x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică OUG-ul Circulației, modificat de 9 ori anul acesta. Șoferii prinși drogați, înapoi la volan după trei zile

OUG-ul Circulației, modificat de 9 ori anul acesta. Șoferii prinși drogați, înapoi la volan după trei zile

de Ion Alexandru    |    17 Iul 2024   •   07:40
OUG-ul Circulației, modificat de 9 ori anul acesta. Șoferii prinși drogați, înapoi la volan după trei zile

Orice conducător auto riscă, începând de ieri, să rămână fără permis de conducere, timp de 72 de ore, dacă fie se supune testului antidrog și iese fals pozitiv, fie refuză această testare și preferă doar prelevarea de mostre biologice la INML. Dacă testul este pozitiv sau nu poate fi administrat, INML are la dispoziție trei zile să comunice Poliției rezultatele analizei toxicologice de sânge, iar dacă acest termen este depășit, permisul de conducere este restituit posesorului. Astfel, dacă un potențial consumator de droguri s-a urcat la volan, după 72 de ore o va mai putea face din nou.

În timp ce o persoană care nu a consumat droguri va rămâne pieton, forțat de această ordonanță de urgență, tot pentru trei zile. Este greu de crezut că un permis de conducere va putea fi restituit fizic în 72 de ore, mai ales dacă indisponibilizarea lui a avut loc într-un alt județ decât cel de domiciliu. Iar ca și cum toate aceste detalii nu ar fi fost suficiente, normele privind recoltarea, depozitarea și transportul probelor biologice urmează să fie adoptate abia peste cinci zile de Ministerul Sănătății. De la începutul acestui an, Guvernul și Parlamentul au umblat de nu mai puțin decât de nouă ori la legislația privind circulația pe drumurile publice.

Temuta Ordonanță de Urgență a Guvernului 97 din 11 iulie 2024, pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere, a fost publicată, luni seară, în Monitorul Oficial al României, iar astăzi Senatul urmează să fie convocat în procedură de urgență pentru a supune la vot legea de aprobare a aceste ordonanțe.

În textul adoptat de Executiv, se precizează că instituțiile medico-legale sunt singurele care realizează analizele toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge din mostrele biologice recoltate de la persoanele care refuză sau nu pot să se supună testării pentru stabilirea consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, precum și de la persoanele testate cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive. Tot instituțiile medico-legale sunt cele care comunică rezultatul acestor analize către Poliția Română, ale cărei structuri sunt solicitate, comunicarea urmând a se face în termen de maximum 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice.

 

Permisele retrase și cele reținute se restituie obligatoriu

În continuare, Ordonanța de Urgență prevede că „permisul de conducere retras potrivit dispozițiilor articolului 38 alineat 5 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice se restituie pe baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența din organism a substanțelor psihoactive sau a alcoolului din sânge, după caz, ori la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin”.

Articolul 38 alineat 5, la care se face referire în acest text, prevedea, până la momentul adoptării noii ordonanțe, că, în situația când persoana refuză sau nu poate să se supună testării, polițistul rutier dispune retragerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice, eliberând imediat o adeverință înlocuitoare a acestuia, fără drept de circulație.

De asemenea, Ordonanța  prevede, în continuare, că „permisul de conducere reținut în condițiile articolului 111 alineat 1 litera «b» din OUG 195/2002, exclusiv ca urmare a testării cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive, se restituie în baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive or la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin”. Articolul 111 alineat 1 litera „B” din OUG 195/2002 se referă la faptul că permisul de conducere se reține când conducătorul unui autovehicul a săvârșit faptele din Codul penal care incriminează punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat, conducerea unui vehicul sub influența alcoolului ori a altor substanțe, refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice, părăsirea locului accidentului fără încuviințarea poliției sau a procurorului de către conducătorul auto sau instructorul auto și împiedicarea sau îngreunarea circulației pe drumurile publice.

De asemenea, noile reglementări prevăd că „orice persoană testată cu un mijloc tehnic care nu are obligația să se supună recoltării mostrelor biologice poate solicita polițistului rutier să i se recolteze mostre biologice în cadrul unităților sau instituțiilor medicale competente, în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge”.

 

Doar instituțiile de medicină legală au dreptul să facă analiza de sânge

Un aspect mai mult decât relevant al eficienței acestor măsuri este acela prevăzut în OUG potrivit căruia „Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne prezintă Guvernului, lunar, o analiză comună cu privire la capacitatea de respectare a termenului de 72 de ore și la măsurile adoptate în vederea realizării acestui obiectiv”.

La următorul articol, se prevede că „normele privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, precum și de punere în aplicare a celor adoptate în primul articol al acestei OUG se aprobă prin hotărâre a Guvernului, care se inițiază în termen de cinci zile de la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe de urgență, de către Ministerul Sănătății”. Însă până la data intrării în vigoare a acestei viitoare hotărâri de Guvern se va aplica, la fel ca și până acum, Ordinul Ministerului Sănătății nr. 1512 din 2013.

