x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Secasiu, noul sef al CNSAS

Secasiu, noul sef al CNSAS

de Oana Stancu Zamfir    |    05 Apr 2006   •   00:00
Secasiu, noul sef al CNSAS

Corneliu Turianu a demisionat de la sefia Colegiului CNSAS, in locul lui fiind ales Claudiu Secasiu. Turianu a aruncat bomba ca premierul Tari-ceanu ar fi fost informator al fostei Securitati, dar a spus ca trebuie verificata informatia. Premierul Tariceanu a negat vehement alegatiile lui Turianu.

Ticu Dumitrescu si Corneliu Turianu au decis ieri sa incheie circul de la CNSAS. Turianu a demisionat de la sefia Colegiului, Ticu Dumitrescu nu a mai candidat, iar presedinte a fost ales Claudiu Secasiu.

Conflictul izbucnit dupa alegerea lui Corneliu Turianu in fruntea CNSAS a luat sfarsit ieri dupa ce Ticu Dumitrescu a incetat sa mai revendice sefia institutiei. Dupa o saptamana in care asociatii civice si angajati CNSAS au protestat in fata institutiei pentru Ticu Dumitrescu, acesta a renuntat la functie pentru a nu fi acuzat ca se agata cu dintii de ea. Conditia pe care a pus-o a fost insa ca nici Turianu sa nu o pastreze. Acesta si-a dat demisia, iar membrii Colegiului l-au ales pe Claudiu Secasiu presedinte. Intrebat de ce nu a renuntat mai devreme la functie si daca tot acest "razboi" a fost de fapt impotriva fostului sau coleg din PNTCD Corneliu Turianu, Constantin Ticu Dumitrescu a calificat intrebarea drept "fara rost".

MEDIATOR. Solutia de pace s-a decis in prezenta presedintelui Traian Basescu. Acesta a sosit la CNSAS la ora 11:00, fiind primit cu un val de huiduieli. Basescu a facut ochii mari, doar e obisnuit cu manifestari de simpatie din partea populatiei. In locul lor, "Huaaaaa" si niste "Jos securistii", "Jos comunistii", "Coposu, intoarce-te, in tara e PCR!", "Pacat, pacat de sangele varsat". Basescu intra in CNSAS cu privirea in pamant si cu Turianu alaturi.

BLONDA SI CIORBA. Grupul protestatarilor continua scandarile. Sunt un nucleu mic, de vreo sapte tineri, studenti la istorie, autointitulati Militia Spirituala. Plictisiti la un moment dat, isi fac fotografii cu o caricatura a lui Basescu si striga "Colorata, maine-i gataaaa". Si cand si acest moment se demodeaza, Basescu este invitat sa coboare din CNSAS ca i-a venit "blonda cu ciorba de la Golden Blitz". In jurul acestor tineri, inca vreo 20-30 de persoane, membri ai Pro Democratia, ai Academiei Catavencu, ai LADO, cateva figuri cunoscute precum Lucia Hossu Longin, Liviu Mihaiu sau Doru Braia.

DELIBERARI. Cand Mircea Dinescu isi face aparitia pe scarile imobilului si anunta ca noul presedinte este Claudiu Secasiu, grupul isi reia scandarile "Ticu, Ticu, noi votam cu Ticu!". Traian Basescu paraseste si el cladirea fara sa faca declaratii. Claudiu Secasiu citeste procesul-verbal al sedintei: opt voturi pentru, doua impotriva, conducerea va fi prin rotatie, o data la sase luni. Precizeaza ca Traian Basescu ar fi promis membrilor Colegiului ca va milita in CSAT pentru predarea tuturor documentelor, inclusiv a evidentelor, cartogramelor, catre CNSAS. Constantin Ticu Dumitrescu da asigurari ca el a adus pacea, si nu presedintele Traian Basescu.

