Premisă: nici un candidat şi nici un partid nu-şi vor dezvălui vreodată adevăratele bugete de campanie. Argument: însuşi Traian Băsescu dezvăluia în 2000 că partidul său a declarat că a cheltuit 300.000 de euro în campanie, când, în realitate, a fost vorba de 1,5 milioane de euro.
Premisă: nici un candidat şi nici un partid nu-şi vor dezvălui vreodată adevăratele bugete de campanie. Argument: însuşi Traian Băsescu dezvăluia în 2000 că partidul său a declarat că a cheltuit 300.000 de euro în campanie, când, în realitate, a fost vorba de 1,5 milioane de euro.
În această notă trebuie citite şi rapoartele privind cheltuielile în materie de consultanţă electorală, pe care partidele le depun la Autoritatea Electorală Permanentă. PD-L declara în campania pentru europarlamentare că a dat pe consultanţă, sondaje, cercetare doar vreo 7.700 de euro, în condiţiile în care un singur sondaj costă măcar 10.000 de euro. Pentru alegerile locale din acest an, PD-L a recunoscut 380.266 lei (aproximativ 108.000 euro) pe consultanţă şi 6,8 milioane de euro pe publicitatea electorală. PNL susţine că a dat pe consultanţă aproximativ 70.000 de euro. PSD rupe gura târgului: 2.608.768 lei, respectiv peste 745.000 de euro la cursul vremii.
BOOM-UL CANDIDAŢILOR ŞI CONSULTANŢILOR
Votul pe liste s-a dovedit o piaţă vitregă pentru consultanţi, câtă vreme doar două-trei firme aveau contracte serioase cu partidele mari. Exemplul cel mai vizibil este cel al PNL şi al contractului cu firma lui Dan Andronic, căruia, premierul Tăriceanu afirma că îi livrează în cont 3,3 miliarde de lei vechi anual. Este vorba doar de contractul de mentenanţă de banii aceştia premierul asigurându-şi sfaturile periodice. Strategiile de campanie sunt pe alţi bani, mult mai mulţi, că doar şi munca e mai grea într-o campanie. După 2004, când lucra cu firma soţilor Săftoiu, PD, actual PD-L, nu a mai angajat o singură firmă care să-i facă strategia. A folosit şi pentru mesaje firma de creaţie a lui Felix Tătaru (GMP), a folosit sondajele făcute de CSOP şi a adăugat păreri de pe unde a apucat, preferând să plătească mai mulţi consultanţi specializaţi în sfaturi, foşti sau actuali jurnalişti. În această campanie şi-a făcut intrarea oficială firma Profile Communication, reprezentată la vedere de un anume Adrian Ţibu şi asociată de către liderii PD-L cu doi consilieri prezidenţiali, Sebastian Lăzăroiu şi Valeriu Turcan, care au fost văzuţi în timpul campaniei pentru locale la şedinţele din Modrogan. Tot mai des văzut prin Modrogan este şi Traian Ungureanu. Votul uninominal schimbă radical situaţia. Nu partidele sunt principalii clienţi ai firmelor de consultanţă, ci candidaţii. Dar într-un colegiu, în cadrul unui singur partid pot fi şi mai multe firme contractate: candidatul la deputăţie cu firma lui, senatorul cu firma lui şi filiala în ansamblu cu firma ei. O spune unul dintre cei mai vechi consultanţi politici, Claudiu Săftoiu (care, împreună cu Adriana Săftoiu, acum candidat ea însăşi, deţine Capital Promotion). Firma acestuia lucrează în zece colegii uninominale, cu candidaţi de la PNL şi PDL.
