Cum e folosită o instituţie a statului împotriva alteia
Legea ANI, declarată neconstituţională de două ori, reîntoarsă în Parlament de două ori, la cererea preşedintelui Traian Băsescu, este folosită de Palatul Cotroceni pentru a demonstra că Parlamentul apără corupţia. Şeful statului a ordonat Guvernului să adopte un proiect de modificare a Legii ANI, ocolind procedura constituţională în Parlament, în 26 aprilie, exact atunci când delegaţia FMI sosise la Bucureşti să discute cu miniştrii lui Emil Boc despre dezastrul economiei româneşti.
În urma discuţiilor cu reprezentanţii Fondului, a venit la numai două săptămâni anunţul lui Traian Băsescu privind tăierea pensiilor şi a salariilor bugetarilor. În aceeaşi perioadă, conflictele din interiorul PDL ieşiseră la suprafaţă cu zgomot, iar Emil Boc fusese acuzat chiar de către şeful statului că şi-a impus "o gaşcă" în fruntea partidului. Totul acompaniat de nenumărate dezvăluiri ale jafului de la bugetul public, prin achiziţiile de milioane de euro dispuse la toate ministerele şi autorităţile conduse de PDL, în contrapondere cu refuzul Guvernului de a opera restructurări în aparatul propriu.
Scandalul mediatic şi politic era anticipat a fi mare, deci era nevoie de o strategie de deturnare a atenţiei de la acest subiect prin aducerea în prim-planul public a altui subiect, legat de oneroasele interese ale demnitarilor în a-şi ascunde averile. În plus, aruncarea pe piaţă a subiectului ANI urma să discrediteze partidele de Opoziţie, care s-ar fi opus modificării legii în sensul transparentizării publicării averilor, dar mai ales urma să discrediteze Parlamentul ca instituţie, obiectiv urmărit de asemenea cu asiduitate de către gânditorii de la Cotroceni.
Ceea ce s-a şi întâmplat. În 26 aprilie, chiar în timp ce la Guvern se adopta un proiect de modificare a Legii ANI, Traian Băsescu chemase partidele la consultări pentru a le cere să adopte în Parlament legea neanunţată încă în termen de 10 zile. Liberalii au refuzat să participe la "mascaradă", fiind ulterior acuzaţi, evident, că se opun controlului averilor, iar între liderul PSD, Victor Ponta, şi Traian Băsescu, a izbucnit un conflict verbal violent de natură să ducă, de asemenea, la atacarea social-democraţilor pe motiv că ei apără secretizarea averilor demnitarilor.
Legea a intrat apoi în procedura parlamentară, cu sincopele de rigoare, spre satisfacerea strategiei gândite la Palatul Cotroceni. Proiectul a fost modificat în comisiile juridice şi în plen, cu binecuvântarea ministrului Predoiu, dar cu multe contestări ulterioare până când forma finală a ajuns la promulgare la Traian Băsescu. De menţionat este faptul că PSD şi PNL au decis să nu se opună în nici un fel adoptării legii, tocmai pentru a nu fi acuzate de acest lucru, şi că printre cei care au votat amendamentele prin care ANI şi-a pierdut din atribuţii au fost chiar parlamentarii PDL.
Fix atunci când Curtea Constituţională a respins tăierea pensiilor şi Guvernul a fost obligat să anunţe creşterea TVA, Traian Băsescu a găsit de cuviinţă să ceară Parlamentului reexaminarea legii, pentru a doua oară consecutiv, deşi Constituţia nu îi permitea să facă acest lucru. Refuzul PNL şi PSD de a da curs solicitării sale a atras noi acuzaţii la adresa Opoziţiei şi a parlamentarilor pe aceeaşi temă, că sunt apărători ai averilor necinstite. Apoi, invocând raportul de ţară pe Justiţie al Comisiei Europene (CE), Traian Băsescu a contestat legea la CCR, unde a fost, pentru a doua oară, declarată neconstituţională şi, deci, reîntoarsă la Parlament, unde sarabanda acuzaţiilor şi contestaţiilor va fi luată de la capăt în toamnă, când începe sesiunea Legislativului.
