Membrii si angajatii CNSAS incalca legea pe banii nostri si sunt pasibili de inchisoare pentru furnizarea de date din dosarele de Securitate. Desi Legea Ticu interzice explicit manipularea informa-tiilor, nimeni nu se sesizeaza.
Lupul pus paznic la stana. Este zicala care se potriveste de minune unor membri si angajati ai CNSAS, care, in loc sa respecte cu sfintenie legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
fostei Securitati, sunt primii care o incalca. Desi o fac pe banii nostri, fiind angajatii unei institutii de stat, nimeni nu se sesizeaza
pentru a fi pedepsiti.
Isteria nationala numita Dosariada a fost alimentata din plin si de unii membri ai CNSAS prin furnizarea unor informatii despre dosare ale fostei Securitati. Declaratii oficiale ale unor membri CNSAS sau citand surse din Colegiul au umplut presa, oferind informatii despre dosare sau loturi de dosare ale unor persoane cu diverse functii in stat, desi acest lucru este interzis de Legea Ticu (187/1999). Potrivit articolului 24, alin. 3, al acestei legi, "eliberarea de adeverinte, documente sau copii de pe acestea din dosare sau informatii despre acestea in alte conditii decat cele prevazute in prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la sase luni la cinci ani". De asemenea, legea mai prevede la acelasi articol, alin. 4, ca "darea spre publicitate a unor date sau informatii din dosare, necorespunzatoare adevarului, de natura sa lezeze viata, demnitatea, onoarea sau reputatia unei persoane constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la trei luni la trei ani".
UNDE-I LEGE NU-I TOCMEALA. Legea Ticu si Ordonanta de urgenta 16/2006 stabilesc clar procedurile privind accesul la propriul dosar si deconspirarea fostei Securitati. Astfel ca, dupa finalizarea verificarilor pe baza unei cereri, Consiliul comunica in scris solicitantului daca persoana cu privire la care s-a cerut verificarea a fost sau nu colaborator al fostei Securitati. Decizia Colegiului poate fi contestata, CNSAS urmand sa reexamineze documentatia si sa dea un nou verdict. Daca nici in acest caz solicitantul nu este multumit, atunci poate ataca decizia la Curtea de Apel, Sectia civila, din raza de domiciliu. Decizia Curtii de Apel este definitiva si irevocabila, actele si lucrarile dosarelor avand un regim secret. Abia in acest moment Consiliul CNSAS asigura publicarea in Monitorul Oficial Partea a III-a a comunicarilor ramase definitive prin necontestare sau prin hotararea Curtii de Apel. Potrivit Legii Ticu, Consiliul va da publicitatii in acest caz datele de identitate, inclusiv numele conspirative si functiile detinute de ofiterii si subofiterii de Securitate, activi sau acoperiti, implicati in activitati de politie politica, informatiile si documentele care atesta implicarea organelor de Securitate in savarsirea unor infractiuni contra vietii, integritatii fizice sau psihice si libertatii persoanelor, precum si a unor acte de tradare a intereselor nationale.
REALITATEA E ALTA... Declaratii si cazuri concrete dovedesc ca legea nu este intocmai respectata si ca unii membri ai CNSAS au incalcat legislatia, dezvaluind informatii despre dosare. Astfel, directorul Directiei de investigatii si cercetare, Germina Nagat, a fost unul dintre primii responsabili din ograda CNSAS care au divulgat informatii fara a tine cont de ce le permite sau nu legea. In martie anul acesta, Nagat dezvaluia ca in vizorul Colegiului CNSAS au intrat nume grele, atat din zona politicului, cat si din mediul de afaceri sau justitie. "Pe masa Colegiului se gasesc in momentul de fata materiale de diverse tipuri privind deconspirarea unor parlamentari in functie, ca fosti ofiteri sau colaboratori ai Securitatii, a unor magistrati care au fost ofiteri ai fostei Securitati, precum si multe alte cazuri de acelasi nivel. Aceste deconspirari ale unor nume de mare greutate asteapta doar votul Colegiului si informarea publicului", declara Nagat. De atunci, directorul CNSAS a mai iesit si cu alte declaratii, asa cum s-a intamplat acum vreo doua saptamani, cand Nagat anunta la MixFM ca in dosarele deconspirarii Securitatii urmeaza sa apara "nu neaparat nume mari, ci oameni cu functii importante". Mai mult, ea spunea despre parlamentari ca, "verificandu-i in arhiva de la
Popesti-Leordeni, cea pe care am primit-o, am descoperit ca 71 dintre ei pot fi obiectul unei decizii CNSAS, pentru ca exista un dosar sau documente pe numele lor. ".
