Ordonanta prin care se extindeau domeniile ce pot fi supuse referendumului a fost bine ascunsa in avalansa de proiecte de legi, hotarari si ordonante aprobate de Guvern in sedinta din 14 iulie. Doar dupa intrebarile insistente ale presei actul tinut secret a fost scos la lumina.
Guvernul a bagat sub pres o ordonanta de urgenta adoptata acum cinci zile, prin care se permite organizarea de referendumuri pe tema reformei in justitie si a combaterii coruptiei. Actul normativ nu a fost anuntat de Guvern si a fost suspectat ca are un substrat politic. Guvernul a trecut sub tacere o ordonanta de urgenta privind modificarea Legii privind organizarea referendumului, adoptata de guvern in ultima sedinta, din 14 iulie. Amendamentele aduse permit organizarea unei consultari populare si pentru adoptarea unor "decizii politice deosebite cu privire la reforma justitiei si la combaterea coruptiei". In ziua sedintei de guvern, un comunicat sec al institutiei anunta ca au fost adoptate 193 de acte normative, printre care 34 de proiecte de lege, 43 de ordonante de urgenta, 12 ordonante simple si 104 hotarari de guvern. DATI IN VILEAG. La patru zile dupa adoptarea ordonantei, textul ei a aparut in presa, iar premierul, luat la intrebari, a inceput sa baiguie explicatii. Mai intai s-a disculpat, spunand ca i-a dat indicatii purtatorului de cuvant Oana Marinescu sa prezinte presei actele normative adoptate la fiecare sedinta de guvern, dupa care, Oana Marinescu a aruncat vina pe "capacitatea de a procesa informatia" a biroului de presa. La cateva ore, un comunicat aproape ridicol al Guvernului anunta ca "aria pentru organizarea referendumului a fost largita". Comunicatul, datat 19 iulie 2005, purta numarul 18 si era referitor la sedinta Guvernului din 14 iulie 2005! Ulterior, un alt comunicat anunta ordinea de zi a sedintei din 14 iulie. Pe lista, figura, la punctul 35, ordonanta cu pricina. Pana la urma, tot absentii au fost vinovati. Astfel, am aflat ca unii angajati ai Biroului de presa al Guvernului "sunt bolnavi", iar altii "sunt plecati", dupa cum a explicat chiar Oana Marinescu. SPECULATII. Ordonanta a starnit atata valva pentru ca, in presa au aparut informatii cum ca, un asemenea referendum, pe tema reformei in justitie, s-ar organiza chiar in ziua eventualelor alegeri anticipate. Informatii neoficiale acreditau chiar ideea ca textul ordonantei ar fi fost pregatit de echipa de juristi de la Cotroceni. Explicatia ar fi aceea ca un referendum simultan cu anticipatele ar ajuta Alianta D.A., intrucat presedintele Traian Basescu se poate implica intr-o campanie pentru un referendum pe probleme de intres national. In plus, ar mobiliza electoratul sa iasa la vot si ar justifica organizarea anticipatelor prin transarea problemei justitiei si, mai ales, a Curtii Constitutionale. ARTICOLE. Concret, ordonanta extinde art. 12 din Legea 3/2000, privind organizarea referndumului, aria problemelor de interes national pentru care poate fi organizata o astfel de consultare populara. Astfel, au fost adaugate alte doua situatii: pentru adoptarea unor masuri privind strategia de dezvoltare sociala si pentru adoptarea unor decizii politice cu privire la reforma justitiei si la combaterea coruptiei.Citește pe Antena3.ro
PROMISIUNILE GUVERNULUI
|
Secretomania imbratisata de Executiv in acest caz este cu totul de neinteles, daca intentia sa a fost doar una a "intoarcerii catre popor" in cazul legilor justitiei. Fie ca intentia a fost a organizarii referendumului o data cu eventualele alegeri anticipate, fie miroase a incompetenta sau a sfidare din partea unui guvern care de foarte curand se angaja la transparenta. La 23 iunie, cand Executivul a modificat Regulamentul privind procedurile pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, a insistat pe respectarea masurilor care sa asigure transparenta decizionala, asa cum au fost ele prevazute de Legea 52 din 2003. Actul normativ stipuleaza ca autoritatea care elaboreaza un act normativ este obligata sa-l anunte pe site-ul propriu, sa-l afiseze la sediu si sa-l transmita catre mass-media (art. 6, alineatul 1). Publicul trebuie instiintat cu 30 de zile inainte de adoptare pentru a putea sa-si exprime punctele de vedere. (O.S.)
