x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Cum era să fie incriminată penal „interzicerea vânzării trofeelor de urs”. Proiect legislativ catalogat de Guvern drept „ilogic” și „absurd”

Cum era să fie incriminată penal „interzicerea vânzării trofeelor de urs”. Proiect legislativ catalogat de Guvern drept „ilogic” și „absurd”

de Ion Alexandru    |    20 Feb 2023   •   06:40
Cum era să fie incriminată penal „interzicerea vânzării trofeelor de urs”. Proiect legislativ catalogat de Guvern drept „ilogic” și „absurd”

Mai mulți parlamentari neafiliați, excluși din AUR și PSD, împreună cu alți colegi celebri de Legislativ, au inițiat, recent, o lege prin care se dorea protejarea ursului brun de „ucideri abuzive, prin împușcare”. În acest sens, aceștia au inițiat completarea articolului care incriminează penal anumite fapte, introducând ca infracțiune „interzicerea vânzării de trofee de urs”. Guvernul Ciucă, în punctul de vedere transmis Parlamentului, atrage atenția că această propunere este absurdă și lipsită de logică, deoarece, contrar intenției declarate a parlamentarilor inițiatori, ar ajunge să îi tragă la răspundere penală exact pe cei care nu fac trafic cu astfel de trofee. Legea a picat, cu brio, la Senat, săptămâna trecută, fiind respinsă în bloc de partidele de la putere, dar și de AUR. Singurii care au decis să o voteze sunt doi senatori neafiliați. USR s-a abținut, în bloc, de la vot.

Proiectul de lege, catalogat de Guvern ca fiind ilogic și care vrea să reglementeze chestiuni deja operate de alte acte normative aflate în vigoare, este semnat de mai mulți parlamentari, majoritatea „proscriși” ai PSD și AUR. Proiectul de modificare a Legii nr. 205/2004 privind protecția animalelor este inițiat de deputații Dumitru Coarnă și Daniel Florea (ex-PSD), Francisc Tobă și Mihai Lasca (ex-AUR), de parlamentarii AUR Sorin Muncaciu și Ciprian Titi Stoica, împreună cu Daniel Tudorache (PSD).

Aceștia propun ca la articolul 25 alineat 1 din lege, care reglementează infracțiunile pedepsite cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, să fie introduse trei litere noi: „interzicerea vânzării de trofee”, „trofeele urșilor se constituie patrimoniu public și se depun la muzeele de vânătoare” și „carnea de urs procurată din braconaj cinegetic sau acțiuni de împușcare va fi donată caselor de bătrâni, caselor de copii și spitalelor sau incinerată, după caz”.

Acuzații grave aduse asociațiilor de vânătoare

În expunerea de motive, parlamentarii inițiatori susțin că, în ultimii 11 ani, au fost uciși ilegal peste 3.000 de exemplare de urs brun. „2.300 de urși au fost uciși cu girul autorităților, restul fiind victime ale braconajului dovedit. Asta, deși ursul brun se află pe lista speciilor de animale sălbatice protejate de importanță comunitară, conform Directivei Bahitate 92/43/CE”, se arată în acest document. „Pentru împușcarea unui exemplar, asociațiile de vânătoare percep un tarif cuprins între 5.000 și 20.000 de euro. Pe site-urile pe care își fac reclamă, asociațiile menționează că, pentru ursul brun, este nevoie de «programare din timp». Însă, o astfel de programare reprezintă în realitate cumpărarea unui ordin de „derogare” pentru împușcarea unui animal protejat. Motivul real este traficul cu trofee și carne de urs, activitate interzisă de Convenție, care se desfășoară sub girul autorităților române”, mai scriu inițiatorii.

Parlamentarii citați mai sus afirmă că potrivit Legii 407/2006 privind vânătoarea, „valoarea unui urs este de 40.000 de euro. În meniurile restaurantelor vânătorești din România se găsește din abundență carne de urs și pui de urs”.

Avize negative

„Convenția arată că statele membre pot emite derogări, în măsura în care nu există o alternativă satisfăcătoare la derogare. (…) pentru ca pericolul intereselor economice ale asociațiilor de vânătoare din România să nu mai planeze asupra acestei specii protejate, este necesar ca uciderea urșilor să nu mai poată fi transformată în profit. Interzicerea comercializării și deținerii de trofee și carne de urs brun se impune ca fiind cea mai eficientă și rapidă metodă prin care aceste derogări ilegale să nu mai poată fi emise în mod abuziv”, se mai menționează în documentul citat, autorii propunerii inițiativei legislative atrăgând, în final, atenția asupra faptului că, dacă nu se iau măsuri, „ursul brun va fi dispărut ca specie, iar ariile protejate vor fi rase de pe fața pământului”.

Consiliul Economic și Social și Consiliul Legislativ au avizat negativ acest proiect de lege. Consiliul Legislativ arată că instituirea unor măsuri de protecție a ursului brun nici măcar nu ar putea fi realizată prin completarea legii privind protecția animalelor, ci, eventual, prin intervenții legislative asupra OUG 57/2007 sau a Legii 407/2006, care reglementează activitatea de vânătoare.

Mai mult, în avizul negativ se subliniază faptul că scopul reglementării „nici nu ar putea fi atins prin stabilirea drept infracțiune a «interzicerii vânzării trofeelor», ci doar prin stabilirea drept infracțiune a incriminării acestei interdicții. (…) Menționăm că, în prezent, comercializarea de către persoanele fizice a vânatului, a cărnii, a diferitelor produse de vânat sau a trofeelor de vânat este interzisă de Legea Vânătorii și constituie contravenție”.

Proiectul de lege, desființat în punctul de vedere al Executivului

Guvernul condus de Nicolae Ciucă a remis, la rândul său, un punct de vedere, arătând că Executivul nu susține adoptarea unei asemenea inițiative legislative. Și în acest document se atrage atenția asupra faptului că soluțiile legislative propuse sunt deja reglementate de legislația în vigoare.

Însă, elocvent este pasajul evidențiat în facsimilul alăturat, prin care Executivul desființează, la propriu, proiectul de lege inițiat de parlamentarii „proscriși”. „Se propune incriminarea faptei de «interzicere a vânzării de trofee», în loc de «vânzarea trofeelor», ajungându-se la situația absurdă în care se trage la răspundere penală un comportament care vine chiar în contradicție cu scopul reglementării, dincolo de lipsa unei logici care ar putea justifica o astfel de modalitate a reglementării”, se arată în documentul semnat de premierul Nicolae Ciucă (VEZI FACSIMIL).

Comisiile Juridică, pentru Agricultură și pentru Mediu ale Senatului au redactat, cu majoritate de voturi, un raport de respingere a proiectului de lege, raport care a fost supus votului Plenului Senatului în ședința din data de 13 februarie 2023. Din cei 105 senatori prezenți, 85 au votat pentru adoptarea raportului de respingere. Au fost 12 de la AUR, 26 de la PNL, 41 de la PSD, 5 de la UDMR și un neafiliat. Doar doi senatori neafiliați au votat împotriva raportului de respingere și pentru adoptarea proiectului de lege. Un alt senator neafiliat și cei 17 parlamentari USR prezenți au decis să se abțină de la vot.

La 15 februarie, legea a ajuns pe masa Camerei Deputaților, care este for decizional. Comisiile Juridică, pentru Agricultură și pentru Mediu au termen să depună raportul final până pe data de 7 martie.

×