x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică COSTUL CINSTIT AL CONSULTANŢEI POLITICE - 35 de milioane de euro, ca să ne mintă frumos

COSTUL CINSTIT AL CONSULTANŢEI POLITICE - 35 de milioane de euro, ca să ne mintă frumos

de Monica Iordache Apostol    |    Oana Stancu Zamfir    |    Lavinia Dimancea    |    16 Oct 2008   •   00:00

Premisă: nici un candidat şi nici un partid nu-şi vor dezvălui vreodată adevăratele bugete de campanie. Argument: însuşi Traian Băsescu dezvăluia în 2000 că partidul său a declarat că a cheltuit 300.000 de euro în campanie, când, în realitate, a fost vorba de 1,5 milioane de euro.



Premisă: nici un candidat şi nici un partid nu-şi vor dezvălui vreodată adevăratele bugete de campanie. Argument: însuşi Traian Băsescu dezvăluia în 2000 că partidul său a declarat că a cheltuit 300.000 de euro în campanie, când, în realitate, a fost vorba de 1,5 milioane de euro.

În această notă trebuie citite şi ra­poar­tele privind cheltuielile în ma­terie de consultanţă electorală, pe care partidele le depun la Autoritatea Electorală Permanentă. PD-L declara în campania pentru eu­ro­par­la­men­ta­re că a dat pe consultanţă, sondaje, cer­ce­tare doar vreo 7.700 de euro, în condiţiile în care un singur sondaj cos­tă măcar 10.000 de euro. Pentru alegerile locale din acest an, PD-L a re­cu­noscut 380.266 lei (aproximativ 108.000 euro) pe consultanţă şi 6,8 mi­li­oa­ne de euro pe publicitatea electorală. PNL susţine că a dat pe con­sultanţă apro­­ximativ 70.000 de euro. PSD ru­pe gura târgului: 2.608.768 lei, res­pec­tiv peste 745.000 de euro la cursul vremii.

BOOM-UL CANDIDAŢILOR ŞI CONSULTANŢILOR
Votul pe liste s-a dovedit o piaţă vi­tre­­gă pentru consultanţi, câtă vreme doar două-trei firme aveau contracte serioase cu partidele mari. Exemplul cel mai vizibil este cel al PNL şi al contractului cu firma lui Dan Andronic, că­­ru­ia, premierul Tăriceanu afirma că îi livrează în cont 3,3 mi­li­arde de lei vechi anual. Este vorba doar de contractul de mentenanţă de banii aceş­tia premierul asi­gurându-şi sfaturile periodice. Strategiile de campanie sunt pe alţi bani, mult mai mulţi, că doar şi munca e mai grea într-o cam­pa­nie. După 2004, când lucra cu firma so­ţi­lor Săftoiu, PD, actual PD-L, nu a mai an­gajat o singu­ră firmă care să-i facă strategia. A fo­lo­sit şi pentru me­sa­je fir­ma de creaţie a lui Felix Tătaru (GMP), a folosit sondajele făcute de CSOP şi a adăugat păreri de pe unde a apu­cat, preferând să plă­teas­că mai mulţi consultanţi speciali­zaţi în sfaturi, foşti sau actuali jurna­lişti. În aceas­­tă campanie şi-a făcut intrarea oficială firma Profile Com­mu­nication, reprezentată la ve­de­re de un anume Adrian Ţibu şi asociată de către liderii PD-L cu doi consilieri pre­zi­denţiali, Se­bastian Lă­ză­roiu şi Va­le­riu Turcan, care au fost văzuţi în timpul campa­ni­ei pentru locale la şe­din­ţe­le din Mo­dro­gan. Tot mai des văzut prin Mo­dro­gan este şi Traian Ungureanu. Vo­tul uninominal schim­bă radical si­tu­a­ţia. Nu partidele sunt principalii cli­enţi ai firmelor de consultan­ţă, ci candidaţii. Dar într-un colegiu, în ca­drul unui singur partid pot fi şi mai multe firme contractate: candida­tul la de­pu­tăţie cu firma lui, senatorul cu fir­ma lui şi filiala în ansamblu cu fir­ma ei. O spune unul dintre cei mai vechi consultanţi politici, Claudiu Săf­toiu (care, împreună cu Adriana Săf­to­iu, acum candidat ea însăşi, deţine Ca­pi­tal Promotion). Firma acestuia lu­crea­ză în zece colegii uninominale, cu candidaţi de la PNL şi PDL.

