Boeingul 707, cu care trebuia să plece preşedintele Băsescu
la Bruxelles ieri dimineaţă, a avut probleme tehnice, delegaţia şefului statului fiind
mutată rapid într-o aeronavă de rezervă. Mai norocos, Tăriceanu decolase cu numai o oră înainte,
într-o altă aeronavă.
CONDENSUL, VINOVAT
Potrivit Mediafax, în timpul zborului către Bruxelles,
directorul Romavia, Adrian Goleanu, le-a explicat membrilor delegaţiei că
problema la aparatul de bord a fost probabil cauzată de condens. Goleanu a
precizat că, în urmă cu două zile, aeronava Boeing 707 a efectuat un zbor de şcoală
în timpul căruia parametrii erau normali şi, de asemenea, a efectuat miercuri
un zbor-test în perspectiva zborului de ieri, şi acesta dovedindu-se la
parametri normali. După zborul-test aeronava a fost sigilată şi pusă sub pază
până ieri dimineaţă când a fost transportată în faţa salonului oficial de la
Aeroportul Henry Coandă, iar cu 30 de minute înainte de ora zborului s-a
constatat că blocul electric al sistemului transponder nu funcţionează, fiind afectat
probabil de condens, dat fiind şi faptul că în ultimele nopţi temperatura a
fost foarte scăzută. De obicei aeronavele prezidenţiale sunt garate în timpul şederii
la sol în hangare, însă pe aeroportul Henry Coandă aeronavele sunt parcate pe o
platformă amplasată în aer liber, fiind în construcţie un hangar. Goleanu a menţionat
că după înlocuirea dispozitivului aeronava a dat semnale normale de funcţionare,
cu toate acestea hotărându-se folosirea pentru zborul spre Bruxelles a
aeronavei de rezervă, Bae 146.
RISCA SĂ FIE PIERDUTĂ ÎN AER
Sistemul transponder are rolul de a transmite la sol informaţiile
de identificare a aeronavei precum şi date despre viteza, altitudinea şi poziţia
acesteia, a explicat directorul Romavia. El a menţionat că aeronava este dotată
cu două astfel de sisteme dar, potrivit H.G. 1904/2004, după repararea defecţiunii
aeronava ar mai fi trebuit să efectueze
un zbor-test înainte de zborul oficial, însă nu a mai fost timp. El a mai
precizat că aeronava Boeing 707 care-l deserveşte pe şeful statului a fost
fabricată în mai 1974, urmând să “împlinească” 35 de ani în 2009 şi are 14.000
de ore de zbor. “Probabil că este cea mai veche aeronavă prezidenţială din
emisfera de nord”, a spus Goleanu.
Preşedintele Băsescu şi premierul Tăriceanu au plecat ieri la Bruxelles pentru a participa la lucrările Consiliului European de iarnă. Tăriceanu a făcut deplasarea cu o aeronavă separată, care a decolat cu o oră înainte de cea a preşedintelui.