SINGURA BURSĂ ÎN CREŞTERE
Mulţi dintre candidaţi şi-au luat sfătuitori încă de acum un an. Alţii şi-au angajat firme specializate care să le facă întreaga campanie: strategia generală, tactica, activităţile, lansarea candidaturii, calendarul de campanie, unde apare, când apare, în ce emisiuni, în ce ziare, cu ce mesaje (ba chiar şi cum se îmbracă şi îşi aranjează părul), apoi grafica, sloganul, scenariul clipurilor electorale, comandarea sondajelor de opinie şi interpretarea lor, instruirea echipei de campanie. În aceste condiţii onorariile pot pleca de la câteva mii de euro pentru sfătuitori, până la zeci de mii de euro pentru firmele specializate. "Un cost cinstit pe consultanţă" se ridică, potrivit lui Claudiu Săftoiu, la 10% din bugetul total de campanie: "Dacă întreaga campanie costă 250.000 de euro, atunci 25.000 este onorariul". Dacă am porni de la premiza că toţi candidaţii celor trei partide importante, PSD, PNL şi PD-L, ar avea consultanţi, la preţul "cinstit", atunci am ajunge la suma de 35 de milioane de euro, care ar intra în buzunarul sfătuitorilor de campanie. Alţi candidaţi au încheiat însă contracte de mentenanţă pentru consiliere permanentă, pentru care plătesc între 7 şi 10.000 de euro lunar. La bursa zvonurilor au apărut însă şi informaţii potrivit cărora anumite filiale PD-L percep candidaţilor 150.000 de euro pentru campanie, urmând să se ocupe filiala de tot, iar la PNL ar fi vorba de 38.000 de euro. Potrivit legii, un candidat pentru parlament nu poate cheltui mai mult de 50.000 de euro în această campanie.
UN BRITANIC ŞI UN ISRAELIAN
PSD merge în campania pentru parlamentare pe mâna a doi consultanţi străini: britanicul Matt Carter şi americanul de origine israeliană Ron Werber. Carter, fost secretar general al laburiştilor britanici, lucrează pentru social-democraţi încă de anul trecut, la dorinţa lui Mircea Geoană. Este directorul filialei londoneze a firmei de consultanţă politică Penn, Schoen&Berland, firmă care şi-a pus serviciile la dispoziţia lui Bill Clinton şi a lui Hillary Clinton, a fost consultantul premierului britanic Tony Blair. La PSD, Carter oferă "consultanţă strategică", după cum ne-a declarat Mircea Geoană, şi este responsabil cu sondajele de opinie. În schimb, Ron Werber se va ocupa de organizarea evenimentelor şi de "managementul de campanie". Liberalii lucrează cu firma lui Dan Andronic, Multimedia Political Communication, la care sunt asociaţi Tal Silberstein şi Arthur Finkelstein. Doar contractul de consultanţă încheiat între PNL şi Multimedia Political Communication ar costa 3,3 miliarde de lei vechi pe an, liberalii fiind în al doilea an de colaborare cu cei trei consultanţi. Suma a fost pronunţată chiar de preşedintele PNL, Călin Popescu Tăriceanu. Dar de banii ăştia Tăriceanu îşi asigură doar câteva consfătuiri periodice. Deşi nu dezvăluie sumele, Dan Andronic spune că firma primeşte şi «bonusuri de succes», adică procente adăugate în campaniile electorale în funcţie, spre exemplu, de numărul de parlamentari ai PNL, care au câştigat mandatul cu o campanie lucrată de MPC. Pe piaţa consultanţei a mai apărut o firmă: Kensington Communications, la care partener este Răzvan Săndulescu, fost ziarist şi apoi consilier PNL. Este cel care i-a scris discursul de retragere din cursa prezidenţială a lui Theodor Stolojan. Firma se ocupă de 34 de candidaţi din zone politice diferite, iar tariful este de 5% din baremul pe care îl permite legea la capitolul cheltuieli de campanie, adică 5% din 50 de mii de euro.
Ce face un consultant
- Comandă sondaje de opinie pentru a măsura notorietatea candidatului, intenţia de vot, temele ce interesează electoratul.
- Stabileşte strategia şi mesajele candidatul în acord cu temele de interes ale publicului.
- Stabileşte calendarul de campanie, organizează lansarea candidaturii.
- Concepe sloganul de campanie, supervizează grafica afişelor.
- Alege emisiunile televizate şi ziarele în care apare candidatul, în acord cu profilul acestuia şi temele pe care le promovează.
- Are grijă de imaginea candidatului, putând să decidă şi cum se îmbracă sau cum se piaptănă.
Citește pe Antena3.ro