În România, unul din trei copii cu vârsta între 13 şi 15 ani a fumat cel puţin o dată în viaţă, iar mai mult de jumătate din cei de peste 15 ani au încercat deja un produs din tutun. Cifrele ne situează pe locuri fruntaşe în Europa, în privinţa consumului de tutun la copii, iar printre principalele cauze se numără apariţia unor noi produse din tutun care nu sunt prevăzute în legea antifumat şi expunerea semnificativă a adolescenţilor la promovarea acestor produse. În acest context, sute de ong-uri cer autorităţilor interzicerea publicităţii la toate produsele din tutun.
Cele peste 350 de organizaţii non-guvernamentale membre ale „Iniţiativei 2035 - prima generaţie fără tutun a României” solicită Parlamentului şi Guvernului, printr-o scrisoare deschisă, adoptarea de urgenţă a modificărilor legislative care „să îndepărteze orice surse” de publicitate şi promovare, directă şi indirectă, pentru produsele din tutun. În România, copiii fumează în procent mult mai mare comparativ cu alte ţări europene, situând ţara noastră pe locul 4, respectiv 7 în topul adolescenţilor de 13 ani, respectiv 15 ani care fumează săptămânal.
Directorul proiectului „Iniţiativa 2035 - Fără Tutun”, Ramona Brad, atrage atenţia că, în acest moment, peste 223.000 de copii din România fumează la vârsta de 13-15 ani. „Sunt două direcţii clare pe care le urmărim: pe de o parte, să avem o interdicţie cuprinzătoare, aşa cum este de fapt legislaţia în vigoare a oricărei forme de publicitate şi promovare a produselor din tutun, şi a doua direcţie este să facem intervenţii pe toate acele legi care privesc reducerea consumului de tutun şi care au lipsuri istorice, care permit producătorilor de tutun în acest moment să eludeze aceste legi în diverse forme: fie pentru că sunt noi produse şi sunt altfel definite, fie pentru că găsesc alte subterfugii de a ocoli reglementările”, a afirmat Brad.
„Rezultatele anchetelor epidemiologice indică o situaţie alarmantă în ceea ce priveşte consumul de tutun în rândul copiilor şi adolescenţilor din România şi impun adoptarea de urgentă a unor măsuri care să accelereze scăderea numărului de tineri care încearcă şi ulterior continuă consumul produselor din tutun”, se arată în scrisoarea deschisă.
Tinerii, prinşi „în mirajul ţigărilor”
La rândul său, medicul pneumolog Florin Mihălţan consideră că cifrele sunt îngrijorătoare, pentru că tineretul rămâne în continuare „în mirajul ţigărilor” convenţionale şi al tutunului fără fum. În opinia sa, produsele din tutun fără fum au fost promovate pentru a se evita o legislaţie antifumat.
Pneumologul spune că acest produs, care este promovat ca fiind un tutun mai puţin nociv, dă o anumită siguranţă fumătorului şi, pentru că nu scoate fum, poate fi folosit şi în spaţiile sociale în care ţigările clasice sunt interzise de legislaţie.
Deşi gradul de protecţie promovat pentru aceste produse de tutun încălzit ar fi de 95%, medicul spune că au fost demarate şi studii independente de cele ale companiei care a lansat acest tutun „care arată că în acest tutun încălzit sunt anumite particule nocive”.
Potrivit medicului, spre deosebire de ţigările electronice, care eliberează doar nicotină, dispozitivele care încălzesc tutunul eliberează şi nicotină şi produşi de tutun. „Sunt ţări care deja au interzis acest produs ca să fie promovat”, a mai precizat Mihălţan. Rezultatele studiilor independente de industria tutunului vor fi publicate în următoarele luni.
„Dispozitivul de tutun încălzit este promovat ca un tutun mai puţin nociv.(…) În momentul de faţă este o reclamă extrem de agresivă, care în multe ţări are ca scop principal să atragă tinerii şi să facă trecerea de pe tutunul convenţional pe aceste tutun încălzit”, a explicat prof.dr. Florin Mihălţan, pneumolog