Pilotul navei Queen Hind, Florin Rusu, a povestit tragedia din Portul Midia într-o scrisoare deschisă, postată pe pagina sa de Facebook. Vaporul s-a scufundat parțial și a provocat moartea a 14.000 de oi. El susține că au existat mai multe probleme încă de la plecarea navei însă, potrivit datelor de la bord, transportul putea fi efectuat. Când echipajul a realizat că aceasta se va scufunda, prioritatea a fost salvarea vieților omenești.
"Scrisoare deschisă
Ref : Tragedia QUEEN HIND
Mă numesc Rusu Ieronim Florin, angajat la SC MARITIME PILOT SRL ca PILOT MARITIM 1, am 67 ani si sunt Pilotul navei QUEEN HIND.
Trebuie sa precizez ca sunt posesorul brevetelor Comandant de cursă lungaă și Pilot maritim 1, având o experiență în pilotajul navelor maritime de peste 30 ani, iar brevetul pe care-l posed îmi dă dreptul să pilotez nave de orice mărime, fără limite.
Consternarea mea este datorată celor apărute în presa scrisă și a informațiilor false, sau incomplete, apărute și pe rețelele de socializare.
Doresc să prezint filmul complet al tragediei navei QUEEN HIND :
Pe data de 25.11.2019 ora 10.20 m-am prezentat la bordul navei pentru plecarea navei QUEEN HIND de pe cheul de nord din portul Midia. Comandantul navei mă informează că nava are pescaj Prova 5,90 m, Pupa 6,54 m iar pentru siguranța navei și a manevrei dorește două remorchere, având în vedere și faptul că este nou pe navă; a preluat nava în ziua plecării ei.
La plecarea de la cheu remorcherul CANAL SERVICE 11 a luat remorca prova, iar remorcherul BRĂILA a luat remorca pupa. Încercand largarea navei de la cheu cu cele două remorchere am constatat că nava nu poate ieși de la cheu, ba mai mult se înclina la stânga foarte mult aprox 10 grade. Am stopat remorcherele, nava a revenit la înclinare zero. Folosind mașina navei FOARTE ÎNCET ÎNAINTE am constatat că nava nu se mișcă, refuzând să păsească cheul. În acel moment am ințeles că nava este pusă pe uscat, fiind acostată la cheu și îl informez pe Comandant despre aceasta. Prima întrebare a acestuia a fost „ care este natura fundului mării în locul respectiv ?” Spunându-i că în acea zonă a portului nu avem decât fund nisipos și mâl, acesta îmi sugerează să folosim mașina JUMĂTATE ÎNAINTE și nava va ieși de pe uscat; lucru care s-a dovedit adevărat. Odată ce nava a părăsit cheul, remorcherele au început să lucreze conform ordinelor primite, iar mașina navei a fost redusă la FOARTE ÎNCET ÎNAINTE.
Parcurgând aprox. 500 m până la ieșirea din zona Șantierului Naval, am remarcat că nava guvernează cu greutate, iar stabilitatea navei este precară, aceasta înclinându-se la stânga sau la dreapta foarte mult. În acel moment am înțeles gravitatea situației, am căutat să mențin nava la extremitatea maximă din stânga senalului navigabil. Trebuia să evit blocarea portului în eventualitatea că nava se va răsturna în mijlocul canalului navigabil. Nava începuse să se încline spre dreapta exagerat de mult. Eram convins că exista riscul de răsturnare a navei, cu siguranță inainte de a iețși din port, drept pentru care am stopat nava și am solicitat asistența tuturor remorcherelor din port. Au răspuns prompt remorcherele BUCURESTI, ALEXANDERU 2 si PESCARUS 3. Când remorcherele au sosit lângă navă, deși au încercat să împingă nava din tribord, bordul în care era înclinată nava, aceasta continua să se încline, râsturnarea fiind iminentă. Trebuie să menționez că toate cele 5(cinci) remorchere au executat comenzile primite prompt și cu profesionalism.
Nava fiind foarte tare înclinată, deși am luat în calcul reîntoarcerea navei la cheu, masșa navei nu a mai răspuns la comenzi, fiind probabil inundată cu apă. La acel moment Comandantul navei, înțelegând că nava este pierdută, a ordonat ABANDONAREA NAVEI și salvarea echipajului. Subsemnatul am fost recuperat de remorcherul BUCUREȘTI. De la bordul remorcherului am coordonat permanent prin radiotelefonul portabil acțiunea de salvare a echipajului. Parte din echipaj erau la prova navei, alții la pupa navei, iar un alt grup se aflau lângă comanda de navigație, împreună cu Comandantul navei; 22 membri în echipaj, inclusiv Comandantul navei. Permanent am ținut legătura cu Căpitănia Portului Midia prin radiotelefon, iar atunci când un membru al echipajului a căzut la apă, am solicitat prin Căpitănia Portului, serviciul ambulanță112 și am ordonat pilotinei MARITIME 2 să asiste remorcherul CANAL SERVICE 11 și să dea o mână de ajutor pentru recuperarea marinarului căzut în apă. Știam că acest marinar urma să intre în soc hipotermic.
Toata acțiunea de salvare a echipajului s-a desfasurat în timp record pentru că nimeni din exterior nu a intervenit peste ordinele pilotului, repartizarea pozitților remorcherelor și a pilotinei fiind datorată pilotului ce a coordonat și evaluat situatia de la fața locului, fiind la bordul remorcherului BUCUREȘTI.
Consider că toată acțiunea declanșată și desfășurată de la momentul ABANDON NAVĂ a fost un succes datorat bunei pregătiri a marinarilor români aflați la bordul remorcherelor : CANAL SERVICE 11, BRĂILA, ALEXANDRU 2, PESCĂRUȘ 3, BUCUREȘTI sș pilotina MARITIME 2. Aceștia au salvat vieți ale marinarilor aflați pe nava QUEEN HIND și deși doar ei merită toate laudele, noi marinarii romani, nu ne-am facut decât datoria față de semenii noștri.
Personal, ca Pilot Maritim 1, nu doresc lauri sau laude, dar nici nu accept ca vreun merit al acestor echipaje să fie însușit de oportuniștii de la uscat, mai ales ca acești oportunisti își permit să trunchieze adevărul unei situații dramatice, să dea declaratți false, etc.
Mă întreb: mințind, în urma unei tragedii, oare ce au de câștigat ?
Repet, această scrisoare deschisă se datorează indignarii față de oportuniști, declarații sș afirmații false apărute în mass media și pe rețelele de socializare.
Comandant de Cursă Lungă,
Pilot Maritim 1