|
MOTIVARE
|
In nota de fundamentare a ordonantei, se afirma ca "democratia constitutionala presupune in mod esential si consultarea directa a poporului". "De aceea, nu exista nici un motiv pentru care aceasta forma de exercitare directa a suveranitatii sa fie amanata sau ingradita datorita unui cadru legal insuficient. Prin urmare, acordarea unui drept al poporului are intotdeauna un caracter de urgenta", se arata in nota de fundamentare. Pe scurt, Ordonanta modifica un singur articol din Legea 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului. Articolului 12 al acestei legi, in care sunt enumerate domeniile cu privire la care se poate organiza referendum, i se mai adauga doua puncte: "adoptarea unor masuri privind reforma si strategia de dezvoltare economica si sociala a tarii" si "reforma justitiei si combaterea coruptiei".
|
Monitorul Oficial a fost sarit din schema
Daca neinformarea presei este pusa pe seama imbolnavirii angajatilor de la biroul de presa al Guvernului sau pe supraaglomerarea lor din pricina inundatiilor, interesant este ca ordonanta nu a fost trimisa nici Monitorului Oficial spre publicare, sarcina care revenea Secretariatului General al Guvernului, nu biroului de presa. Angajatii acestui birou ne-au comunicat ieri ca actul normativ a fost trimis Monitorului, insa nu au putut preciza cand anume. Contactand ieri Monitorul, am aflat ca ordonanta in cauza nu figureaza nici in numerele aparute in ultimele zile, nici pe lista actelor normative in curs de publicare. Asta in conditiile in care, din sedinta de guvern de la 14 august, a fost trimisa totusi spre publicare Monitorului Oficial o serie de acte normative. In privinta unora dintre acestea se poate invoca nevoia de urgenta: e vorba de hotararile de guvern prin care se acorda ajutoare pentru sinistrati sau pentru o fetita bolnava (publicate luni, 18 iulie). Tot luni a fost publicata in regim de urgenta si decizia primului-ministru de a schimba presedintele Institutului National pentru Statistica si de a numi un sef nou al institutiei. "URGENTE". De pe masa sedintei de guvern de la 14 iulie - cand au fost adoptate, ce-i drept, 193 de acte normative - au mai fost trimise la tipar si alte acte normative considerate, care va sa zica, prioritare. Bunaoara, ordonanta de urgenta privind aprobarea numarului de exemplare de specii de urs, lup, ras si pisica salbatica care se pot recolta in cadrul sezonului de vanatoare 2005-2006, Ordonanta de urgenta pentru modificarea art. 10 din OG 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national sau OUG privind modificarea si completarea Legii 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ. Toate publicate in MO nr. 627 de marti, 19 iulie. (Oana Stancu)
Explicatii de la Guvern
In urma solicitarii noastre, Biroul de presa al Guvernului ne-a explicat ieri motivele pentru care adoptarea acestei ordonante nu a fost anuntata presei: angajatii biroului au fost ocupati cu inundatiile, au si alta treaba decat sa dea comunicate dupa sedintele de guvern si, in plus, sunt si putini si lucreaza in ture.
"Pentru sedinta din 14 iulie a fost o situatie speciala, deoarece au fost mai multe acte in dezbatere, aceasta cantitate de infomatie suprapunandu-se cu faptul ca tot Biroul de Presa al Guvernului a preluat o sarcina importanta in comunicarea publica privind inundatiile", se arata in precizarea Guvernului.
Faptul ca informatia a aparut mai intai intr-un cotidian central este "o simpla coincidenta", biroul de presa programandu-si sa dea marti comunicatul de presa in legatura cu ce s-a intamplat joi. Ni se precizeaza totodata ca la biroul de presa lucreaza sase angajati, in ture alternative, de la 8:00 la 16:00 si de la 2:30, iar "atributiilor lor nu se limiteaza doar la redactarea de comunicate de sedinta de guvern".
La departamentul purtatorului de cuvant mai sunt doi ofiteri de presa, dar ei nu fac comunicate, ci asigura permanenta la sala presei. In plus, rapiditatea cu care Biroul de presa da comunicate tine de rapiditatea cu care i se comunica si lui datele.