Mai mult, „pentru măsurile de retragere a permiselor de conducere ori de reținere, dispuse anterior intrării în vigoare a prezentei OUG, prevederile se aplică exclusiv cazurilor intervenite la data intrării în vigoare a OUG 94/2024, caz în care termenul de 72 de ore curge de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe”.

Ordonanța mai prevede că stabilirea prezenței în organism de substanțe psihoactive se face în unitățile medico-legale autorizate în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății.

 

Ordonanța lasă loc la interpretări și la posibile abuzuri

Noua ordonanță, care poate lăsa, practic, fără permis pe oricine, pentru 72 de ore, chiar dacă a consumat sau nu droguri sau alcool, lasă loc la o serie de abuzuri sau, cel puțin, unor situații complicate. Prima dintre acestea este că nu oprește, așa cum a fost invocat de către inițiator, un potențial șofer drogat să se urce, totuși, la volan. Cine a condus drogat, dar cu permis auto, ar putea face același lucru și fără permis sau cu permisul retras. A doua problemă este că, dacă un șofer care nu a consumat niciun fel de substanțe interzise, dar care refuză să fie testat cu aparatul drug-test, cerând să fie analizat exclusiv la INML, este sancționat cu retragerea dreptului de a mai conduce timp de 72 de ore, după aceleași 72 de ore un șofer care a consumat droguri se va putea urca la volan, pentru că unitățile medico-legale nu au transmis poliției buletinul de analiză.

Alte probleme ale Ordonanței răzbat chiar din comunicatul Consiliului Superior de Medicină Legală, de săptămâna trecută, care arată că pot exista situații din care conducătorii auto pot ieși pozitiv la testarea pentru droguri, dar care nu au consumat droguri (inhalarea de fum de marijuana de la altă persoană, consumul unor alimente care conțin mac, ingerarea de medicamente uzuale care conțin substanțe care pot conduce la pozitivarea testelor toxicologice, fără ca acestea să fie în concentrații apte să influențeze capacitatea de a conduce autovehicule).

Legiștii mai arată că în absența unei concentrații în sânge a unei substanțe psihoactive în doze care pot avea efecte clinice, conducătorul de autoturism nu ar trebui să fie considerat a fi sub influența acestora, iar permisul de conducere nu ar trebui retras decât pentru o perioadă limitată (12 - 24 de ore).

Termenul de 72 de ore, introdus în această ordonanță, este unul nerealist, Chiar dacă INML ar reuși să finalizeze analiza în acest timp, permisul de conducere nu ar avea cum să ajungă, fizic, la posesorul lui în cele 72 de ore. Mai ales dacă permisul ar fi indisponibilizat în alt județ decât cel de domiciliu. Apa cum s-a văzut chiar din textul său, ordonanța nu a stabilit încă normele privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice.

 

Avalanșă de legi care au schimbat legislația rutieră în 2024

Codul rutier sau legislația care are legătură cu circulația pe drumurile publice a fost modificată, doar anul acesta, de nu mai puțin decât de nouă ori. Pe lângă OUG 97/2024, care a instituit aceste măsuri privind testarea antidrog, Parlamentul României a adoptat nu mai puțin de opt legi în domeniu, toate până în luna mai a acestui an. Este vorba despre Legea 48/2024, Legea 51/2024, Legea 82/2024, Legea 118/2024, Legea 131/2024, Legea 137/2024, Legea 162/2024 și Legea 185/2024.

Astfel, Legea 48/2024, pentru modificarea și completarea OUG 195/2022 privind circulația pe drumurile publice se referă la examenul pentru obținerea permisului de conducere și vizează separarea pregătirii teoretice de pregătirea practică. Actul normativ prevede că elevul va avea posibilitatea să înceapă pregătirea practică după susținerea examenului de promovare a probei teoretice, cu condiția finalizării pregătirii teoretice. Instructorul auto va trebui să fie prezent în mașina de examen în care se susține proba practică, iar susținerea examenului pentru obținerea permisului de conducere să poată avea loc oriunde în țară, separat de examenul teoretic. Legea a fost inițiată de parlamentari de la USR și PNL, a picat la Senat, în 3 octombrie 2022, dar a trecut de Camera Deputaților în 13 februarie 2024, cu 273 de voturi la zero, și a fost promulgată în 13 martie 2024.

Legea 51/2024 pentru modificarea și completarea OUG 195/2002, introduce obligații pentru administratorii drumurilor să asigure instalarea, întreținerea și verificarea semnalizării rutiere. Legea inițiată de parlamentari de la PNL și PSD, a fost adoptată de Camera Deputaților în 20 februarie 2024 și a fost promulgată în data de 17 martie 2024.

Toate celelalte legi vizează același Cod rutier și au fost adoptate, în totalitatea lor, cu o singură excepție, cu unanimitatea de voturi, fiind promulgate de președintele României. A existat un caz în care legea a fost atacată de Klaus Iohannis la CCR, contestația a fost respinsă, iar actul normativ a intrat în vigoare.

×