INTERVIU ● Liderul PC, Daniela Popa, despre campania electorală
Liderul PC, Daniela Popa, afirmă că, în perioada campaniei electorale,
România a devenit o mare portocalie şi aşteaptă cu interes rapoartele
mandatarilor financiari ai partidelor, convinsă fiind că au fost
mobilizate sume colosale pentru reclama lor.
INTERVIU ● Liderul PC, Daniela Popa, despre campania electorală
Liderul PC, Daniela Popa, afirmă că, în perioada campaniei electorale, România a devenit o mare portocalie şi aşteaptă cu interes rapoartele mandatarilor financiari ai partidelor, convinsă fiind că au fost mobilizate sume colosale pentru reclama lor.
- Jurnalul Naţional: Doamna Daniela Popa, cum aţi caracteriza campania electorală de până acum?
Daniela Popa: Cred că primul lucru care se poate observa în ţară este că afişajul unor partide a ajuns să acopere oraşele cu totul. Probabil, obiectivul acestei publicităţi agresive a fost să ascundă mizeria şi corupţia. Foarte interesant mi s-a părut faptul că am văzut clădiri în foarte multe parcuri, iar pe fiecare clădire era cîte un afiş din care zîmbea un primar portocaliu. România se confruntă cu o adevărată maree portocalie. Ceea ce mă face să aştept cu nerăbdare rapoartele pe care le vor depune mandatarii financiari ai unor partide, pentru că eu cred că au fost mobilizate sume colosale pentru reclama lor. Şi aici vreau să spun că oamenii trebuie să înţeleagă însă că este exact ca la FNI: se face reclamă pentru cineva care pînă la urmă le va lua banii din buzunare. Pentru că oricare candidat care investeşte într-o campanie la modul acesta, cînd va avea pe mînă bugetul localităţii, va vrea să-şi scoată nu numai investiţia din campanie, ci şi profit. În rest, în materie de administraţie, praf şi pulbere pentru oameni şi o corupţie înfloritoare. Acolo unde au fost primari PD-L, în loc de parcuri sînt clădiri, iar asfaltările s-au ţinut lanţ, inclusiv în campanie. Cu PNL este mult mai simplu, primarii lor nu au făcut decît să lipească pe autobuze osanale la adresa Guvernului. Acesta este rezumatul a patru ani de adminstraţie locală a alianţei D.A.
- PC nu investeşte în afişaj, nu şi-a făcut publicitate?
Sigur că da. Dar una este să-ţi faci afişe şi altceva este să cumperi aproape tot spaţiul de publicitate. Una este să vorbeşti oamenilor în faţa blocurilor pentru a-ţi populariza oferta de campanie şi alta este să descarci cîte un camion cu pungi de "cadouri" într-un cartier. Ceea ce am remarcat este că oamenii înţeleg foarte bine mecanismul şi încep să privească critic o astfel de "generozitate". Ei înţeleg foarte bine că aceste pachete electorale sunt plătite din asfaltul care se toarnă de trei ori pe an pe o stradă care tot neasfaltată rămîne sau că sînt plătite din acele lucrări de construcţii care nu se mai termină. Şi pot să spun că am şi văzut o astfel de acţiune de asfaltare electorală: constructori care lucrau la drum, dar împărţeau şi fluturaşi electorali.
- Preşedintele Băsescu spunea că este o campanie în care candidaţii nu se atacă. Că este blat. Se fac blaturi în această campanie?
Evit să mai comentez declaraţiile lui Traian Băsescu. Preşedintele aruncă tot felul de declaraţii fără să-l intereseze care este efectul lor. Atunci când spui, ca şef al statului, că o campanie se desfăşoară în logica înţelegerilor subterane între candidaţi, pui sub semnul întrebării importanţa votului. Iar efectul este demobilizarea electoratului, respectiv cresterea absenteismului la urne. Şeful statului nu pare conştient de acest lucru. Îl interesează doar să facă ceva ca să mai apară prin presă. Ce face acum Traian Băsescu este în defavoarea instituţiei prezidenţiale. La fel cum este şi cu acea ultimă petardă cu oameni corupţi care bat la uşa preşedintelui. Problema este că preşedintele României "lipeşte afişe" pentru PD-L, încălcînd asfel Constituţia.
- Care a fost mesajul pe care l-aţi dat în ţară?
Am cerut oferte oneste şi bun-simţ. Doar aşa poţi cîştiga încrederea cuiva. Nu am vrut ca PC să intre în hora promisiunilor demagogice. Noi am vorbit cu fiecare om în parte şi ne-am concentrat în campanie să răspundem la o singură întrebare: cum poate fi îmbunătăţită viaţa românilor? Fondurile europene şi proiectele de dezvoltare sînt singurele lucruri care se pot face pentru bunăstarea comunităţilor locale. Pentru că asta înseamnă bani, locuri de muncă, dezvoltare pe termen lung. Şi numai aceste lucruri sînt singura garanţie pentru un trai mai bun. Patru ani ne-am preocupat de iniţiative legislative, nu de vorbe, de soluţii la problemele oamenilor, nu de scandal. În această campanie am rămas consecvenţi acţiunilor din aceşti patru ani în care ne-a interesat un singur lucru: ca în România să se trăiască mai bine. Şi asta a făcut Partidul Conservator şi în această campanie, pornind însă de la nivel local: a căutat să aducă soluţii la problemele oamenilor.
