x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Încălcarea normelor anti-COVID poate fi sesizată la un ONG, nu și la ANPC

Încălcarea normelor anti-COVID poate fi sesizată la un ONG, nu și la ANPC

de Monica Cosac    |    03 Sep 2020   •   16:05
Încălcarea normelor anti-COVID poate fi sesizată la un ONG, nu și la ANPC

Odată cu redeschiderea restaurantelor și cinematografelor, – InfoCons – Asociație Pentru Protecția Consumatorilor lansează linia roşie de urgenţă «Ia atitudine!», dedicată celor care constată că nu sunt îndeplinite normele ce trebuie respectate de către operatorii economici, în contextul pandemiei de coronavirus. Oamenii pot cere sfaturi, informații sau pot depune sesizări. În schimb, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), instituția publică a cărei rațiune de a exista este tocmai, așa cum spune și numele, acela de a proteja consumatorii, nu doar că descurajează iniţiativele celor care vor să sesizeze astfel de situaţii, ba chiar le împiedică.

 

În această perioadă dificilă, generată de pandemia de coronavirus, oamenii sunt mult mai vulnerabili și mai expuși înșelăciunilor, practicilor comerciale incorecte și încălcării drepturilor lor, în calitate de consumatori de bunuri și servicii. Tocmai de aceea și sprijinul autorităților din domeniu ar trebui să fie, în aceste luni, mult mai susținut prin monitorizarea operatorilor economici, informarea corectă a consumatorilor și protejarea acestora împotriva riscului de a achiziționa un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viața, sănătatea sau securitatea ori să le aducă atingere drepturilor și intereselor legitime.

O mână de ajutor în acest sens primesc consumatorii români de la organizația non guvernamentală InfoCons, care a lansat linia telefonică de urgență «Ia atitudine».  

„Numărul 021-9615 - număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele - este dedicat consumatorilor care constată că nu sunt îndeplinite normele ce trebuie respectate de către operatorii economici odată cu redeschiderea începând cu data de 1 septembrie a diverselor spații precum: restaurante, cafenele, cinematografe, teatre, muzee, biblioteci, librării, organizarea de evenimente private în spații închise, cursuri de instruire și workshopuri pentru adulți”, spun reprezentanții InfoCons.

 

„Toți consumatorii care întâmpină probleme sau au nevoie de consiliere în acest domeniu pot accesa totodată și numărul de WhatsApp: 0732.008.969, direct la adresa de e-mail: urgente@protectia-consumatorilor.ro sau în scris la C.P. 38, O.P. 53, Sector 4, București”, transmite InfoCons.

 

Protecția Consumatorului doar pune piedici

O astfel de sesizare este imposibil de depus tocmai la ANPC, care, potrivit legii, are obligaţia de monitoriza și controla operatorii economici, astfel încât să nu fie încălcate drepturile consumatorilor. Practic, la ANPC ai dreptul să faci doar o reclamație, în calitate de consumator deja păcălit de un comerciant, dar și aceasta este condiționată de „dovada” că ai încercat să te împaci cu comerciantul, dar ai fost refuzat.

Vă rugăm să apelaţi la această modalitate (n.r. -reclamație) numai după ce încercaţi să rezolvaţi amiabil problema cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. În situaţia în care nu aţi ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci aveţi dreptul să depuneţi o reclamaţie la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor”, se arată pe pagina de „reclamaţii” a site-ului ANPC. În schimb, retragerea unei reclamaţii se face imediat.

Reamintim că, printre atribuțiile ANPC, conform Hotărârii 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea ANPC, se regăsește și aceasta: „primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizările persoanelor fizice cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile legii”.

 

Oamenii pot solicita consiliere, informare și pot depune o sesizare din perspectiva protecției consumatorilor la numărul 021-9615 

×