x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Băsescu siluieşte Constituţia ca să îngroape USL

Băsescu siluieşte Constituţia ca să îngroape USL

de Lavinia Dimancea    |    24 Aug 2011   •   21:00
Băsescu siluieşte Constituţia ca să îngroape USL

Unul dintre mesajele transmise insistent de presedintele Traian Basescu in iesirile sale publice e ca nu va de­se­mna in ruptul capului un premier din partea USL chiar daca Uniunea va castiga alegerile parlamentare cu 51% pentru ca nu-i da voie Cons­ti­tu­tia. Si pentru a convinge, a ci­tat cu sarg articolul 103 din Constitutie, care prevede la alineatul 1 ca "pre­se­dintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-mi­nistru in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Par­la­ment ori, daca nu exista o ase­me­nea majoritate, a partidelor re­pre­zen­tate in Parlament". L-am fi crezut pa­truns de spiritul legalitatii daca dupa ale­ge­ri­le parlamentare din 2008, dar si in 2009, nu ar fi desemnat un premier PDL desi de­mocrat-liberalii nu ob­ti­nu­sera 51%. Atunci, seful statului a uitat de Constitutie si a sustinut ca PDL are dreptul sa nu­measca premierul doar pentru ca a ob­tinut cel mai mare nu­mar de mandate in Parlament. De ase­menea, l-am fi crezut pe cuvant daca prin pro­­iectul de revizuire a Con­stitutiei tri­­mis recent la Parlament ar fi propus armoni­za­rea Legii pentru ale­ge­rea Parlamentului si a Legii par­ti­de­lor politice cu pre­vederile Cons­ti­tu­tiei. Cele doua legi definesc o alianta po­litica cum este si USL, ii da dreptul sa participe la alegeri, dar Cons­ti­tu­tia, prin pre­ve­derile limitative ale ar­ticolului 103, alineatul 1, nu-i permite sa propuna primul-mi­nis­tru. Cul­­mea este ca seful statului a propus in proiectul de revizuire a Cons­titutiei si modificarea articolului 103, dar fa­ra sa se atinga de aline­a­tul 1. Semn ca vrea sa-l joace pe degete in folosul PDL.

Presedintele Traian Basescu nu vrea nici in ruptul capului sa numeasca premier nominalizat de o alianta politica castigatoare in alegeri, desi aceasta forma de asociere este perfect legitima, fiind indreptatita prin lege sa participe la scrutinurile electorale. In cateva randuri, seful statului a repetat ca USL poate sa obtina 51% din voturi la parlamentare ca el nu va pune in fruntea Executivului un reprezentant al aliantei pe motiv ca nu-i permite Constitutia. Mai exact, arti­colul 103, alineatul 1, care pre­ve­de: "Presedintele Romaniei de­sem­neaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament". "Eu nu ma joc de-a Constitutia. Ea trebuie citita corect, iar 103 se refera la partide, nu la aliante. (…) Daca ar fi vrut Constitutia, ar fi scris: partid, aliante, asociatii de bloc si nu mai stiu ce. Dar prevede expres: «partid». Tocmai pentru ca aliantele sunt variabile, astazi sunt, maine nu sunt", declara Basescu in ultima interventie pu­blica. Atunci, de ce legea partidelor politice si cea privind alegerea Camerei De­putatilor si Senatului mai dau dreptul partidelor sa se asocieze in aliante politice sau electorale daca legea fundamentala nu le permite sa dea si premierul? Cele doua legi (Legea 14/2003 si Legea 35/2008) definesc foarte clar termenii de alianta politica si electorala, precum si conditiile de participare la alegeri. Constitutia face insa abstractie de aceste prevederi, si, in ciuda nume­roaselor scanda­luri, nu a su­ferit nici o amendare in sensul ar­monizarii cu legile electorale. Recent, seful statului si-a dat girul asupra unui proiect de modificare a Constitutiei, dar nu s-a atins de celebrul alineat 1 al articolului 103 pentru a elimi­na ambiguitatile. A dat spre modificare celelalte doua alineate astfel incat sa nu mai stea la mana Parlamentului daca acesta nu aproba in timp util candidatul la postul de premier. Strict pe Constitutia in vigoare, desi clameaza ca o respecta litera cu litera, de-a lungul vremii, Traian Basescu a interpretat-o cum i-a convenit atunci cand a trebuit sa numeasca un premier. In 2008, dupa alegerile parlamentare, seful statului avertiza ca va numi premierul de la formatiunea care numara cel mai mare numar de mandate in Parlament, pe ideea ca articolul din legea fundamentala se refera la mandate si nu la voturi. Asa l-a propulsat in fruntea Executivului pe reprezentantul PDL Theodor Stolojan, si cateva zile mai tarziu, pe Emil Boc. In 2009, in urma caderii cabinetului Boc prin motiune de cenzura, PNL, PSD si UDMR au venit cu propunerea Iohannis, insa Basescu a refuzat-o pe motiv ca nu crede intr-un guvern de tehnocrati. Ulterior, a fost nominalizat premier Lucian Croitoru pentru ca "aveam nevoie de un prim-mi­nistru competent in probleme de eco­no­mie". Dupa varian­ta Croitoru, Ba­sescu a venit cu o noua formula pe­delista – Liviu Negoita, jus­tificand ca acesta raspun­de exigen­te­lor de a fi un om ales cu 80% si care sa fie bun gos­po­dar, plus ca repre­zinta partidul cu cele mai multe mandate. In al doilea man­dat, Basescu a dat iar unda verde pro­pu­nerii PDL, numindu-l prim-mi­nis­tru pe Boc – sin­gura so­lu­tie care putea re­zolva "prioritatea zero", "aceea de a avea un Guvern".