- Ce şanse are PC la primării şi la consilii judeţene?
Cred că am reuşit să facem o campanie aplicată, cu o ofertă consistentă şi mai ales concretă, care dă rezolvări clare. Acestea sînt lucrurile pe care ne-am bazat, şi eu cred că o să se vadă. Şi cel mai important, cred că am reuşit să mobilizăm electoratul să ne urmărească programul. Avem campanii foarte bune la Consiliul Judeţean Galaţi, în Hunedoara şi la consiliul judeţean şi la primărie, la Primăria Baia Mare, la Primăria Arad, la Bistriţa, la Primaria Alexandria, la Buzău, la Vîlcea, la Timişoara şi Mehedinţi, precum şi la Sectorul 4 din Bucureşti. Avem şi în alte localităţi − municipii, oraşe şi comune − şanse să intrăm în turul doi.
- Ce rezultat estimaţi în această campanie? Credeţi că va intra PC în Parlament?
Am motive să fiu optimistă. Şi cred că problema nu este dacă PC intră sau nu în Parlament, ci cu cît. Există o mare presiune pe acest partid şi o galerie întreagă de oameni care-şi dau cu părerea şi care se grăbesc să decreteze că ştiu ei cum va merge acest partid. Eu cred că depinde foarte mult de noi, de abilitatea noastră şi de capacitatea de a consolida şi a ne mobiliza electoratul. Este adevărat că este dificil să învingi într-o o sută de zile ce au adunat celelalte partide în patru ani. PC a fost într-o perioadă de restructurare, mai ales după europarlamentare, cînd multe filiale au început reorganizarea pentru alegerile locale. Dar a ajutat şi faptul că m-am deplasat în ţară, în unele judeţe chiar de mai multe ori, pentru a mobiliza toate resursele noastre. A fost o perioadă dificilă, care a cerut eforturi mari într-un timp scurt. Aceste eforturi au fost ale filialelor cărora le mulţumesc pentru mobilizarea exemplară, în ciuda dificultăţilor de tot felul.
- Este pregătit PC pentru votul uninominal din toamnă?
Campania teribilă de blamare a Parlamentului a crescut mult atenţia şi exigenţa electoratului. La parlamentare, mai mult ca niciodată, oamenii vor căuta candidaţi care nu văd mandatul de parlamentar ca pe drumul spre culmea succesului în afaceri. Cine crede că la uninominalul de la parlamentare cheia succesului este notorietatea se înşală. La fel, parlamentarii care nu au făcut nimic pentru cei care i-au ales vor avea o problemă la vot. Nu poţi să stai patru ani să citeşti ziarul şi pe urmă să te duci să spui: "Eu sînt parlamentarul, votaţi-mă!".
Pentru PC eu aştept şi rezultatul votului de la locale, însă modul în care a decurs pînă acum campania cred că ne-a ajutat să dezvoltăm anumite zone electorale. Acest lucru este o bază pentru o construcţie de campanie pentru parlamentare. Avantajul nostru este că avem resurse umane poate mai mult decît au partide mai mari. Pentru că parlamentarii noştri, poate tocmai pentru că partidul este mai mic, au fost mai presaţi să fie atenţi la ceea ce vrea electoratul şi mai activi. Aceasta, cred eu, va fi principala motivaţie a votului la parlamentare. Oferta şi bilanţul pentru cei patru ani de funcţie sînt unităţile de măsură. Clasa politică pare că nu se mai mişcă deloc, iar electoratul s-a săturat de scandal şi de vorbe. Selecţia la parlamentarele de anul acesta o va face oferta fiecărui candidat. Populaţia nu mai vrea să plătească pentru chiulul din Parlament.
- La începutul campaniei, între PSD şi PC a părut că există unele neînţelegeri. Cum funcţionează alianţa cu PSD?
Normal că există oameni care se înfierbîntă mai uşor într-o perioadă electorală. Dar schimburile de replici care au apărut la începutul campaniei au fost un lucru pînă la urmă pozitiv, care ne-au ajutat să reglăm mai bine funcţionarea alianţei. Şi aceste alegeri au avut un rol important, pentru că au arătat cum să jucăm corect chiar în condiţii în care PSD şi PC au avut candidaţi diferiţi. Vom stabili după primul tur al alegerilor ce candidaţi cu şanse avem şi îi vom susţine în turul doi.
- Rezultatul acestor alegeri dau un semnal pentru alegerile parlamentare. Cum credeţi că va arăta bătălia pentru guvernarea din toamnă?
Există în acest moment trei forţe politice: o formaţiune care susţine un program de centru-stânga (PSD şi PC), un partid care susţine idei de centru-dreapta (PNL) şi un partid care susţine ideile lui Traian Băsescu (PD-L). De fapt este numai o singură idee a lui Traian Băsescu: cît mai multă putere pentru sine.
