x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Băsescu: "Nu cred că sunt răsturnaţi deştepţii în agenţiile de stat"

Băsescu: "Nu cred că sunt răsturnaţi deştepţii în agenţiile de stat"

de Monica Iordache Apostol    |    Aniela Nine    |    27 Iun 2011   •   12:42
Băsescu: "Nu cred că sunt răsturnaţi deştepţii în agenţiile de stat"

Dupa refuzul UDMR de a accepta propunerea 8+2 facuta de presedintele Traian Basescu, PDL a trecut la planul B: amanarea pana in toamna a reorganizarii teritoriale si inceperea restructurarii administrative. In acest context, seful statului, care a descins in Parlament pentru a-si prezenta proiectul de revizuire a Constitutiei, a prezentat pe larg si detaliile acestei restructurari.

"In fiecare judet exista cel putin 40-45 de deconcentrate ale ministerelor. In 1995 nu erau nici macar jumatate. Cu toata descentralizarea, am infiintat continuu agentii si agentioare", a inceput presedintele. "In momentul de fata, agentiile guvernamentale sufoca administratia locala. O incorseteaza, iar primarii nu se pot pune in va­loare. E o plasa intinsa de la Bucuresti in toate judetele, cu peste 40 de agentii in fiecare judet. Nu a fost suficient, si-au luat atributiuni politice si consiliile judetene. Agentiile sufoca administratiile locale prin birocratie, consiliile judetene sufoca politic. Trebuie sa depolitizam administratia locala si pilonii birocratizarii acestei administratii sunt tocmai consiliile judetene. Trebuie sa lasam tara sa respire", a incercat presedintele sa-i convinga pe parlamentarii Puterii, singurii aflati in sala, de justetea pro­punerii. "Nu cred ca sunt rasturnati desteptii in agentiile guvernamentale din teritoriu si cei nepregatiti sunt in administratia locala, dimpotriva. E nevoie de restructurarea masiva a agentiilor", a mai adaugat Basescu un argument, dupa care a fa­cut apel la parlamentari sa se gan­deasca la asta pe parcursul verii. "Stiu ca nu va arde de asta, ati avut o se­si­u­ne grea, dar poate in septembrie, cand reveniti, gasim o solutie comuna prin care sa destramam plasa asta, care costa si foarte mult", le-a dictat tema de vacanta alesilor PDL si UDMR.

Venit pentru a-si sustine pro­punerile de modificare a Constitutiei, se­ful statului i-a luat cu binisorul pe alesi si in privinta subiectului sensibil pentru ei: al eliminarii imunitatii par­lamentare. Basescu s-a folosit pentru a-i convinge de perceptia ro­ma­nilor in privinta privilegiilor acordate alesilor. "Capitolul imunitate este esential pentru credibilitatea Par­la­mentului. In acest moment o mare parte din cetateni cred ca parlamentarii beneficiaza de imunitate pentru ile­galitati, dar foarte putini stiu ca sin­gurul lucru pentru care parlamentarul mai este protejat este legat de ares­tare. Nu poate fi arestat fara aprobarea Camerei din care face parte. Cred ca nici un membru al Parla­men­tu­lui nu se fereste de acest lucru pentru ca nu cred ca avem oameni in si­tu­a­tia de a fi arestati", a pledat seful sta­tului. Cat priveste propria lui soar­ta, Traian Basescu a pledat pentru avizul decisiv al Curtii Cons­ti­tu­tionale in privinta suspendarii pre­se­dintelui.


"Se asigura astfel ca demersul e constitutional si se realizeaza un echilibru intre presedinte si Parlament. In momentul de fata prevede­rile Constitutiei se afla in contradictie: i se cere presedintelui sa fie neutru in raport cu partidele, dar pe de alta par­te poate fi suspendat de o majoritate a Parlamentului. In dorinta de a-si realiza mandatul, presedintele e obli­gat sa-si asigure o majoritate in Par­lament. Altfel, asa cum e scrisa acum Constitutia, nu e posibila co­a­bi­tarea", a mai spus presedintele.