ATAC LA TARICEANU
La scurt timp dupa demisie, Corneliu Turianu a declarat la Realitatea TV ca in dosarele care au ajuns la CNSAS exista informatii cum ca premierul Tariceanu (foto) ar fi colaborat cu Securitatea. "Tariceanu figureaza ca informator, colaborator... S-a facut o lista care urmeaza sa fie verificata... Anumiti oameni din dosarele respective afirma ca Tariceanu are antecedentele astea: colaborator... sef de casa de intruniri...", a declarat Turianu. Acesta a sustinut insa ca toate aceste informatii ar fi o facatura si o capcana in care ar fi trebuit sa cada el. PD "s-a detasat" insa de declaratiile lui Turianu, mentionand ca, in calitate de membru al Colegiului, acesta isi asuma responsabilitatea afirmatiilor pe care le face. Ticu Dumitrescu considera ca afirmatiile lui Turianu ar putea face parte dintr-un scenariu pus la cale de acesta. "Eu nu am auzit de asa ceva", a spus Ticu Dumitrescu. Si noul sef al CNSAS, Claudiu Secasiu, a declarat ca nu are nici o informatie care sa confirme ce a spus Turianu. Aceeasi pozitie a avut si Mircea Dinescu, care a adaugat ca "dl Turianu nu stie nici unde sunt clantele la CNSAS". "In ziua de azi se arunca cu vorbe si cu noroi cu o usurinta care nu era nici in regimul comunist. Nu exista in mine un partizan al acestei teze. Daca ar fi reala, ar trebui probata cu documente. Nu am nimic in comun cu aceasta declaratie si va rog sa luati nota de acest lucru", a spus si presedintele Basescu.

PREMIERUL CERE VERIFICARI
Premierul Tariceanu s-a declarat surprins de declaratiile lui Turianu, care si-a incheiat astfel "intr-un mod dezonorant" mandatul la CNSAS. "Nu am fost colaborator al Securitatii, nu am avut nici o legatura cu aceasta institutie. Cred ca aceste atacuri si aceasta incercare de a arunca o galeata cu murdarii asupra mea fac parte dintr-un demers la care nu ma asteptam sa-l vad participand pe domnul Turianu", a subliniat Tariceanu. El a mai precizat ca va analiza daca exista temeiul juridic in baza caruia sa-l dea pe Turianu in judecata, pentru ca asa ar merita, desi "incearca acum sa spuna ca de fapt a spus altceva". Tariceanu i-a cerut noului sef al CNSAS sa faca public cat mai repede posibil dosarul sau, pentru a alunga astfel orice urma de indoiala. Premierul a transmis si o adresa Colegiului CNSAS in care ii solicita sa verifice si sa faca publice "in regim de urgenta" orice date si informatii din arhivele fostei Securitati cu privire la persoana sa. (F.Z.)

Macinat de orgolii pe bani publici


de GABRIELA ANTONIU
DISPUTE. In jurul ex-presedintelui Colegiului CNSAS Gheorghe Onisoru s-au format tabere pro si contra, ajungandu-se la blocarea activitatii institutiei
In disputa pe sefia Colegiului CNSAS s-a pierdut din vedere un lucru esential. Ca aceasta institutie, sustinuta pe bani publici, nu a functionat normal niciodata, motivele fiind atat conflictele interpersonale din Colegiu, cat si deficientele legislatiei care-i reglementeaza functionarea. O spune un raport al unei subcomisii parlamentare de ancheta a CNSAS care nu a ajuns niciodata in plenul Parlamentului.

In octombrie 2002, parlamentarii juristi decideau sa faca o subcomisie de ancheta a activitatii CNSAS, institutie zgaltaita pana atunci de scandalurile izbucnite intre taberele pro si contra formate in jurul presedintelui Colegiului, Gheorghe Onisoru. In 2003, ancheta era finalizata de subcomisia condusa de senatorul PSD Ion Predescu, dar raportul nu a ajuns niciodata in plen. Informatiile au ajuns totusi in presa, iar liderul PD, Emil Boc, membru pe atunci al acestei subcomisii de ancheta, acuza ca raportul este tendentios si ii incrimineaza doar pe cei din "tabara Plesu-Dinescu-Patapievici", cand, de fapt, vinovati de blocajul CNSAS sunt cei din "tabara Onisoru". Dar ce contine acest raport?