În plus, trebuie să aşteptăm rezultatele alegerilor locale. Pot să apreciez unele lucruri, dar pînă la momentul în care se vor clarifica rezultatele acestor alegeri este greu de spus. Pe de altă parte, chiar dacă alegerile locale oferă un indiciu, fotografia clară o vom avea tot după celelalte alegeri.
- Raportorul PC din comisia de analiză a dosarului Mitrea a recomandat începerea urmăririi penale. Cum credeţi că va reacţiona PSD? Nu va afecta asta alianţa PSD+PC?
Raportorul PC a procedat corect. Decizia Curţii Constituţionale a creat o situaţie sensibilă pentru Parlament şi, chiar dacă, poate, lucrurile se miscă mai încet din cauza campaniei electorale, pînă acum eu cred că cei care au analizat dosarul au procedat corect. Este genul de situaţie care impune o reacţie nepartizană. Am încredere în domnul Andon şi în judecata domniei sale, ca şi colegii mei din PSD de altfel. Procurorul este cel care trebuie să dispună neînceperea urmăririi penale. Parlamentul nu trebuie să gireze probatoriul precar al DNA.
- Care sînt priorităţile PC după campanie, pînă la finalul acestei sesiuni legislative?
Reluarea discuţiei despre TVA la alimente, fondul de solidaritate pentru pensionari, neimpozitarea profitului reinvestit – astea sînt principalele priorităţi. Este nevoie de un
proiect social pe termen lung, care să ajute categoriile sociale cu venituri mici. Nu în ultimul rînd trebuie să privim cu atenţie la situaţia din sistemul sanitar. Am avut o serie de evenimente care au arătat nu numai limitele ministrului Sănătăţii, ci o întreagă serie de nereguli care se întîmplă în spitale. Cînd ai un copil operat, care este operat din greşeală, sau un bătrîn care este declarat mort, cînd de fapt este în viaţă, există o disfuncţionalitate majoră undeva în sistem. Este nevoie ca cineva să-i atragă atenţia ministrului Sănătăţii că este dator să acţioneze, nu numai să construiască 11 spitale acolo unde candidează. Practic, actuala guvernare şi-a atins limitele, iar acum merge din inerţie.
- Care a fost cea mai mare problemă cu care v-aţi confruntat de la preluarea mandatului de preşedinte?
Deplasarea atenţiei către show-ul politic: de foarte multe ori, proiectele noastre au fost acoperite de zarva politică fără legătură în fapt cu ce are nevoie electoratul. Există tendinţa ca spaţiul de dezbatere politică să fie captat de subiecte deloc relevante pentru oameni din perspectiva implicaţiilor lor sociale, dar foarte interesante, pentru că ele au fost lasante de actori cu notorietate. Dezbaterea politică tinde să ducă spre periferie consistenţa şi proiectul şi să avantajeze show-ul. În aceste condiţii este greu să impui un proiect.
- Pe cine vedeţi primar la Bucureşti?
Ce vreau să remarc în primul rînd este că PC, deşi a fost prins în "schimbul de focuri" dintre candidaţi cu notorietate mult mai solidă, a avut o campanie foarte activă. Faptul că am reuşit să punctăm în dezbaterea de campanie mesaje clare despre ceea ce credem noi că trebuie să se facă în această campanie este un lucru foarte bun. Şi oamenii au reţinut că în afara celor două-trei personaje consacrate există şi actori politici care pot fi credibili şi activi. Despre rezultatul de la Bucureşti, el pare prefigurat de sondajele din ultima perioadă. Dar mai ştiu din experienţă că întotdeauna se întîmplă suprize pe ultima sută de metri de campanie.
- Care este mesajul dumneavoastră pentru alegători?
În campania de acum patru ani s-au promis localităţi de nivel european. De aici pleacă primul meu mesaj, pentru cei care vor vota în aceste alegeri: să evalueze cu exigenţă cît s-a făcut din ceea ce s-a promis în campania pentru locale de acum patru ani. Şi să ţină cont de asta cînd vor vota. Iar acolo unde nu s-a făcut ceea ce s-a promis să voteze schimbarea, sancţionîndu-i astfel pe cei care oferă vorbe în loc de fapte, pomeni în loc de programe.
În ceea ce ne priveşte, PC a punctat cu trei lucuri: a promovat soluţii reale, nu proiecte fatasmagorice. A propus soluţii pentru construirea de locuinţe, pentru refacerea infrastructurii, pentru repararea şcolilor şi dotarea spitalelor. A adus în prim-plan oameni oneşti, care au avut succese pe plan profesional şi care au venit cu proiecte de dezvoltare pentru comunităţile lor. Iar în al treilea rînd, a venit cu termene de timp şi planuri de finanţare a proiectelor propuse. Aceste trei lucruri sînt garanţia pentru bunăstarea unei comunităţi. Altceva nu este decît publicitate, iar asta nu ajută pe nimeni.
Consider că, la fiecare moment electoral, oamenii au devenit şi mai exigenţi şi mai dornici să-i trîntească la vot exact pe cei care vor să le cumpere votul. Un singur lucru garantează victoria în alegeri: să avem proiecte bune pentru dezvoltarea comunităţilor locale.