Aproape 7.000 de companii sunt preocupate, în aceste zile, să producă și să vândă cozonaci pentru masa de Paște a românilor. Este un business extrem de profitabil, care exploatează tradițiile specifice românilor. Un calcul realizat de analiștii de la firma de consultanță Frames arată că Paștele reprezintă pentru companiile din domeniu o afacere de cel puțin jumătate de miliard de lei, luând în calcul faptul că, în această perioadă, sunt vânduți mai mult de 10 milioane de cozonaci.
Un cozonac costă, în medie, între 10 și 150 lei, în funcție de gramaj, calitate, ingrediente, de brand și de locul unde este comercializat. “Pe fondul majorărilor salariale și al apetitului în creștere pentru consum, este posibil ca 2019 să aducă un record în materie de producție și comercializare de cozonaci, în ton cu evoluția generală a industriei alimentare”, afirmă analiștii. Numărul companiilor din acest sector a crescut cu peste 2.000, de la 4.701 în 2012 la 6.825 în 2017.
În total, aceste companii au peste 20.000 de angajaţi, în creștere cu peste 1.000 de angajați față de 2012. Pe ansamblu, afacerile primilor 100 de jucători din acest sector se situau la 4,8 miliarde lei în 2017, față de 4,18 miliarde lei în 2012, cu un profit de 215,4 milioane lei, de patru ori mai mare față de 2012 (55,6 milioane lei).
Vel Pitar SA, cu o cifră de afaceri de 396,5 mil.lei, Boromir IND SRL (254,8 mil.lei) și Şapte Spice SA (21,3 mil.lei) sunt companiile care domină acest sector. În top 10 se mai află GoodMills România SRL (213,7 mil.lei), Fornetti România SRL (179,3 mil.lei), Sam Mills Europe SRL (178,5 mil.lei), Dobrogea Group SA (163,6 mil.lei), Pambac SA (163,4 mil.lei), Oltina Impex Prod Com srl (154,3 mil.lei) și Băneasa Moara SA (119,4 mil.lei).
Românii renunţă la panetone şi revin la tradiţional
Consumul de cozonaci crește susținut, de la an la an. Dacă în 2014 se vindeau 7,3 milioane de bucăți, în prezent s-a trecut de granița de 10 milioane. “Creșterea veniturilor românilor a influențat semnificativ acest sector. În plus, apetitul pentru fast-food pare să se fi temperat, iar obiceiurile de cosum să se îndrepte tot mai mult spre produsele tradiționale. De la panetone-ul în vogă la începutul anilor 2000, românii din mediul urban s-au întors la cozonacii tradiționali, iar rețetele clasice sunt tot mai căutate”, afirmă analiștii de la Frames. Din statistici reiese, de altfel, că 80% dintre consumatori preferă cozonacii tradiționali, de producția autohtonă.