x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Starea de urgență, instituită în România. Ce drepturi constituționale se restrâng în Decretul semnat de Iohannis

Starea de urgență, instituită în România. Ce drepturi constituționale se restrâng în Decretul semnat de Iohannis

de Ion Alexandru    |    17 Mar 2020   •   07:35
Starea de urgență, instituită în România. Ce drepturi constituționale se restrâng în Decretul semnat de Iohannis
Sursa foto: Lucian Alecu

Președintele României a emis, ieri după-amiază, decretul prin care a fost instituită starea de urgență pe întregul teritoriu național, pentru o perioadă de 30 de zile. Conform documentului, pentru prevenirea răspândirii epidemiei de Coronavirus, pe întreaga durată a stării de urgență este restrâns exercițiul unor drepturi constituționale care vizează libera circulație, dreptul la viață intimă, familială și privată, inviolabilitatea domiciliului, dreptul la învățătură, libertatea întrunirilor, dreptul de proprietate privată, dreptul la grevă și libertatea economică.

 

Primăriile au rămas fără Poliția Locală

Unele măsuri sunt obligatoriu de adoptat și au aplicabilitate imediată, în timp ce alte măsuri pot fi instituite, gradual, dacă evoluția crizei o impune. „Jurnalul” prezintă, succint, unele dintre cele mai drastice măsuri instituite care au aplicabilitate imediată, de îndată ce Decretul a fost publicat în Monitorul Oficial.

Astfel, în domeniul ordinii publice, odată instituită starea de urgență, Poliția Locală se subordonează operațional MAI. De asemenea,  serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor se subordonează Poliției, în timp ce serviciile voluntare de pompieri se subordonează unităților teritoriale pentru situații de urgență. Serviciile de ambulanță se subordonează operațional inspectoratelor pentru situații de urgență.

MApN sprijină, la cerere, MAI pentru asigurarea pazei și protecției unor obiective sau zone, transportul de efective, materiale și tehnică pentru îndeplinirea misiunilor specifice, triaj epidemiologic, asistență medicală și alte misiuni în funcție de evoluția situației. Instituțiile din cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională pot angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal din sursă externă sau cadre care au trecut în rezervă, cărora le-au încetat raporturile de serviciu.

 

Se pot plafona anumite prețuri

În domeniul economic, Guvernul poate adopta măsuri de susținere a operatorilor economici din domeniile afectate, iar autoritățile publice centrale pot rechiziționa unități de producție materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii. Pot achiziționa în mod  direct materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.

Pe perioada stării de urgență se pot plafona prețurile la medicamente și aparatură medicală, la alimentele de strictă necesitate și la serviciile de utilitate publică (energie electrică și termică, gaze, alimentare cu apă, salubritate, carburanți), în limita prețului mediu din ultimele 3 luni înaintea declarării stării de urgență.

Pe perioada stării de urgență se interzice declararea, declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă în unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.

Angajări fără concurs și achiziții fără licitație

În domeniul Sănătății, se instituie măsura ca, în structurile MAI, în unitățile sanitare și în serviciile de asistență socială se poate angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical, personal auxiliar, farmaciști, personal de laborator și alte categorii de personal contractual necesare.

Serviciile medicale pentru tratarea cazurilor COVID-19 și complicațiile acestora se acordă tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României și se suportă din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate În cazul achiziției de medicamente de către unitățile sanitare pentru tratarea pacienților cu COVID-19, prețurile medicamentelor pot depăși prețurile maximale aprobate de Ministerul Sănătății. 

Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate în carantină va fi realizată cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare în bugetul FNUASS la nivelul necesar. Cumpărarea de către direcțiile de sănătate publică de materiale necesare în perioada pandemiei se realizează prin procedură de achiziție directă.

 

 

Justiție, numai la urgență

Și Justiția va avea de suferit pe perioada instituirii stării de urgență. Una dintre măsuri vizează faptul că activitatea de judecată continuă în cauzele de urgență deosebită.  Instanțele judecătorești, ținând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi.

Activitatea de executare silită continuă numai în cazurile în care este posibilă respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite. Judecarea proceselor civile se suspendă de plin drept pe durata stării de urgență instituite prin acesta În executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate, exercitarea dreptului de a primi vizite, exercitarea dreptului la vizită intimă, exercitarea dreptului de a primi bunuri prin sectorul vizită, cât și recompensele constând în permisiunea de ieșire din penitenciar se suspendă.

 

 

Învățământ suspendat. Cenzura, pe lista priorităților

Pe durata stării de urgență, cursurile din toate unitățile și instituțiile de învățământ se suspendă. Autoritățile împuternicite de lege pregătesc și efectuează rechiziții de bunuri și chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii în interes public în scopul rezolvării problemelor materiale de orice natură și asigurarea forței de muncă.

În situația propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect și obiectiv populația în acest context.  Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată, să întrerupă imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă prin conținutul respectiv se promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.

 

Alte interdicții care pot fi instituite gradual

Alte măsuri de primă urgență stabilite în Decret vor avea aplicabilitate graduală și pot viza, printre altele, izolarea și carantina persoanelor provenite din zonele de risc, precum și a celor care iau contact cu acestea; măsuri de carantinare asupra unor clădiri, localități sau zone geografice sau Închiderea graduală a punctelor de trecere a frontierei de stat. Poate, de asemenea, fi limitată sau interzicerea circulației vechiculelor și persoanelor în anumite zone sau în anumite ore, precum și circulația rutieră, feroviară, maritime, fluvială sau aeriană pe diferite rute și a metroului (contrar afirmațiilor lui Ludivic Orban de duminică seară). Pot, de asemenea, fi închise, temporar, unele restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice și pot fi rechiziționate stocuri, capacități de producție și distribuție, de echipamente de protecție, dezinfectanți și medicamente utilizate/utilizabile în tratarea COVID-19.


 
×
Subiecte în articol: starea de urgenta