OFICIAL ● 800.000 RON – campania lui Orban pentru Primărie
48 de miliarde de lei vechi este dispus PNL să cheltuiască la nivel
central pe campaniile candidaţilor săi la alegerile locale. Pe lîngă
suma aceasta, fiecare candidat îşi finanţează campania după propriile
puteri.
OFICIAL ● 800.000 RON – campania lui Orban pentru Primărie
48 de miliarde de lei vechi este dispus PNL să cheltuiască la nivel central pe campaniile candidaţilor săi la alegerile locale. Pe lîngă suma aceasta, fiecare candidat îşi finanţează campania după propriile puteri.
Cheltuielile liberalilor în campania pentru alegerile locale din 2004 au depăşit considerabil veniturile declarate de partid. Conform unui raport al ProDemocraţia, bazat pe datele provenite de la Curtea de Conturi, PNL a cheltuit în campania pentru localele din iunie 2004, pentru cei 47.620 de candidaţi, puţin peste 32 de miliarde de lei vechi, adică 943.147 de euro. Veniturile declarate la Curtea de Conturi de PNL au fost însă de doar 25,9 miliarde de lei vechi. Fie liberalii au rămas cu datorii serioase din campanie, ceea ce nu este neobişnuit pentru un partid, fie o parte a surselor de finanţare a rămas ocultă, ceea ce iar nu este neobişnuit, cert este însă că PNL s-a obişnuit cu situaţia şi se aşteaptă să o repete şi anul acesta. Cum "intrările" în bugetul PNL par de pe acum mai mici decît cheltuielile estimate, secretarul general al PNL, Dan Motreanu, prevede că liberalii vor rămîne cu datorii de pe urma campaniei.
VENITURI. Conform datelor trimise de mandatarul financiar al PNL la Autoritatea Electorală Permanentă, donaţiile primite de PNL în primele două săptămîni de campanie electorală, la nivelul tuturor filialelor locale, depăşesc cu puţin 14 miliarde de lei vechi, adică 1.407.279. În prima decadă a acestei luni, adică tot în primele două săptămîni ale campaniei electorale, liberalii au încasat şi subvenţia de la bugetul de stat, ceea ce înseamnă că în buzunarul partidului au mai intrat 103.550 RON, adică un miliard de lei vechi, respectiv 28 de mii de euro. La nivel central se mai încasează şi cotizaţia lunară a membrilor VIP, adică 100 RON de fiecare parlamentar, 100 RON pentru fiecare membru al aparatului de stat, începînd cu secretarii de stat, şi cîte 200 RON pentru fiecare membru al Biroului Permanent Central. Oficial şi legal acestea sunt singurele surse de finanţare ale unui partid, dar sumele strînse par minuscule faţă de cheltuielile unei campanii electoarale.
CHELTUIELI. 4.800.000 RON, adică 48 de miliarde de lei vechi, respectiv 1,3 milioane de euro, trebuie să scoată PNL din buzunar doar pentru a achita contractele la nivel naţional ale partidului. Şeful de campanie al liberalilor, Bogdan Olteanu, a explicat că în această sumă intră publicitatea în ziarele naţionale, panourile, bannerele şi afişajul pe drumurile naţionale precum şi "şcolarizarea" echipelor de campanie. Dacă am presupune că în celelalte două săptămîni de campanie, PNL ar mai primi donaţii de încă 14 miliarde de lei vechi, suma totală, adică 28 de miliarde de lei vechi nu le-ar ajunge să plătească nici măcar contractul la nivel central. Calculul este chiar forţat, pentru că donaţiile se duc în special către campaniile locale, pe care filialele au libertatea de a şi le finanţa după propriile pu-teri. Campaniile locale au costuri diferite, în funcţie de puterea financiară a candidatului, de donaţiile pe care le poate atrage acesta şi de cotizaţiile pe care le strînge fiecare filială. Împărţeala de la centru nu este de asemenea egală. "Depinde cum te înţelegi cu şeful de partid. Unii pot să primească un sprijin mai mare de la centru, alţii să nu primească nici un leu", povestea un candidat la o primărie de municipiu reşedinţă de judeţ, care nu a dorit să fie citat. De altfel, informaţiile despre finanţarea campaniei electorale răzbat greu în presă, cu toate că la finalul ei trebuie declarate la Autoritatea Electorală Permanentă. "N-am făcut încă estimarea cheltuielilor. Mi-e greu să spun şi oricum nu ţin eu socoteala. De asta se ocupă un mandatar financiar", a declarat vicepreşedintele PNL Victor Dobre, candidat la preşedinţia CJ Galaţi.
Casca şi creierul – cîteva sute de euro
Bugetul estimat al campaniei lui Ludovic Orban la Primăria Municipiului Bucureşti ajunge la 800.000 RON, adică 8 miliarde de lei vechi, respectiv 350 de mii de euro. Suma ne-a fost declarată de mandatarul financiar al lui Ludovic Orban, Gabriel Stoe, care a şi împărţit cheltuiala pe categorii. Materialele tipărite, adică afişe, broşuri, panouri, ajung la 64.850 RON. Chestionarele telefonice pe care oamenii de campanie ai lui Orban le fac la numerele abonaţilor Romtelecom implică o cheltuială de 16.850 RON. Cheltuielile legate de publicitatea în presă înseamnă o cheltuială de 87.000 RON, iar organizarea concertului din Piaţa Revoluţiei, la care Orban şi-a lansat campania, a costat 34.400 RON. Stoe a arătat că majoritatea banilor provine din donaţii de la membri de partid. Pe lîngă cei 350 de mii de euro, la campania lui Orban se mai adaugă şi cheltuiala suportată la nivelul central al partidului, respectiv contractul de consultanţă cu firma lui Dan Andronic. În serviciile prestate de Andronic intră şi realizarea singururlui clip electoral, adică cel în care dintr-o cască de constructor adunată cu un creier rezultă un Ludovic Orban primar. Costul unui asemenea clip nu depăşeşte cîteva sute de euro, pentru că este vorba doar de grafică pe computer, declară Florin Alexe, directorul de campanie a lui Orban. Plafonul prevăzut de Legea finanţării partidelor politice pentru un candidat la Primăria Municipiului Bucureşti este de 1.750.000 RON (1,3 milioane euro), adică echivalentul a 3.500 de salarii minime pe economie.Citește pe Antena3.ro