LEGISLATIE. In raportul amintit se arata ca regulamentul CNSAS care dezvolta prevederile Legii 187/1999 prevede ca membrii Colegiului se intrunesc de doua ori pe saptamana, neavand nici un program in restul timpului si ca nu exista nici o raspundere pentru acestia in caz de abateri. "Regulamentul este bun ca structura, organizare si functionare a Consiliului, are insa reglementare insuficienta pentru organizarea si functionarea Colegiului si aceasta este una din cauzele disfunctionalitatilor in activitatea acestuia: mai are texte neconcordante prevederilor legii. Regulamentul trebuie sa fie modificat si completat", se arata raportul subcomisiei.

CONTROLUL PARLAMENTAR. Desi este reglementata clar subordonarea CNSAS Parlamentului, raportul de ancheta constata ca "este de neinteles de ce Colegiul a cautat competente de control la alte autoritati, la alte grupuri parlamentare sau la alte comisii si de ce nu a sesizat la timp dificultatile de functionare. Si mai grave sunt afirmatiile unor membri ai Colegiului cu privire la controlul parlamentar, precum sunt: «Nu au dreptul sa ne controleze ei, Parlamentul pe noi» sau «Unde sa ne controleze, la pantofi sau la sosete?», (M. Dinescu - Romania libera, 4 iulie 2002); «Onisoru s-a plans la Parlament ca a fost facut bou», «Vrea un certificat de la Parlament ca nu este bou» (M. Dinescu - Adevarul, 8 noiembrie 2002) (...)", consemneaza raportul. Documentul constata ca "pentru prima data presedintele Colegiului s-a adresat Parlamentului dupa scindarea Colegiului in cele doua grupuri si incetarea in plen a activitatii Colegiului. Din acest punct de vedere, atat intregul Colegiu, cat si biroul de coordonare nu s-au conformat legii si au evitat interventia Parlamentului.

DEZBINARE IN COLEGIU. Cum Colegiul CNSAS nu a mai functionat in plenul sau, nu a mai adoptat nici o decizie valabila din 22 octombrie 2002 (la doi ani de la infiintare), membrii comisiei s-au dus la sediul institutiei pentru a vedea care sunt cauzele dezbinarii in Colegiul de conducere. Autorii raportului enumera in acest sens conceptiile si opiniile diferite cu privire la dosarele sau documentele ce trebuie primite de la detinatorii de arhive, disputele privind disparitia/ sustragerea unor acte din dosare si procedura stabilirii fostilor ofiteri de Securitate si a publicarii numelor acestora. La acestea se adauga "pregatirea generala diferita, conceptii diferite despre ratiunea si finalitatea Legii 187/1999, varsta si experienta unora fata de altii, lipsa de cunostinte in domeniu, orientari politice si opinii despre partide si persoane politice, influente din partea partidelor care au facut propunerile de candidaturi pentru cei alesi in Colegiu, relatiile unora cu partidele care i-au propus si sustinut a fi promovati in aceste functii, au facut obiect de apreciere a unora fata de altii, obiect de imputari insotite de expresii injurioase sau calomniatorii".

SI LISTA CONTINUA. La toate acestea, raportul adauga constatarea ca intre membrii Colegiului, impartiti in doua tabere, s-au stabilit relatii de adversitate, ajungand unii dintre ei "sa nu se mai salute si sa se adreseze unul altuia in termeni necorespunzatori. Aceasta stare de incordare continua si de catre toti s-a constatat ca nu se vede o solutie de restabilire a unor relatii normale si colegiale, de conlucrare in cadrul aceluiasi organ colegial de conducere", precum si faptul ca dificultatile existente au fost generate din cauza absentelor la sedintele Colegiului, ceea ce a condus la amanari. Un motiv de galceava intre membrii Colegiului constatat de raport l-a reprezentat deplasarile externe, fiind contestate in principal durata si utilitatea lor pentru CNSAS.