Cotroceniul infirma legatura cu alegerile anticipate
DISCUTIE. Purtatorul de cuvant al presedintiei, Adriana Saftoiu, a confirmat ca Palatul Cotroceni a fost consultat in privinta ordonantei |
Presedintele a considerat deci firesc sa se constituie cadrul legal care sa-i permita sa consulte poporul pe aceste teme. Corelarea referendum-posibile alegeri anticipate este o pura speculatie", ne-a declarat ieri Adriana Saftoiu, purtatorul de cuvant al Presedintiei.
Potrivit acesteia, nu exista pana acum nici o tema fixata si nici o data la care sa aiba loc referendumul. Saftoiu a aratat totodata ca "nu exista nici un motiv" pentru care adoptarea ordonantei care modifica legea referendumului sa fie tinuta la secret. (Oana Stancu)
Analistii comenteaza secretomania Guvernului
CRISTIAN PARVULESCU - Ordonantele de Urgenta nu sunt supuse dezbaterii publice, dar sunt dezbatute in sedinta de Guvern, la care participa toate partidele care formeaza Coalitia de guvernare. De ce nu au fost consultari? Un raspuns sigur nu-l pot da, pot insa sa intuiesc: complicitatea adoparii unei variante convenabile si astfel s-a preferat trecerea autoritara prin sedinta de Guvern. Responsabilitatea adoparii Ordonantei este insa a tuturor celor care au participat la sedinta, respectiv membrii Coalitiei, care nu au facut nici un fel de declaratii care s-o ejecteze. Referendumul ar fi o solutie daca ar insoti alegerile, ar fi o solutie politica clara. Cata vreme nu exista o majoritate politica clara, este o situatie ambigua. Referendumul ar putea rezolva legitimitatea politica, fara sa poata fi modificata insa decizia Curtii Constitutionale - ea nu poate face obiectul referendumului. Ar intari majoritatea politica, rapoartele dintre partidele din Coalitie, rapoartele din Alianta. Partidul Conservator a propus o varianta prin asumarea raspunderii Guvernului in fata Parlamentului. Din punctul meu de vedere, criza s-a adancit si o eventuala motiune de cenzura nu ar face decat s-o adanceasca mai tare. In ceea ce priveste referendumul, eu am fost cel care am propus referendumul la data alegerilor anticipate, in urma cu cateva saptamani. Eu nu m-am referit la domeniul asta, ci la introducerea unor principii de respectare a judecatorilor Curtii Constitutionale. Partidele politice nu sunt capabile si populatia trebuie sa decida, iar referendumul ii obliga practic sa accepte sentinta natiunii. Aceasta cuplare la care va referiti intre presedinte si algeri, ea exista, putem spune Basescu egal Alianta. O cuplare la nivelul institutiilor sigur ca ar fi convenabila. In ceea ce-l priveste pe Traian Basescu, el va juca un rol in campania electorala in cazul in care vom avea anticipate. VLADIMIR TISMANEANU = Cred ca aceasta ordonanta este legata si de starea care este relativ de ingrijoare in randul fortelor guvernamentale in legatura cu ceea ce foarte multa lume a observat, si anume o lipsa de conexiune intre framantarile actuale pe care le are populatia romana legat de dezastrele naturale care s-au abatut asupra tarii si sentimentul ca clasa politica si grupul din Guvern nu raspund suficient acestor framantari. Deci, s-ar putea sa fie legat de ceea ce se cheama o fuga inainte, adica undeva sa previna un declin al sustinerii populare. Un referendum este necesar pentru ca eu cred ca exista, si nu fara motiv, in randul Coalitiei o stare de frustrare in legatura cu o sabotare nu a ansamblului schimbarilor din justitie, ci a anumitor puncte din propunerile guvernamentale legate de structura de putere care exista in Curtea Constitutionala si in alte institutii, ale sistemului de justitie, ramase mostenire ale guvernarii PSD. Deci, cred ca este o tentativa de a debloca procesul de adoptare a reformelor in justitie, dar acest lucru, din punctul meu de vedere, pana in prezent este inainte de toate legat de ce se va petrece in octombrie pe planul alegerilor, daca se renunta la alegeri si ajungem la un referendum e un alt lucru. Cred ca cel mai bine ar fi