|
POLITIE POLITICA. Dinescu i-a adus acuzatii publice lui Vadim |
INFORMATII DE LA VARF. Presedintele Colegiului CNSAS, Claudiu Secasiu, nu s-a sfiit nici el sa treaca dincolo de litera legii, anuntand in aprilie, imediat dupa instalarea in functie, ca exista dosare in care apar numele unor politicieni. "Ele sunt pregatite de Directia de investigatii, dar hotararea se ia prin vot in Colegiu", spunea Secasiu, precizand ca aceste dosare ar putea fi facute publice "cat de curand". Tot atunci, Corneliu Turianu, membru al Colegiului, a pus pe agenda publica informatii din interiorul institutiei. El dezvaluia ca premierul Calin Popescu Tariceanu ar fi acuzat de fosti informatori ca a colaborat cu Securitatea, iar surse din CNSAS precizau pentru Mediafax ca ar fi vorba despre o lista de 60 de politicieni, pe care ar figura si numele premierului. Mircea Dinescu, membru al Colegiului, replica, la randul lui, ca nu exista nici un dosar din care sa rezulte ca Tariceanu ar fi fost informator al Securitatii. "In primul rand, domnul Turianu nu are voie, potrivit legii, sa spuna nici un nume din dosare. Dar trebuie sa spun clar ca, daca am fi auzit ca exista numele lui Tariceanu in vreun dosar, l-am fi discutat imediat", sustinea Dinescu. In final, dupa analize si verificari, Colegiul CNSAS a stabilit ca Tariceanu nu a fost agent sau colaborator al politiei politice, iar Turianu a ajuns in atentia Parchetului instantei supreme pentru acuzatiile facute la adresa premierului.
29, NASTASE, VADIM... Desi in episodul Turianu sustinea ca legislatia trebuie respectata, Mircea Dinescu a dovedit ulterior ca este si el adesea departe de lege. La inceputul lunii august, Dinescu dezvaluia ca la conducerea CNSAS au ajuns 29 de dosare de "asa-zisa siguranta nationala", spunand ca mai mult de jumatate dintre acestea sunt "de urmarire", iar restul "de retea". La cateva zile, o data cu scurgerea in presa a numelor mai multor politicieni care ar avea dosar de Securitate, Dinescu sustinea ca fostul premier Adrian Nastase are doua dosare de urmarire. Tot Dinescu l-a acuzat pe liderul PRM, Corneliu Vadim Tudor, ca a colaborat cu Securitatea, desi exista un verdict al CNSAS in cazul acestuia. "Exista unii care au colaborat cu Securitatea, e cazul lui Corneliu Vadim Tudor, care lucra la revista Saptamana si a injurat orice transfug roman din lumea literara, orice artist roman care lucra in strainatate sau vorbea la Europa Libera", declara Dinescu, spunand ca Vadim "n-a semnat acel contract, dar a facut mai multa politie politica decat unul de la fabrica de marmelada". Acum cateva zile, Dinescu dezvaluia ca SIE a trimis date noi despre Vadim si solicita ca atare redeschiderea cazului liderului PRM. "Ar exista date noi in privinta lui Vadim Tudor venite de la SIE. Este vorba de acea tentativa de trimitere a lui in strainatate ca agent, iar el a refuzat, dar a refuzat de frica. Securitatea a avut incredere in Vadim ca sa il trimita in cuibul de «vipere anticomuniste» de la postul de radio «Europa Libera». Scriitorii de la revista Saptamana, inclusiv C.V. Tudor, erau bratul armat cu pix al Securitatii", spunea Dinescu.