In privinta celuilalt articol important pentru presedinte, dar a carui modificare este considerata necons­ti­tu­tionala de CCR – eliminarea pre­zum­tiei de dobandire licita a averii – Basescu a invocat directivele eu­ro­pene. "Bulgaria a adoptat legea de con­fis­care a averilor ilicite prin inversarea sarcinii probei. Decizia Consiliului JAI precizeaza si dreptul, si obligatia statutului de a merge la confiscare extinsa. Face parte din lupta impotriva coruptiei", a spus Basescu. La scurt timp dupa declaratia pre­se­din­telui, problema s-a anuntat a fi re­zolvata chiar de seful Guvernului, Emil Boc spunand ca daca Parlamentul nu accepta aceasta modificare, ea se va face printr-o hotarare de Guvern. Numai ca Opozitia a facut deja pasul inainte, presedintele PSD Victor Ponta anuntand depu­ne­rea unui proiect de lege care va transpune directiva europeana in pri­vinta confiscarii averilor ilicite.

Proiectul de revizuire a Cons­ti­tu­tiei va fi dezbatut mai intai in Comisia juridica a Camerei De­pu­tatilor, apoi de plen, fiind necesare 2/3 din voturi pentru adoptarea lui. Pro­iectul va merge apoi in Senat, pe ace­easi procedura, iar daca vor exista di­ferente, va fi supus medierii. Co­misia Juridica a Camerei va incepe dez­ba­terea proiectului de revizuire pe 1 septembrie.

Iata cele mai importante declaratii ale presedintelui.

Prezenta mea azi in Parlament e legata strict de propunerea de revizuire a Constitutiei. Am considerat ca e un gest obligatoriu pentru a prezenta cateva din elementele de revizuire.

Mi-as permite un comentariu. De la presedintele Senatului am primit o solicitare sa introduc, in proiectul de revizuire, modificarile cerute de CCR. Acest lucru nu este posibil pentru ca sunt lucruri pe care le pot accepta, dar sunt sI propuneri care nu fac parte din intentia mea de revizuire a Constitutiei. Cel mai corect este sa las Parlamentului liberatatea de a accepta sau nu propunerile din proiect sau din decizia CCR.

Proiectul de revizuire pe care vi-l propun are urmatoarele aspecte: transpunerea rezultatului referendumului din 2009, in privinta Parlamentului unicameral sI reducerea numarului parlamentarilor la 300.

Sunt motive temeinice pentru schimbarea structurii Parlamentului, pentru ca actualele Camere se comporta ca un sistem monocameral prin adoptarea tacita sI reprezentarea identica a senatorilor sI deputatilor.

Va propun un sistem de legiferare mult mai eficient. Astfel, in ceea ce priveste procedura de adoptare a legilor, orice propunere de modificare a legilor va fi adoptata in plen in doua lecturi. Prima dezbatere va fi pe articole, a doua dezbatere pe articole urmate de votul final. Acest sistem are avantajul ca nu se va mai intampla ceea ce se atampla acum martea, cand se voteaza sute de legi sI putini stiu ce se voteaza.

Am avut in vedere responsabilizarea puterii judecatoresti. Raspunderea sa se realizeze prin lege organica. Deja avem mult prea multe decizii la CEDO care afecteaza sau pun la plata satatul roman, pentru ca multI dintre petitionarii la CEDO nu-sI gasesc dreptatea in justitia romaneasca.


S-a ajuns ca arestarile sa fie o practica, iar dupa ce se constata ca omul trebuie pus in libertate, pentru ca nu se confirma faptele, niciun procuror nu raspunde. Romania nu poate ajunge un stat politienesc. Nu putem tolera ca, fara raspundere, sa faca politica domnii procurori.


Tinand cont de jurisprudenta CCR, am propus clarificarea raporturilor constitutionale dintre presedinte sI prim-ministru in privinta revocarii sI numirii membrilor Guvernului. Am propus sI clarificarea textului privind interimatul functiei de ministru.