sa folosim mecanismele legale, eu nu spun ca referendumul nu e legal, au dreptul sa o faca dar nu vad in ce masura nu dubleaza ceea ce a fost de fapt proiectul alegerilor anticipate. In ceea ce priveste un cuplaj al lui Basescu la alegeri, cred ca in momentul de fata exista un avans clar al presedintelui in termen de popularitate fata de Guvern. Deci cred ca presedintele in momentul de fata si ca lider natural, nu lider oficial dar lider natural al PD care castiga teren cum bine se stie, si ca personalitate cu energii iesite din comun, nu vreau sa spun neaparat cuvantul carismatic dar are un impact clar asupra populatiei, cred ca in momentul de fata Basescu aduce voturi mai degraba decat pierde voturi... STELIAN TANASE = Aceasta Ordonanta de Urgenta este o aiureala. Politicienii sunt un pic orbiti de problemele lor din lupta asta pentru suprematie. Ei vor sa dea impresia ca actioneaza, ca rezolva problemele, nu cred ca trebuia largit cadrul constitutional al organizarii unui referendum. De obicei, referendumul este un apanaj al regimurilor autoritare, se vede asta in America de Sud, unde sunt tot timpul referendumuri, plebiscite. Si in Romania s-au facut cateva si toate au dat castigatoare puterea. Asa ca nu vad la ce trebuia largirea cadrului de organizare a unui referendum, nu era nevoie. In ceea ce priveste organizarea unui referendum pe tema justitiei, cred ca este posibil ca referendumul din Franta sa le fi facut o impresie spectaculoasa si vor sa se joace un pic de-a masele si puterea. Referitor la o cuplare a lui Traian Basescu la alegeri, in cazul in care ele vor avea loc, cred pur si simplu ca suntem intr-un fel intr-o partida de sah orb, cu jucatori care muta piesele alandala. ION CRISTOIU - Este o noua incalcare a fagaduielilor electorale ale ADA si ale lui Traian Basescu, fagaduieli potrivit carora, ajunsa la guvernare, Alianta D.A. va reinstaura democratia pe care PSD ar fi incalcat-o. Iata ca se ia o decizie fundamentala pentru jocul democratic, deoarece referendumul apartine jocului democratic, ea se ia pe sest. S-a luat pe sest pentru ca opinia publica sa fie pusa in fata faptului implinit, sa nu mai protesteze nimeni. Putem presupune ca nu peste mult timp acelasi Guvern va da o ordonata de urgenta de modificare a numelui Romaniei si noi vom merge in strainatate si ne vom da seama ca nu mai suntem romani, ci suntem malgasi, pasapoartele noastre fiind false. Referitor la organizarea unui referendum pe tema justitiei, cred ca nu e nevoie deloc de un asemenea referendum, insa calculele de culise de la Cotroceni au vizat posibilitatea ca Basescu sa participe la campania pentru eventualele anticipate. Referendumul tinut in aceeasi zi avizat pe o tema vaga, banuiesc ca intrebarea ar fi fost o aberatie absoluta in generalitatea ei, de genul: "Sunteti de acord cu reforma in justitie?", aberatie deoarece la fel de bine putem face si un referendum pe tema: "Sunteti de acord ca frunzele sa fie verzi si nu rosii ale copacilor?", deci s-ar fi formulat o intrebare care ar fi dat posibilitatea ca Basescu in apararea raspunsului "da" sa intervina in campanie si sa o duca impotriva unui partid, in speta impotriva PSD, acuzandu-l ca nu vrea sa faca reforma justitiei, iar in cazul coruptiei, ca e corupt. Este o decizie pe sest, care ne da noua un semn ca actuala putere vedea in anticipate o modalitate de a castiga majoritatea printr-o frauda electorala. Justificarea caracterului de urgenta al acestei ordonante arata ca Alianta PNL-PD era disperata ca nu are o locomotiva si atunci s-a gandit la posibilitatea ca Basescu sa participe. Dar eu cred ca totusi incepe sa fie supraevaluata prestatia sefului statului, Traian Basescu, si ar fi o greseala enorma daca sub pretextul referendumului, Traian Basescu ar fi antrenat in campanie, deoarece exista riscul sa nu se intruneasca majoritatea la parlamentare si la referendum, si atunci presedintele Basescu ar trebui sa-si dea demisia de onoare. (Carmen Vintila)