RAZBOIUL ANTEPRONUNTARII. Pe de alta parte, Mircea Dinescu a fost acuzat ca se antepronunta ca membru al Colegiului. Dupa ce conducerea CNSAS a dat verdictul ca Dan Voiculescu a facut politie politica si inainte sa analizeze contestatia depusa de acesta, Dinescu a spus transant la o emisiune tv ca Dan Voiculescu a fost informator. "Cel care are problema cu CNSAS-ul poate sa depuna contestatie personal oricand la CNSAS. Noi ne-am dat deja verdictul. Vom mai citi aceasta contestatie. (...) Cu domnul Andon, daca ne vom vedea vreodata, ne vom vedea la tribunal!", declara Dinescu. Liderul PC l-a acuzat de imixtiune grosolana in activitatea Colegiului, dar Dinescu i-a raspuns ca "vrea sa abata atentia de la ce-l doare pe el, colaborarea cu Securitatea ca politie politica". "Se antepronunta, declara ca aceasta contestatie «este facuta fara nici un rost», «eventual o vom mai citi o data si ne vedem la tribunal», «o contestatie nu este admisibila decat daca aduce probe noi», nu si daca interpreteaza probele existente sau semnaleaza anumite greseli si ca, in general, «este cam o joaca»", spicuia avocatul Sergiu Andon din afirmatiile lui Dinescu, amenintandu-l cu recuzarea din Colegiu. "Noi chiar ne-am pronuntat. Totul e o gargara. Noi pe Voiculescu nu-l chemam la audieri, ci chiar el a cerut asta. Nu ne mai putem antepronunta pentru ca deja ne-am pronuntat", a spus in final Dinescu.
|
EFECT. Corneliu Turianu a ajuns in vizorul Parchetului |
VERDICTUL LUI CAZIMIR. Un alt membru al Colegiului, Cazimir Ionescu, a oferit si el, cot la cot cu Dinescu, informatii despre cazul Vadim, declarand zilele trecute ca CNSAS este "pe rol" cu date noi primite de la SIE referitoare la Vadim. "Noi suntem pe rol cu niste date noi in privinta lui Corneliu Vadim Tudor. In acest dosarel primit de la SIE, ofiterul de Securitate scrie ca Vadim refuza colaborarea si ca si-a motivat acest refuz prin exclamatia: «Ce ar zice mama daca ar afla asa ceva despre copilul ei?!». Aceste noi date arata contrariul faptului ca C.V. Tudor ar fi fost colaborator al Securitatii", spunea Cazimir Ionescu. Prin iulie, Ionescu a mai facut exces de zel, pronuntandu-se in cazul primarului Sectorului 1, Andrei Chiliman, si sustinand ca din dosarele acestuia reiese ca "a avut de suferit", pentru ca a refuzat colaborarea cu Securitatea si inscrierea in PCR. Mai mult, la ultima vizita a Monei Musca la CNSAS, cand i-au fost date cele doua note informative, Cazimir Ionescu spunea ca notele liberalei sunt "cuminti, pozitive", iar Mircea Dinescu aprecia si el ca sunt doar "caracterizari pozitive", niste "note colegiale".
PROPUNERE PE SURSE. Dincolo de declaratiile publice ale reprezentantilor Colegiului, foarte multe informatii cu privire la decizii, numele unor politicieni sau personalitati publice cu dosare sau continutul unor documente din gestiunea CNSAS au ajuns in atentia opiniei publice pe calea "surselor". S-a intamplat astfel ca scurgerile de informatii sa ajunga sursa de inspiratie pentru oficialii romani. Zilele trecute, cand saluta propunerea facuta de presedintele Basescu privind desecretizarea dosarelor sefilor cultelor, ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, marturisea ca el a facut aceasta propunere bazandu-se pe "surse venite dinspre CNSAS".
