x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Starea de urgență. Ce atribuții are statul și până unde se pot limita drepturile și libertățile

Starea de urgență. Ce atribuții are statul și până unde se pot limita drepturile și libertățile

de Ion Alexandru    |    16 Mar 2020   •   07:16
Starea de urgență. Ce atribuții are statul și până unde se pot limita drepturile și libertățile

De astăzi, România urmează să se afle sub puterea stării de urgență, decretată de președintele țării. Pe lângă limitarea circulației sau măsurile de prevenție a răspândirii coronavirusului, legislația în vigoare care reglementează atribuțiile instituțiilor civile și militare pot lua măsuri mai mult decât drastice. Printre acestea, pot fi instituite măsuri de control asupra informațiilor care sunt date publicității, suspendarea unor emisiuni de radio și televiziune, percheziționarea oricărui imobil, raziile de orice fel, precum și reținerile pentru 24 de ore. Expunerea de motive care vor sta la baza emiterii decretului prezidențial a fost elaborată, încă de ieri, însă, până aseară, nu se cunoștea concret care dintre măsurile prevăzute de lege urmează a fi instituite.

 

Amânarea de către președintele Klaus Iohannis a decretării, încă de sâmbătă, a stării de urgență, pentru astăzi, nu are, de această dată, legătură cu înțelegerea șefului statului în exercițiu a termenului “de îndată”, ci cu faptul că Parlamentul României și-a suspendat activitatea timp de o săptămână. Conform OUG 1/1999, președintele României este singura autoritate care poate decreta situația de urgență, însă are obligația ca, în termen de maximum cinci zile de la emiterea decretului, să solicite Parlamentului aprobarea instituirii măsurii, Legislativul nu se poate întruni mai devreme de ziua de vineri a acestei săptămâni.

De altfel, în Legea de aprobare a OUG 1/1999, se prevede faptul că, în situația în care Parlamentul nu încuviințează starea instituită, președintele României revocă de îndată decretul, măsurile dispuse încetându-și aplicabilitatea.

 

Vela: “Va urma o perioadă dificilă”

Marcel Vela, ministrul de Interne, cel care va gestiona, conform legii, starea de urgență ce urmează a fi instituită, era așteptat, ieri, la prânz, să facă referiri concrete despre măsurile care vor fi luate. Acesta a precizat doar că “urmează o perioadă dificilă” și a adăugat că a fost elaborată expunerea de motive care va sta la baza emiterii, de către Klaus Iohannis, a decretului.

Conform OUG 1/1999, starea de urgență se instituie pe o perioadă de maximum 30 de zile, dar poate fi prelungită dacă situația o impune. Iar conform legii, pe această perioadă, autoritățile civile și militare au atribuții și răspunderi, unele dintre acestea fiind chiar extreme și care pot fi privite cu suspiciune de populația civilă.

Una dintre aceste atribuții vizează limitarea sau interzicerea circulației vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore și să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulație. Alta este că se pot efectua razii și percheziții oriunde și oricând este nevoie. Sub orice suspiciune.

Pe perioada instituirii stării de urgență, autoritățile civile și militare au posibilitatea să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfășurarea adunărilor publice, a manifestațiilor sau marșurilor, să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgență persoanele a căror prezentă nu se justifică sau  să dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direcțiile și în zonele stabilite și să țină evidența acestora.

 

Vela i-a făcut expunerea de motive, iar Iohannis va semna Decretul. Parlamentul, suspendat până vineri

 

Cum poate fi instituită cenzura

Potrivit OUG 11/2019, statul protejează informațiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media. informațiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgență, cu excepția celor referitoare la dezastre, se dau publicității numai cu avizul autorităților militare. Mijloacele de comunicare în masă, indiferent de natura și de forma de proprietate, sunt obligate să transmită, cu prioritate, mesajele autorităților militare, la cererea acestora. De asemenea, poate fi suspendată temporar apariția sau difuzarea unor publicații sau a unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune. Se poate institui, de asemenea, paza militară a sediilor autorităților publice centrale și locale, a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, de radio și de televiziune etc.

O altă atribuție care poate fi derulată este interzicerea circulația rutiere, feroviare, maritime, fluviale și aeriene pe diferite rute. Însă, de departe cea mai drastică măsură care poate fi luată, pe perioada instituirii stării de urgență, este dreptul de a ordona unităților Ministerului de Interne competente să efectueze rețineri pe timp de 24 de ore.

×