x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică De la regii şoselelor la baronii vagoanelor. Topul contractelor cu statul pe timp de criză

De la regii şoselelor la baronii vagoanelor. Topul contractelor cu statul pe timp de criză

de Daniel Ionaşcu    |    07 Mai 2012   •   19:42
De la regii şoselelor la baronii vagoanelor. Topul contractelor cu statul pe timp de criză

Dupa ce apocalipsa financiara a lovit planeta in 2008, toate guvernele care s-au succedat in Romania au propovaduit investitiile drept modalitatea prin care tara noastra va iesi din criza.

Asa s-au constituit programe ambitioase atat la Ministerul Transporturilor, cat si la cel al Dezvoltarii, dar si la alte institutii ale statului, precum consiliile judetene. Desi in practica aceste investitii nu se vad, de pe urma lor au beneficiat cel mai mult “regii asfaltului' si o serie de companii de constructii. Alti beneficiarii sunt “baronii vagoanelor' si o serie de multinationale. Potrivit unui clasament alcatuit de Institutul de Politici Publice (IPP) pe baza informatiilor din Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), primele 50 de companii au castigat aproape 20.000 de contracte, in valoare totala de 6 miliarde de euro in anii 2009-2010. In fapt, suma anuala cheltuita pe achizitii prin e-licitatie.ro este de 10 miliarde de euro anual.

Tehnologica Radion, firma detinuta de omul de afaceri Theodor Berna, a fost catapultata direct pe primul loc, cu un total de 386 de milioane de euro din contracte publice. Dintre acestea iese in evidenta o licitatie pe care a desfasurat-o Primaria Sectorului 3, condusa de Liviu Negoita. Acesta a fost un contract de 110 milioane de euro pentru reabilitare si atribuit companiilor Tehnologica Radion, Axela Constructii, AB Construct si Pro Cons XXI. Dupa ce licitatia a fost anulata ca urmare a deciziei Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), Primaria a anuntat noul termen la doar trei zile, contractul fiind atribuit aceleiasi asocieri. In fapt, chiar si Comisia Europeana verifica acest contract, iar autoritatile romane se chinuiesc sa convinga Bruxellesul sa nu sanctioneze tara noastra.

Un alt mare salt il constituie Electrica Serv, detinuta de statul roman. De la 33,9 milioane de euro castigate in 2008, firma a crescut ca Fat-Frumos si a ajuns la 327 de milioane de euro in 2009-2010.

De la regii soselelor la baronii vagoanelor

Delta ACM 93, detinuta de familiile Diaconu si Cristescu, si Spedition UMB – controlata de Dorinel Umbrarescu, urmeaza in top, cu 308 milioane de euro, respectiv 269 de milioane de euro. Top cinci este completat de Astra Vagoane Calatori, care a castigat contracte de 252 de milioane de euro, desi CFR este intr-o criza profunda.

In clasament mai sunt si alte companii din domeniul drumurilor: Strabag (194 de milioane de euro), Diferit SRL Cluj (145 de milioane de euro) – detinuta de sotii Daniela si Nicolae Petrini, Euro Construct Trading (138 de milioane de euro) – controlata de oamenii de afaceri Dan Besciu si Sorin Vulpescu sau Teldrum Alexandria (107 milioane de euro). De altfel, “regii asfaltului' au avut contracte inclusiv in guvernarea PNL, cand erau in top atat Spedition, cat si Romstrade sau Pa&Co, detinuta de omul de afaceri Costel Casuneanu. De altfel, Casuneanu este si el acum judecat pentru coruptie, fiind trimis in judecata de catre DNA. Din domeniul constructiilor avem in top: Confort SA – proprietatea lui Georgica Cornu (149 de milioane), Vega 93 –controlata de Cornel Istrate si Marcel Pacurariu (138 de milioane). “Baronii vagoanelor' sunt si ei reprezentati de Astra Vagoane (Valer Blidar – 252 de milioane), Remar (Gruia Stoica – 169 de milioane de euro) si Atelierele Grivita (110 milioane de euro). Aceasta din urma este controlata de asociatia salariatilor.

Cine sunt pierzatorii

Din top a iesit Romprest, care in 2008 castigase 439,6 milioane de euro si se clasa pe primul loc. Anul trecut, Curtea de Apel Brasov a anulat contractul-mamut al Romprest cu Primaria Sectorului 1. Acesta fusese incheiat pe 25 de ani, timp in care firma strangea gunoiul contra sumei de 450 de milioane de lei. Si Romstrade, controlata de Nelu Iordache, a disparut din top, desi in 2008 castigase contracte de 391,5 milioane de euro.

Nu se mai regasesc in clasament Dioma International Exim, detinuta de Marin si Marcela Dumitru, ce avea contracte de 52,8 milioane de euro, Relad International Pharma (38,3 milioane), detinuta de Laurentiun Stratulat, Adrian Roncea si Tiberiu Zigu. Au mai disparut si Midocar, Polisano, Actavis si Pro Optica, in vreme ce Petrom si Mediplus – controlat de A&D Pharma s-au mentinut in top. De aparut au mai prins contracte si doua companii industriale, respectiv Aerostat Bacau si Romelectro. Din top doar doua sunt companii multinationale (OMV si Strabag).

Top 10 contracte cu statul in perioada 2009-2010

Nr. Compania Suma (milioane de euro) Proprietar

1. Tehnologica Radion SRL 386 Theodor Berna

2. FISE Electrica Serv SA 327 Electrica

3. Delta ACM 93 SRL 308 Familiile Cristescu si Diaconu

4. Spedition UMB SRL 269 Dorin Umbrarescu

5. Astra Vagoane Calatori 252 Valer Blidar

6. Strabag 194 Strabag Austria

7. Remar SA 169 Gruia Stoica

8. Petrom SA 155 OMV

9. Confort SA 149 Georgica Cornu

10. Diferit SRL Cluj 145 Nicolae si Daniela Petri

×