"M-am bazat in mare parte cand am facut aceasta solicitare pe surse venite dinspre CNSAS. (â¦) Stiu ca exista aceste dosare, dar nu este treaba mea sa dau nume. ", declara ministrul.
SALARII MARI IN COLEGIU
|
| STIE, DAR... Cazimir Ionescu a recunoscut ca exista riscul puscariei |
Ca institutie, CNSAS se afla sub control parlamentar, iar membrii Colegiului au rang de secretari de stat. Potrivit lui Cazimir Ionescu, membrii simpli primesc un salariu net lunar de 30 de milioane de lei vechi, iar cei care au functii (presedinte, secretar al Colegiului CNSAS) mai primesc in plus 2-3 milioane de lei. La dezbaterea bugetului de stat pe 2006, bugetul alocat CNSAS, respectiv 120 de miliarde de lei vechi, a starnit criticile opozitiei. "Daca ne uitam insa in bugetul propus pentru CNSAS, vedem ca acolo sunt salarii de peste 50 de milioane, aproape un miliard alocat pentru deplasari in strainatate, chiar si alocatii pentru locuinte. Propunem Parlamentului Romaniei sa nu mai prelungeasca mandatul acestei institutii, repet, parazitare, pentru alti sase ani, iar Guvernului sa regandeasca bugetul institutiei, astfel incat sa asigure salariile membrilor CNSAS pana in martie 2006, cand le expira si acestora mandatul", sustinea
deputatul PRM Marius Iriza.
|
TERMEN EXPIRAT
|
In urma cu o luna, la finalul unei lungi sedinte a CSAT, presedintele Traian Basescu anunta adoptarea unei decizii ce urma sa dea nastere unor aprige controverse. Desecretizarea dosarelor politicienilor. Potrivit hotararii aprobate de Consiliu, la propunerea sefului statului, SRI, SIE, Ministerul Justitiei, MApN si MAI trebuia sa declasifice in regim de urgenta toate dosarele create de fosta Securitate si aflate in categoria celor cu privire la siguranta nationala, care se refera la persoanele ce ocupa demnitati sau functii publice. Dosarele, care, dupa cum anunta Basescu, includ o categorie larga de oameni politici de la parlamentari pana la primari si consilieri, urmau sa fie preluate de CNSAS pana ieri, 30 august. Chestionat daca membrii CNSAS au preluat aceste dosare de la detinatorii de arhiva nominalizati in hotararea CSAT, purtatorul de cuvant al Colegiului, Cazimir Ionescu, nu a stiut sa ne raspunda si ne-a indreptat catre presedintele Claudiu Secasiu. Acesta a fost insa ieri foarte ocupat si nu a raspuns intrebarilor noastre.
|
CINE SE POATE SESIZA PENTRU INCALCAREA LEGII TICU
|
Desi exista o serie de declaratii publice care atesta ca membrii CNSAS au incalcat Legea Ticu, nici unul dintre ei nu a fost pedepsit. Pentru a se intampla acest lucru, ar trebui fie sa se autosesizeze Parchetul, fie ca o persoana lezata de aceste declaratii sa depuna plangere penala, fie ca orice persoana care a sesizat comiterea unei fapte penale sa depuna un denunt. Cu toate acestea, membrii CNSAS s-au aratat preocupati mai mult de scurgerea de informatii din Colegiu catre presa decat de propriile declaratii. La inceputul acestei luni a ajuns in presa o lista cu 29 de nume de politicieni cu dosare la Securitate. Ca urmare, unul din membrii Colegiului a cerut presedintelui CNSAS, Claudiu Secasiu, sa faca o ancheta interna. In acest context, purtatorul de cuvant al CNSAS, Cazimir Ionescu, recunostea ca in presa apar materiale provenite din scurgeri de informatii, CNSAS devenind "o arma politica in mana unor grupuri de interese, care dau bombe de mass-media". "Noi am semnat fiecare clauze de confidentialitate, avem si certificate ORNISS, exista riscuri. Chiar riscuri ce tin de domeniul penalului. Penal, adica puscarie", a mai spus Ionescu, referindu-se la membrii Colegiului.
|