SINGURA BURSĂ ÎN CREŞTERE
Mulţi dintre candidaţi şi-au luat sfă­tuitori încă de acum un an. Alţii şi-au angajat firme spe­ci­a­li­zate care să le fa­că întreaga cam­panie: strategia gene­ra­lă, tactica, activităţile, lan­sarea candidaturii, ca­len­darul de campanie, unde apare, când apare, în ce emisiuni, în ce ziare, cu ce mesaje (ba chiar şi cum se îm­bra­­că şi îşi aranjează părul), apoi gra­­fica, sloga­nul, scenariul clipurilor elec­torale, comandarea sondajelor de opinie şi interpretarea lor, ins­truirea echipei de campanie. În aceste condiţii onorariile pot pleca de la câ­te­va mii de euro pentru sfă­tu­i­tori, până la zeci de mii de euro pentru firmele spe­cializate. "Un cost cinstit pe consultanţă" se ri­di­că, potrivit lui Claudiu Săf­toiu, la 10% din bugetul total de campanie: "Dacă întreaga cam­panie costă 250.000 de euro, atunci 25.000 este onorariul". Dacă am porni de la premiza că toţi can­didaţii celor trei partide importan­te, PSD, PNL şi PD-L, ar avea consultanţi, la preţul "cinstit", atunci am ajunge la suma de 35 de milioane de euro, care ar intra în buzunarul sfătuitorilor de campanie. Alţi candidaţi au încheiat însă contracte de mentenanţă pentru consiliere permanentă, pentru care plătesc între 7 şi 10.000 de euro lunar. La bursa zvonurilor au apărut însă şi informaţii potrivit cărora anumite filiale PD-L percep candidaţilor 150.000 de euro pentru campanie, urmând să se ocupe fili­ala de tot, iar la PNL ar fi vorba de 38.000 de euro. Potrivit legii, un candidat pentru parlament nu poate cheltui mai mult de 50.000 de euro în această campanie.

UN BRITANIC ŞI UN ISRAELIAN
PSD merge în campania pentru parlamen­tare pe mâna a doi consultanţi străini: bri­tanicul Matt Carter şi americanul de origine israeliană Ron Werber. Carter, fost secretar general al la­bu­riş­ti­lor britanici, lucrează pentru social-de­mocraţi încă de anul trecut, la dorinţa lui Mircea Geoa­nă. Este directorul fi­lialei londoneze a firmei de consultanţă po­li­tică Penn, Schoen&Berland, firmă care şi-a pus serviciile la dispoziţia lui Bill Clinton şi a lui Hillary Clinton, a fost consultantul premi­e­ru­lui britanic Tony Blair. La PSD, Carter oferă "consultanţă strategică", după cum ne-a de­cla­­rat Mircea Geoană, şi este responsabil cu sondajele de opinie. În schimb, Ron Werber se va ocupa de organizarea eve­ni­mentelor şi de "managementul de campanie". Liberalii lu­crea­ză cu firma lui Dan Andronic, Multimedia Political Communication, la care sunt asociaţi Tal Silberstein şi Arthur Finkelstein. Doar contractul de consultanţă în­che­iat între PNL şi Multimedia Political Communication ar costa 3,3 miliarde de lei vechi pe an, libera­lii fiind în al doilea an de colaborare cu cei trei consultanţi. Suma a fost pronunţată chiar de preşedintele PNL, Călin Popescu Tă­ri­ceanu. Dar de banii ăştia Tăriceanu îşi asigură doar câteva consfătuiri periodice. Deşi nu dez­vă­lu­ie sumele, Dan Andronic spune că firma pri­meşte şi «bonusuri de succes», adică procente adăugate în campaniile electorale în funcţie, spre exemplu, de numărul de parlamentari ai PNL, care au câştigat mandatul cu o campanie lucrată de MPC. Pe piaţa consultanţei a mai apărut o firmă: Kensington Communications, la care partener este Răzvan Săndulescu, fost ziarist şi apoi consilier PNL. Este cel care i-a scris discursul de retragere din cursa prezidenţială a lui Theodor Stolojan. Firma se ocupă de 34 de candidaţi din zone politice diferite, iar tariful este de 5% din baremul pe care îl permite legea la capitolul cheltuieli de campanie, adică 5% din 50 de mii de euro.

Ce face un consultant

  • Comandă sondaje de opinie pentru a mă­su­ra notorietatea candidatului, intenţia de vot, temele ce interesează electoratul.
  • Stabileşte strategia şi mesajele candidatul în acord cu temele de interes ale publicului.
  • Stabileşte calendarul de campanie, organizează lansarea candidaturii.
  • Concepe sloganul de campanie, supervizează grafica afişelor.
  • Alege emisiunile televizate şi ziarele în care apare candidatul, în acord cu profilul acestuia şi temele pe care le promovează.
  • Are grijă de imaginea candidatului, putând să decidă şi cum se îmbracă sau cum se piaptănă.

×
Subiecte în articol: politic pnl campanie firma consultanţă