Azi are loc inaugurarea SmartLab Măgurele, primul laborator educaţional digital inteligent destinat elevilor din judeţul Ilfov şi al treilea de acest gen înfiinţat prin eforturile organizaţiei INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate. Dotat cu aparate ultimul răcnet - de la scanere şi imprimante 3 D la roboţi educaţionali multifuncţionali - SmartLab ar putea fi extins în cât mai multe şcoli din ţară.
Elevii din clasele V-XII din judeţul Ilfov au, de astăzi, acces gratuit la instrumente educaţionale de ultimă oră: desktopuri şi laptopuri cu software educaţional digital, tablă inteligentă, ochelari VR, imprimante şi scanere 3 D ş.a.m.d. Laboratorul digital inteligent este situat în spaţiul Asociaţiei Măgurele Science Park – MSP, din incinta Institutului de Fizică Atomică din Măgurele, şi funcţionează ca un after-school. Practic, grupe de 8-10 copii au acces în laborator, în timpul săptămânii sau în weekend, cu programare prealabilă, şi sunt instruiţi, timp de o oră, o oră jumătate, de profesori şi de membri ai echipei Măgurele Science Park, pentru a aborda subiectele din programa şcolară cu ajutorul tehnologiei digitale.
Două laboratoare similare, în Capitală
Măgurele devine al treilea beneficiar al unui laborator de acest tip, după o şcoală şi un liceu din Bucureşti. „Primul SmartLab 4.0 l-am făcut cu donaţii din partea companiilor private, la Şcoala nr. 45 Titu Maiorescu, şi a costat 40.000 de euro”, explică Andreea Paul, preşedinte INACO. „Al doilea a fost înfiinţat de la zero, la Liceul Alexandru Ioan Cuza, cu finanţare din partea Primăriei Sectorului 3 – 60.000 de euro. Al treilea, care se întinde pe 80 de metri pătraţi, a fost pus la punct cu 100.000 de euro, bani de la Asociaţia Măgurele Science Park - a cărei principală sursă de finanţare e Consiliul Judeţean Ilfov. De fiecare dată noi, cei de la organizaţia neguvernamentală INACO, am oferit consultanţă tehnică, pentru că noi suntem creatorii acestui concept de laborator educaţional digital inteligent”.
Dar dacă cele două laboratoare din Capitală funcţionează în incinta unităţilor de învăţământ respective, cel de la Măgurele a fost gândit ca un centru independent, tocmai pentru a permite accesul a cât mai mulţi elevi.
Activităţi transdisciplinare
Echipamentele de ultimă generaţie cuprind inclusiv 10.000 de aplicaţii educaţionale din toate materiile, care pot fi de folos în actuala curriculă şcolară. „În manualul TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor, n.n.) de clasa a VI-a există o parte dedicată realităţii virtuale. E greu să le explici asta copiilor, în condiţiile în care aceste tehnologii pot fi testate în practică”, spune Andreea Paul.
„Aşa cum, după ce Edison şi-a brevetat invenţiile revoluţionare, au apărut laboratoare de fizică peste tot în lume, la fel consider că e obligatorie crearea laboratoarelor educaţionale digitale, care au şi funcţie transdisciplinară. Într-un exerciţiu de creativitate pentru o imprimantă 3D, unde elevii desenează într-un soft 3D, ei învaţă şi geometria spaţială, şi fizica, şi chimia – înţelegând care e sursa materiilor prime în procesul de imprimare –, iar învăţarea devine mult mai aplicată”, precizează preşedintele INACO.
În aşteptarea unui proiect naţional
În toate aceste demersuri, sprijinul din partea statului e esenţial, spune Andreea Paul. „Şcoala e a comunităţii, dar de multe ori autorităţile locale nu au bugetele necesare pentru a susţine dotarea unităţilor de învăţământ. De aceea ar trebui să existe un proiect naţional în acest sens, cu finanţare europeană. Noi am avut discuţii incipiente la Ministerul Fondurilor Europene, pentru a se reloca fondurile care nu se cheltuiesc în ciclul financiar european 2014-2020, astfel încât, la anul, Ministerul Educaţiei Naţionale să poată demara un astfel de proiect. Dacă e nevoie, vom relua discuţiile cu noul guvern. Noi punem la dispoziţie proiectul nostru pilot şi toată experienţa dobândită”.
Cei de la INACO şi-au propus un ţel amibţios: să doteze 6.200 de şcoli din România cu laboratoare digitale. „Ni s-a reproşat că vreau să-i facem pe toţi copiii programatori. Nicidecum: le oferim oportunitatea de a alege o meserie într-un domeniu de viitor.”
„Mesajul nostru către decidenţii publici, indiferent de cromatica lor politică, e să se alăture misiunii INACO de a asigura accesul gratuit al tuturor copiilor din România la educaţia digitală inteligentă. Nu mai poţi preda informatica cu pixul şi hârtia în mână”.
Andreea Paul, preşedinte Iniţiativa Pentru Competitivitate