x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Liderul USR Iași vrea ca mașinile private de transport persoane în regim alternativ să folosească banda specială amenajată în orașe

Liderul USR Iași vrea ca mașinile private de transport persoane în regim alternativ să folosească banda specială amenajată în orașe

de Ion Alexandru    |    23 Mar 2022   •   08:15
Liderul USR Iași vrea ca mașinile private de transport persoane în regim alternativ să folosească banda specială amenajată în orașe
Sursa foto: Lucian Alecu

Aflat la primul mandat în Parlamentul României, ca ales, Filip Havârneanu, președintele filialei Iași a USR, a inițiat două proiecte de lege, ambele respinse de Senat, care vizează transportul de persoane.

Una dintre inițiative propune ca și dubele cu nouă locuri pe scaune să poată fi transformate în taxiuri, iar cea de-a doua vrea să instituie, nici mai mult, nici mai puțin, decât dreptul celor care practică transport de persoane alternativ (de tip UBER) să folosească banda specială destinată circulației autobuzelor și troleibuzelor. Deputatul progresist invocă faptul că transportul alternativ desfășurat prin intermediul platformelor digitale nu reprezintă comerț on-line, pentru a-și justifica propunerea legislativă.

Prin prima propunere, denumită „pentru modificarea Legii nr. 38/2004 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere”, deputatul Filip Havârneanu susține că, „datorită faptului că grupurile de persoane ce reprezintă consumatori de servicii de transport în regim de taxi pot fi și mai numeroase, iar reglementările în vigoare prevăd doar posibilitatea ca taxiurile să poată funcționa la capacitate redusă de locuri – maximum 5 locuri, inclusiv cel al conducătorului auto, considerăm că ar putea reprezenta o alternativă pentru situațiile când este necesară deplasarea unui grup mai mare de patru persoane, ținând cont și de faptul că această realitate este învederată în ultimii ani și prin identificarea activităților de transport de persoane în regim de taxi cu încălcarea prevederilor legale ce stabilesc numărul maxim de locuri”.

Vrea cu nouă locuri, în loc de cinci

Iar proiectul de lege în discuție ar avea, în opinia inițiatorului de la USR, un impact asupra persoanelor care realizează activități de transport de persoane în regim de taxi. „Astfel, se lărgește sfera categoriilor de autovehicule ce ar putea fi utilizate în regim de taxi, adăugând și autovehiculele cu până la maximum 9 locuri, incluzându-l și pe cel al șoferului”, precizează deputatul în cauză.

Legea prevede modificarea situației de la articolul 1, indice 1, litera „S”, care definește taxiul ca autovehiculul din categoria autoturismelor cu până la maximum 9 locuri (față de 5, cum este forma legală în vigoare) sau a autovehiculului de transport mărfuri cu o masă maximă autorizată care nu depășește 3,5 tone și care, pe baza autorizației de taxi, execută transport de persoane, mărfuri sau bunuri, în regim de taxi.

Să ne dăm cu mașina pe porțiunea de drum destinată transportului public de persoane

Iar aceasta nu este singura inițiativă a lui Filip Havârneanu. O altă lege propusă vizează modificarea OUG 49.2019 privind activitățile de transport alternative cu autoturism și conducător auto (de tip UBER).

„În prezent, Curtea Europeană de Justiție apreciază, printr-o hotărâre, că activitățile de transport de tip urban desfășurate prin intermediul platformelor digitale sunt asimilate serviciilor de transport și nu serviciilor de comerț on-line”, arată deputatul USR în Expunerea de motive. El continuă, precizând că transportul alternativ cu autoturism și conducător auto „reprezintă o variantă intermediară a transportului public de persoane în regim de taxi, generată de progresul tehnologic al societății, iar intrarea în vigoare a OUG 49/2019 a creat premisele asigurării unui mediu concurențial echilibrat și al unui mecanism nediscriminatoriu în ceea ce privește transportul persoanelor în mediul urban intermediate prin platforme digitale, în continuare fiind necesar să ne asigurăm că interesul public al mobilității urbane este favorizat în cea mai bună modalitate”.

Cum motivează propunerea

Iar această modalitate este… banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun. Filip Havârneanu susține că aceasta a fost concepută „pentru a facilita deplasarea unor vehicule atunci când traficul este ridicat, permițând conducătorilor acestora să respecte un orar sau să realizeze deplasarea într-un interval de timp mai scăzut, eliberând, astfel, și benzile normale pentru ceilalți participanți la trafic”.

Proiectul de lege ar avea un impact asupra persoanelor care realizează activități de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, în sensul accesului oferit acestora, „atunci când nu perturbă circulația”, să utilizeze banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun.

CES – aviz negativ

Conform legii, autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local. USR vrea, însă, să benefizieze.

Acest lucru a fost observat inclusiv de către reprezentanții Consiliului Economic și Social (CES) care, în avizul negativ exprimat pe marginea acestui proiect de lege, au notat că „transportul alternativ nu este transport public, cum sunt autobuzele, troleibuzele sau taxiurile”.

Inițiatorul, la primul mandat de parlamentar. Anterior, a fost consilier la Camera Deputaților

Atât propunerea legislativă cu mașinile cu 9 locuri, în loc de cinci, să poată deveni taximetre, cât și proiectul de lege care vizează posibilitatea utilizării benzilor speciale pentru autobuze de transport public de către mașinile particular care prestează servicii de transport alternativ au picat la Senat, care este prima cameră sesizată.

Plenul Senatului a luat în discuție, în data de 15 decembrie 2021, primul dintre proiectele de lege ale lui Filip Havârneanu, picându-l la vot. Cea de-a doua lege a ajuns în Plenul Senatului în data de 7 martie 2022, când a avut aceeași soartă ca și prima.

Deputatul a avut sprijinul mai multor colegi de la USR, atât de la Senat, cât și de la Camera Deputaților, care și-au pus semnătura pe ele. În prezent, ambele proiecte de lege se află în dezbaterea Camerei Deputaților – for decizional.

Havârneanu se află la primul său mandat de deputat Parlamentul României, fiind ales pe listele USR-PLUS la alegerile parlamentare din data de 6 decembrie 2020. Anterior, în 2019, acesta a fost consilier parlamentar, conform CV-ului publicat pe site-ul Camerei Deputaților.

Din același CV aflăm că inițiatorul celor două legi năstrușnice este chiar președintele USR Iași.

×
Subiecte în articol: Filip Havârneanu