Am propus conditionarea procedurii de suspendare din functie a presedintelui de avizul favorabil al CCR, pentru ca numai CCR e garantul respectarii Constitutiei. Se asigura astfel ca demersul e constitutional sI se realizeaza un echilibru intre presedinte sI Parlament. In momentul de fata prevederile Constitutiei se afla in contradicttie: I se cere presedintelui sa fie neutru in raport cu partidele, dar pe de alta parte poate fi suspendat de o majoritate a Parlamentului. In dorinta de a-sI realiza mandatul presedintele e obligat sa-sI asigure o majoritate in Parlament. Altfel, asa cum e scrisa acum Constitutia, nu e posibila coabitarea. Sau presedintele devine un instrument al unei majoritati.


"Nu sustin incompatibilitatea dintre functiile de parlamentar si cea de ministru"
Mi-as permite cateva cometarii cu privire la articolele respinse de CCR. Aceste articole ar putea fi reformulate de Parlamentat, asta putand sa ajute la acceptarea lor de CCR.

In propunerile mele vizam sI capitolul imunitate. Cred ca acesta este esential pentru credibilitatea Parlamentului. In acest moment o mare parte din cetateni cred ca parlamentarii beneficiaza de imunitate pentru ilegalitati. Singurul lucru pentru care Parlamentarul mai este protejat este legat de arestare. Nu poate fi arestat fara aprobarea Camerei din care face parte. Cred ca nici un membru al Parlamentului nu se fereste de acest lucru pt ca nu cred ca avem oameni in situatia de a fi arestati. E o mare greseala sa nu limitam imunitatea la ideea de declaratii sI atitudini politice.

Cred ca astfel s-ar realiza sI un echilibru. Daca s-ar aproba articolul prin care magistratii sau judecatorii sa raspunda pentru erori in baza unei legi organice, cred ca echilibrul se realizeaza. Cred ca ar limita tentatia abuzurilor.

Articolul 44 (8) arata ca averea nu poate fi afectata. Am incercat sa elimin prezumtia ca orice avere este licita. CCR da insa drumul Parlamentul sI Guvernului sa initieze o lege prin care sa se transpuna in legisltia romana decizia europeana pe care toate statele au avut obligatia ca pana in 2007 sa o transpuna in legislatI a proprie. Bulgaria a adoptat legea de confiscare a averilor ilicite prin inversarea sarcinii probei. Decizia JAI precizeaza sI dreptul sI obligatia statutului de a merge la confiscare extinsa. Face parte din lupta impotriva coruptiei.

O propunere a CCR este de a se crea incompatibilitate intre functia de membru al parlamentului sI cea de ministru. Nu-mi asum aceasta propunere, pentru ca orice ministru are nevoie de o legatura cu grupurile care sustin guvernul.

"Nu cred ca sunt rasturnati desteptii in agentiile din teritoriu"
Subiectul reorganizarii administrative e un subiect discutat demult cu premierul. Va rog sa privitI pe siteurile prefecturilor. In fiecare judet exista cel putin 40-45 de deconcentrate ale ministerelor. In 1995 nu erau nici macar jumatate. Cu toata descentralizarea, am infiintat continuu agentii sI agentioare.

DesI impreuna am impins spre descentralizare, in momentul de fata agentiile guvernamentale sufoca administratia locala. O incorseteaza, iar primarii nu se pot pune in valoare. E o plasa intinsa de la Bucuresti in toate judetele, cu peste 40 de agentii in fiecare judet. Nu a fost suficient, si-au luat atributiuni politice sI consiliile judetene. Trebuie sa lasam tara sa respire.

Nu cred ca sunt rasturnatI desteptii in agentiile guvernamentale din teritoriu sI ceilaltI in administratia locala. Trebuie sa depolitizam administratia.

Stiu ca nu va arde de asta, atI avut o sesiune grea, dar poate in septembrie, cand revenitI, gasim o solutie comuna prin care sa destramam plasa asta, care costa sI foarte mult.

Mi-as dori sa gasitI un consens ca macar obiectivul referendumui din 2009 sa fie dus la capat.

Cititi si: UDMR ameninta si castiga: reorganizarea lui Basescu, amanata pana la toamna

×