petrom, încercarea de a privatiza Cuprumin, încercarea de a privatiza Oltchim.

* Atâta timp cât vom menține management politizat, toate societățile de stat vor fi căpușate. Este esențială introducerea managementului privat care să decăpușeze companiile de stat de clientela politică transpartinică. Acolo se înțeleg, nu se înjură, doar iau banii.

* Intervenția mea de azi este pentru a ne da optimism și poate reușim să aducem partidele aflate în campanie electorală în problematica reală a țării și nu în disputele ba tu, ba eu, ba familia ta și așa mai departe.

* Vreau să înțelegem foarte bine că România nu e într-o situație critică. Critică o facem noi. Suntem țara care și-a făcut cel mai rapid restabilirea echilibrelor macroeconomice. Românii au făcut sacrificii uriașe în 2010 și încă mai sunt urme ale acelor sacrificii și astăzi, dar România nu e nici în situtația Spaniei, nici a Greciei, nici a Portugaliei, nici a Irlandei. Avem cu ce să creștem, totul e ca guvernanții să facă ceea ce trebuie.

* Dacă nu facem ceea ce trebuie, creșterea negativă se poate croniciza. Ajungem să plătim niște costuri care se datorează strict politicienilor și nu crizei.

Despre folosirea dreptului de veto, la stabilirea bugetului în Comisia Europeană

Băsescu a vorbit și de declarația premierului Ponta (fără a-l numi), conform căreia România își va folosi dreptul de veto în cazul în care CE decide scăderea bugetului pe programele de politică agricolă comună și cele de coeziune.

* De la anunțul de ieri, făcut public, toate statele contributoare, șefii lor de stat s-au băgat sub birouri. Sunt într-o alertă că România pune veto. Cred că sesizați ironia. Nu poți să mergi în halul acesta la Bruxelles. De opt ani n-am văzut niciun stat făcând un veto în CE, atunci când nu s-a încălcat tratatul. În rest, misiunea liderilor europeni este să stea acolo până se găsesc soluții. Nu te poți duce la donatori și să zici, doamna Merkel, dacă nu-mi dai atât, eu îți trântesc un veto de nu mai vrei să pleci de la Berlin.

* Mecanismul unui ceasornic nu e suficient de fin pentru a fi comparat cu finețea negocierilor în CE când e vorba de bani. Dar nimeni nu țipă, nimeni nu dă cu pumnul în masă. CE are obligația să facă o propunere. Dar pe 14 noaptea, președinția CE a emis propria ei propunere care încearcă să armonizeze punctele de vedere ale statelor. Eu vă asigur că până miercuri va mai apărea cel puțin încă un proiect. Nimeni nu are bani câți ar vrea și încă nu s-au rezolvat problemele cu donatorii.

* Este o decizie politică cu cât contribuim fiecare la buget și este o decizie politică cum se repartizează. Nu-ți trebuie contabili, aici, ci politicieni. Dreptul de veto trebuie introdus de o țară când i se încalcă tratatul de aderare.

* Partea politică (la negocierile de la CE n.r.) o pot asigura singur, mie îmi trebuie oameni cu laptop, nu miniștri politici. Oameni care să calculeze ce înseamnă pentru bugetul țării o rectificare de 0,0001%. 

×