Stabilirea de urgență a unor coridoare de transport care să permită operatorilor din industria de profil să își desfășoare activitatea la un nivel cât mai apropiat de cel optim este una dintre solicitările ministrului Trasporturilor Lucian Bode prezentată la videoconferința cu miniștrii de resort.
Totodată, pentru a veni în sprijinul operatorilor de transport, ministrul Lucian Bode a precizat că măsuri precum exceptarea de la Regulamentul (CE) nr.561/ 2006, privind perioadele de conducere și de odihnă ale conducătorilor auto, pentru transportul rutier național și internațional de mărfuri, pentru o perioadă de 30 de zile, pe care România a implementat-o de astăzi, trebuie identificate și aplicate cu celeritate. Un alt subiect de interes a fost posibilitatea de a sprijini mediului de afaceri, dar și companiile de stat prin aplicarea unor instrumente comunitare de finanțare, astfel încât activitatea să nu le fie grav afectată de această criză.
”Coerența măsurilor luate în domeniul transporturilor în Uniunea Europeană va determina în mod direct evoluția economică a spațiului european. Dacă luăm rapid măsuri pentru ca transportatorii să își desfășoare astăzi activitatea fără blocaje, la finalul crizei generate de noul coronavirus, vom avea baza funcțională pe care economia europeană își va reveni”, a spus Bode.
În cadrul discuțiilor ministrul Lucian Bode a precizat că este necesară facilitatea circulației rutiere, feroviare și navale a mărfurilor prin toate punctele de frontieră, inclusiv cele închise publicului, pentru asigurarea bunei aprovizionări cu medicamente, produse alimentare, carburanți și alte produse de primă necesitate.
Subliniind faptul că sistemele de transport sunt alături de sistemele financiar-bancar și cel energetic, linii vitale pentru economia europeană ce trebuie obligatoriu menținute funcționale, ministrul Lucian Bode a prezentat o parte din măsurile care au fost deja luate, printre care: sistarea transportului internațional de persoane pe relația cu Italia; stabilirea seturilor de măsuri (sanitare, referitoare la echipamentul de protecție, verificarea medicală etc) pe care șoferii care transportă mărfuri cu autocamioane de peste 3,5t trebuie să le respecte pentru ca, în momentul intrării pe teritoriul României, să nu intre în autoizolare sau carantină. Măsura a fost necesară pentru a nu fi blocate transporturile la frontiera României; suspendarea tuturor curselor spre și dinspre Italia și Spania pentru 14 zile; carantinarea navelor din zonele roșii pentru 14 zile; suspendarea anumitor trase feroviare de călători până la 31 martie 2020.
Totodată ministrul român a prezentat principalele soluții care pot fi aplicate la nivelul european, soluții ce asigură funcționarea optimă a industriei de transport națională și europeană: Menținerea coridoarelor de marfă pe rețeaua principală (CORE TEN-T) pe toate modurile de transport; Operaționalizarea imediată a unui Punct Focal de Comunicare pentru menținerea fluxurilor de Marfă la nivelul Comisiei Europene şi în contact cu Ministerele Transporturilor din toate statele membre pentru a facilita comunicarea, dar şi informarea companiilor de transport şi a populației în timp real; Solicitarea, către Statele Membre, de menținere a transportului de marfă pe Dunăre, cu controale efectuate doar prin sistemul electronic RIS; Susținerea unor măsuri coordonate, la nivelul UE, în vederea adoptării unei decizii de prelungirea valabilității documentelor navigatorilor care se află la bordul navelor și nu au posibilitatea debarcării și repatrierii, pentru 6 luni.
Sursa: Mediafax