Între timp, Comisia Europeană (pe lângă care lobby-ul virulent făcut de Monica Macovei, a cărei influenţă în cercurile oficialilor de la Bruxelles este cunoscută, a avut efectul scontat), a emis un raport care arată că strategia prezidenţială a avut succes: Parlamentul şi partidele de opoziţie sunt făcute responsabile pentru distrugerea ANI ca instituţie menită să lupte împotriva corupţiei la nivel înalt. "Verificarea averilor, un element fundamental din competenţele originale ale ANI, a dispărut", au constatat experţii CE. "ANI este acum lipsită de capacitatea pe care o avea anterior de a transmite cazuri de diferenţe semnificative nejustificate între venituri şi averi către curţi pentru verificare şi sancţionare. În locul acesteia, ANI va putea doar să transmită astfel de cazuri către procurori sau autorităţi fiscale, dintre care nici una nu este competentă din punct de vedere legal să sancţioneze discrepanţe nejustificate ce rezultă din verificarea proprietăţilor sau a veniturilor", atrage atenţia CE. "Comisia Europeană a constatat, în urma unei analize deocamdată preliminare, că noua Lege ANI adoptată de Parlamentul român nu îndeplineşte cerinţele-cheie ale obiectivului nr. 2 din Mecanismul de Cooperare şi Verificare, ceea ce e de natură să stârnească îngrijorarea Executivului european", declara la 2 iulie Mark Gray, purtător de cuvânt al CE.
LA TREI ANI DE LA ÎNFIINŢARE, ANI REINVENTATĂ
După ce timp de trei ani, Agenţia Naţională de Integritate a funcţionat târâş-grăpiş, în baza unei legi adoptate în 2007, anul acesta, două decizii consecutive de neconstituţionalitate au pus de tot pe butuci Agenţia. Ieri şi raportul de monitorizare al CE a cerut măsuri imediate în domeniul corupţiei, menţionând explicit corectarea Legii ANI, după ce, luni, CCR a decis că legea este neconstituţională în integralitate, deşi preşedintele sesizase Curtea doar pe prevederile privind comisiile de cercetare a averilor. Prin urmare, decizia CCR obligă la elaborarea unui nou proiect de lege care să definească rolul şi funcţionalitatea agenţiei. Modificările legislative vor ajunge apoi tot la mâna parlamentarilor, cei care au decis şi în prima instanţă "mutilarea" legii şi au stârnit astfel nemulţumirea preşedintelui. "Capul răutăţilor", nominalizat de altfel şi de preşedintele Băsescu într-o declaraţie publică, a fost, în ambele etape de discutare a Legii ANI în Parlament, senatorul UDMR Gyorgy Frunda. "A acţionat împotriva intereselor României (...) Şi nu pentru că este ungur, ci pentru că are de ascuns probabil ceva. Interesele personale ale domniei sale şi ale unui grup din jurul său l-au făcut să pună interesele personale deasupra intereselor României", a acuzat Băsescu într-un interviu acordat postului public de televiziune. Şeful statului a sancţionat astfel modul în care senatorul Frunda a reuşit în două situaţii să-i convingă pe colegii săi din comisiile juridică şi de drepturile omului să voteze pentru desfiinţarea comisiilor de cercetare a averilor de pe lângă curţile de apel, comisii înfiinţate prin decizia deputaţilor şi care ar fi urmat, după analiza dosarelor întocmite de ANI, să ceară instanţei judecătoreşti confiscarea averilor care nu puteau fi justificate.
Ideii susţinute de senatorul Frunda, că aceste comisii de cercetare a averilor ar însemna de fapt înfiinţarea unor instanţe judecătoreşti speciale, i s-au raliat rapid şi membrii opoziţiei, senatorii PSD şi PNL din cele două comisii votând pentru desfiinţarea comisiilor de cercetare a averilor. Prin acelaşi vot al opoziţiei, coordonate ad-hoc de senatorul puterii Gyorgy Frunda, s-a decis şi secretizarea bijuteriilor, considerate "bunuri intime", şi a tablourilor, acestea urmând să fie menţionate numai în declaraţia de avere confidenţială, cea care va putea fi văzută numai de inspectorii ANI.
Aniela Nine
Citește pe Antena3.ro