x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Victor Ponta, cel mai mediatizat politician în 2014

Victor Ponta, cel mai mediatizat politician în 2014

de Marina Constantinoiu    |    04 Mar 2015   •   20:35
Victor Ponta, cel mai mediatizat politician în 2014

KAS şi Centrul pentru Jurnalism Independent au prezentat un sondaj de opinie pe tema încrederii în mass-media şi o nouă monitorizare a jurnalismului politic în România, luând în calcul însă doar patru posturi de televiziune (TVR 1, Antena 1, PRO TV, Realitatea TV) şi patru cotidiane, ediţiile tipărite (Jurnalul Naţional, Adevărul, Evenimentul Zilei, România liberă).

Potrivit unui sondaj reprezentativ comandat de Konrad Adenauer Stiftung (KAS), doar 7% dintre români se consideră bine informaţi de către politicieni. Doar 28% consideră că mass-media sunt independente.

Politicianul cu cele mai multe apariţii în mass-media este premierul Victor Ponta, urmat de fostul preşedinte Traian Băsescu. Noul preşedinte, Klaus Iohannis, este cel de-al treilea în topul frecvenţei apariţiilor în presă în 2014. În general, politicenii şi partidele apar în contexte critice, potrivit rezultatelor sondajului.

O vastă majoritate a publicului românesc se consideră insuficient informată în ceea ce priveşte deciziile politice. Numai 7% dintre români apreciază prestaţia de comunicare a politicienilor, în timp ce 72% o critică.

Potrivit subiecţilor sondajului, oportunităţile oferite de Internet şi reţelele de socializare nu sunt utilizate suficient de către elitele politice.

Aproximativ 1000 de persoane au participat la acest sondaj de opinie, realizat de institutul independent Market Links, la comanda KAS.

Christian Spahr, directorul Programului de media pentru Europa de sud-est al KAS, a subliniat: “În zilele noastre, comunicarea politică este mult mai mult decât propagandă. Cetăţenii aşteaptă să fie priviţi ca nişte parteneri serioşi de dialog. De aceea, Konrad Adenauer Stiftung va continua să susţină comunicarea politică bazată pe transparenţă şi interese comune”.

Circa 43% dintre subiecţi neagă că ar exista jurnalism liber în România, în timp ce o mare parte rămân indecişi în această privinţă. “Imaginea sectorului mass-media s-a îmbunătăţit foarte puţin”, spune Christian Spahr. “Dacă mediile tradiţionale vor să rămână lideri de opinie, ar trebui să se concentreze mai mult pe standarde profesionale ridicate”.

În plus, KAS şi CJI au prezentat o monitorizare a programelor şi materialelor politice din presa românească. Cel mai des menţionat politician român în anul 2014 a fost premierul Victor Ponta, urmat de fostul preşedinte Traian Băsescu. Actualul preşedinte Klaus Iohannis ocupă locul al treilea în topul expunerii mediatice, iar tendinţa este crescătoare. În cele opt canale media analizate - patru televiziuni şi patru ziare - Ponta se găseşte în contexte distinct mai critice decât Băsescu sau Iohannis. Partidul Social Democrat (PSD) este formaţiunea politică cea mai prezentă în mass-media. Pe locurile următoare se plasează Partidul Naţional Liberal (PNL) şi Partidul Democrat Liberal (PDL). Analizând comparativ materialele referitoare la PSD şi PNL, social democraţii sunt descrişi mai critic decât PNL.

“Ca de fiecare dată, anii electorali tensionează puternic ştirile politice. Campania prezidenţială - care s-a extins mult faţă de cele 30 de zile legale - a condus la concentrarea relatărilor politice asupra principalilor actori: preşedintele în exerciţiu şi primii doi candidaţi. Dubla calitate a lui Ponta - de premier şi candidat - a rezultat în supra-expunere mediatică. Reflectarea preponderent negativă a partidelor, în principal a celor de la putere, ar trebui să fie un puternic semnal de alarmă pentru liderii acestora”, e explicat Ioana Avadani, directorul executiv al CJI.

Analiza materialelor de presă a fost efectuată tot de Institutul Market Links, la solicitarea Programului pentru Media al KAS. Au fost analizate aproape 13.000 de articole politice difuzate de patru canale TV (Antena 1, Pro TV, Realitatea si TVR1) şi publicate în patru ziare (Jurnalul Naţional, Adevărul, Evenimentul Zilei, România Liberă), apărute în perioada ianuarie-decembrie 2014.

×