Prin numirea presedintelui de onoare al UNPR, Cristian Diaconescu, la conducerea Ministerului de Externe, PDL, premierul Boc si presedintele Traian Basescu arata inca o data cum Constitutia se negociaza si se interpreteaza dupa bunul plac si in functie de interese. Desi ar fi trebuit ca noul ministru sa obtina votul Parlamentului inainte de a fi semnat decretul de numire si instalat in functie, liderii coalitiei si seful statului au sarit peste acest 'amanunt', invocand argumente nescrise in Constitutie.
Potrivit articolului 85 alineatul 2 din legea fundamentala, 'in caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului, Presedintele revoca si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului. Daca prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia politica a Guvernului, Presedintele Romaniei va putea exercita atributia prevazuta la alineatul (2) numai pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la propunerea primului-ministru'.
In cazul lui Diaconescu, votul Parlamentului era obligatoriu, deoarece acesta este membru UNPR, partid ce nu a candidat la alegerile parlamentare din 2008, iar prin cooptarea sa in Cabinetul Boc s-a schimbat compozitia politica a Guvernului. Purtatorul de cuvant al PDL, deputatul Sever Voinescu, a sustinut insa ca nu este necesar un vot in Parlament. 'Nu e vorba in nici un caz de schimbarea politica, a continutului politic al Guvernului, e vorba despre schimbarea unei persoane cu o alta persoana. E vorba despre o schimbare a unei persoane care apartine politic coalitiei cu o alta persoana care apartine politic coalitiei', a declarat Voinescu.
Spusele sale sunt rezultatul specularii unor lacune ale Constitutiei, legea fundamentala conditionand doar numirea premierului de o asa-zisa coalitie politica, nu si a membrilor Guvernului. 'Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament', prevede articolul 103, alineatul 1. In plus, Constitutia nu face diferente in ceea ce priveste partidele reprezentate in Parlament, respectiv intre cele care au trecut efectiv prin votul electoratului si cele care s-au format ulterior din traseisti politici, cum este cazul UNPR.
Ca PDL a recurs la o interpretare de ultim moment numai pentru a-l pune pe Diaconescu ministru o dovedeste cazul Sarbu, cand pedelistii nu au avut aceeasi inspiratie in a interpreta Constitutia.
Anul trecut, dupa demisia lui Ioan Botis din functia de ministru al Muncii, PDL a dorit sa-l numeasca pe UNPR-istul Marian Sarbu in locul acestuia. Si atunci, ca si acum, Opozitia a avertizat ca e nevoie de un vot in Parlament pentru instalarea lui Sarbu la Ministerul Muncii, atragand atentia ca precedentul Oprea nu poate fi folosit. In 2009, Gabriel Oprea a fost cooptat in Guvern ca ministru al Apararii, el fiind deputat independent, dupa demisia din PSD. UNPR, partidul pe care il conduce in prezent, a fost inregistrat ca formatiune politica ulterior, in 2010. In aceste conditii, PDL a renuntat la Marian Sarbu, nominalizand-o pe Sulfina Barbu ministru al Muncii.