RELATIA CU SRI. Membrii subcomisiei de ancheta s-au deplasat si la sediul SRI, unul din motivele de galceava intre membrii fiind si dosarele detinute de acest serviciu. In urma intalnirii cu directorul SRI, Radu Timofte, raportul arata ca pana la 31 decembrie 2002 fusesera predate CNSAS 4.849 de dosare cu 10.406 volume si alte zeci de mii de file referitoare la dosare-problema, ca au fost facute de specialistii SRI 22.179 de verificari in sistemele de evidenta ale Securitatii, iar comisia mixta CNSAS-SRI s-a intrunit de 23 de ori. "Apreciind, se retine colaborarea bineintentionata a SRI, ajutorul pe care l-a dat Colegiului si servicilor CNSAS, pentru organizare si functionare, documentare si instruire, mecanisme specifice si proceduri speciale. Din acest punct de vedere, imputarile ce s-au adus Serviciului Roman de Informatii apar ca nejustificate si ele raman opinii pro sau contra ale unora dintre membrii Colegiului", conchide raportul, sustinandu-se totodata necesitatea modificarii Legii 187/1999 si a Regulamentului CNSAS pentru rezolvarea problemelor semnalate in urma discutiilor de la SRI. De altfel, necesitatea modificarii legislatiei specifice este una din propunerile subcomisiei de ancheta, pentru a se indeparta "posibilitatile de interpretare si aplicare gresita". "CNSAS este necesar ca institutie" este o alta concluzie a subcomisiei care face lobby si pentru asigurarea unui sediu corespunzator pentru CNSAS.

CAUZA
"Regulamentul este bun ca structura, organizare si functionare a Consiliului, are insa reglementare insuficienta pentru organizarea si functionarea Colegiului, si aceasta este una dintre cauzele disfunctionalitatilor in activitatea acestuia"
Extrase din Raportul subcomisiei de ancheta
SALARIZARE
"Salarizarea este la nivel ridicat (se apreciaza ca fiind cea mai buna dintre bugetari - institutii), membrii Colegiului sunt secretari de stat. La cei 188 de salariati, suma salariilor de incadrare este de 1.329.590.000 de lei"
Extrase din Raportul subcomisiei de ancheta

ABSENTE NEMOTIVATE
La vremea intocmirii raportului, Colegiul CNSAS era alcatuit din: Gheorghe Onisoru, Constantin Buchet, Aurel Pricu, Florian Chiritescu, Claudiu Secasiu, Viorel Nicolescu, Ladislau Csendes, Mihai Gheorghe, H.R. Patapievici, Andrei Plesu si Mircea Dinescu (foto). Subcomisia de ancheta, in contextul discutiilor legate de absenteismul membrilor Colegiului, cuprinde in raport si o situatie a absentelor. Potrivit raportului, cele mai multe absente le aveau atunci Mircea Dinescu (111), urmat de Andrei Plesu (82), H.R. Patapievici (73), Ladislau Csendes (51), Viorel Nicolescu (49), Gheorghe onisoru (46), Claudiu Secasiu (40), Florin Chiritescu (38), Constantin Buchet (34), Mihai Gheorghe (32) si Aurel Pricu (23).

SALARII
Raportul abordeaza si problema salarizarii din CNSAS. "Salarizarea este la nivel ridicat (se apreciaza ca fiind cea mai buna dintre bugetari-institutii), membrii Colegiului sunt secretari de stat. La cei 188 salariati, suma salariilor de incadrare este de 1.329.590.000 lei, iar suma salariilor de plata este de 2.177.727.491 lei la 31 octombrie 2002. Diferenta dintre aceste sume de 848.137.491 lei este data de indemnizatiile de conducere - 64. 125.000 lei, salarii de merit - 23.480.258 lei, vechime - 100.559.439 lei, confidentialitate - 329.985. 947 lei, risc si suprasolicitare - 164.992.974 lei si conditii vatamatoare - 164.992.974 lei. (....) Din punct de vedere financiar-salarial, institutia apare ca fiind costisitoare fata de activitatea sa", se arata in documentul citat.
×