Miza alegerii primarilor în două tururi este enormă pentru cele două partide mari de pe scena politică. Procedura de alegere a primarilor ar putea, practic, să determine câştigătorul alegerilor locale. Liberalii şi-au dat seama că s-au lăsat păcăliţi când Legea alegerilor locale a fost votată şi acum forţează din disperare.
Disputa pe alegerea primarilor este încă un exemplu că în România legislaţia electorală se face în funcţie de interesele conjuncturale ale partidelor, şi nu din preocuparea de a oferi cetăţenilor cea mai bună metodă prin care să-şi exprime voinţa. Alegerea primarilor într-un singur tur de scrutin a fost impusă de către PDL, în anul 2011, sub motivul reducerii costurilor. În realitate însă, democrat-liberalii de atunci, astăzi liberali, îşi dădeau seama că electoratul se întorcea împotriva lor şi încercau să-şi asigure cât mai multe primării în condiţiile date.
Atunci, liderii USL, Crin Antonescu şi Victor Ponta, au reclamat vehement o încălcare o drepturilor electorale ale cetăţenilor prin faptul că administraţia locală va fi condusă de către oameni cu un grad redus de reprezentativitate. Temerile lor au fost nejustificate, candidaţii USL obţinând victorii zdrobitoare, 70% din mandatele de primar fiind câştigate cu peste 50% din voturi.
Acum situaţia este mult mai echilibrată, PSD şi PNL fiind cotate în sondaje cu scoruri apropiate. La prima vedere, prevederea dezavantajează doar partidele mici deoarece în localităţile în care candidaţii acestora vor obţine scoruri mai mari este puţin probabil totuşi să învingă maşinăriile de partid ale PNL şi PSD.
Fără un al doilea tur de scrutin, micile formaţiuni nu vor avea ocazia să-şi negocieze susţinerea cu candidaţii ieşiţi deja din cursă. Calculul a fost seducător pentru liberali, care nu au opus prea mare rezistenţă când, la jumătatea anului trecut, a fost adoptată Legea alegerilor locale.
S-au lăsat păcăliţi
Acum însă şi-au dat seama că s-au lăsat păcăliţi şi vor să schimbe legea nu din vreo ardentă preocupare pentru democraţie, cât de frica de a nu pierde alegerile. Alegerea într-un singur tur este practic sistemul uninominal anglo-saxon în care „câştigătorul ia totul”, sistem ce este folosit la alegerile parlamentare. Dacă principiul „Câştigătorul ia totul” se aplică la alegerile locale, se pot întrevedea consecinţele. În primul rând, marele avantajat este primarul în funcţie, din două puncte de vedere. De obicei, are o notorietate mai mare decât principalul adversar, iar apoi pentru că are la îndemână în campania electorală pârghii pe care ceilalţi nu le au.
În condiţiile în care politizarea instituţiilor din subordinea primăriilor este cronică, primarii vor putea să se folosească de acestea în scopuri electorale. PSD are un număr considerabil mai mare de primari. Astfel, nu mai puţin de 552 de primari şi-au schimbat partidul după aplicarea OUG 55/2014, iar dintre aceştia circa 80% s-au dus la PSD. În aceste circumstanţe, nu surprinde că Vasile Blaga a dat în mai multe rânduri semnale traseiştilor ce au plecat din PNL că partidul este dispus să îi primească înapoi.
În al doilea rând, deşi aleşii locali au fost decimaţi de către procurorii DNA, cei care au venit în locul lor ca primari interimari au avut timp să-şi sporească notorietatea, astfel încât este discutabil dacă în locul unui primar corupt al PSD va fi automat ales un „imaculat” de la PNL.
Cu ochii pe sondaje
În plus, nerăbdarea liberalilor în ce priveşte modificarea legislaţiei electorale ar putea să fie determinată şi de rezultatele sondajelor care deja s-au făcut în oraşele mai mari. Tot sondajele ar putea fi şi cauza pentru care social-democraţii refuză cu încăpăţânare să schimbe legea.