Analistii politici: "Aliantele pot da premierul"
La definirea actorilor politici, in Legea partidelor politice, aliantele politice au aceeasi situatie ca si partidele. Este opinia politicienilor, a unor analisti politici ba chiar si a unui judecator al Curtii Consti­tutionale, opinie pe care presedintele Traian Basescu o ignora total prin reluarea cu insistenta a ideii, lansata mai intai la inceputul lunii, potrivit careia USL, chiar daca reuseste sa obtina 50% plus unu din voturi la viitoarele alegeri, tot nu poate desemna premierul.

"Daca s-ar uita presedintele Basescu in legea partidelor politice, acolo spune ca si o alianta inregistrata la tribunal care castiga alegeri da premier. Tot el ne-a spus sa ne inregistram la tribunal. Dar Basescu minte si se razgandeste tot timpul", ii interpreta presedintelui Legea partidelor politice copresedintele USL Victor Ponta.

Aceeasi trimitere a facut si libe­ralul Relu Fenechiu, explicand ca aliantele au aceeasi situatie juridica ca si partidele politice. "Noi, USL, suntem o alianta inregistrata la tribunal, ceea ce se supune aceleiasi abordari ca la un partid politic", spunea Fenechiu.

Pentru Jurnalul National, profesorul de stiinte politice Radu Alexandru a explicat in acelasi fel regimul unei aliante politice.
"In Legea partidelor politice, la definirea actorilor politici, aliantele au acelasi regim ca si partidele", a precizat politologul, adaugand ca "teoria" presedintelui are doar rolul de a destructura electoratul USL. Mai mult, lucrurile se pot interpreta si prin deducere logica, pornind de la definitiile celor doi termeni: partidele politice sunt asociatii politice, iar aliantele politice sunt asociatii de partide.
O interpretare a Constitutiei care o contrazice pe cea a presedintelui a fost data pentru un cotidian central de judecatorul CCR Ion Predescu, care a explicat ca "partid sau alianta electorala este tot una", iar in contextul in care are peste 50% din voturi, "evident" ca numeste premierul.
Predescu prezenta ca similare situatia unei coalitii preelectorale, care, daca creeaza majoritate, isi poate numi premierul, cu cea a unei aliante constituite tocmai pentru a participa impreuna la alegeri. (Aniela Nine)

×