x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Atenție la călătorii. Întârzieri uriașe la cursele aeriene, vacanțe ratate și bani pierduți

Atenție la călătorii. Întârzieri uriașe la cursele aeriene, vacanțe ratate și bani pierduți

de Redacția Jurnalul    |    07 Mai 2025   •   13:30
Atenție la călătorii. Întârzieri uriașe la cursele aeriene, vacanțe ratate și bani pierduți

Vara se apropie și românii își fac planuri pentru concedii însă veștile nu sunt prea bune. Se anunță blocaje la cursele aeriene și biletele sunt scumpe.

Eurocontrol, agenția europeană care coordonează traficul aerian, avertizează că ne vom confrunta cu întârzieri fără precedent. Traficul aerian va crește cu 5%, iar lipsa de personal riscă să ne ţină la sol, cu vacanţe ratate şi bani pierduţi.

Circa un sfert dintre zborurile de pe Otopeni au avut întârzieri sau anulări anul trecut. Aproape 40% dintre zborurile europene au fost afectate de întârzieri sau anulări. Cu un trafic în creştere, Eurocontrol avertizează că amânările vor depăși nivelul din 2024, când s-au înregistrat cele mai mari blocaje din ultimele două decenii. 

"Sezonul estival nu iartă pe nimeni. Atât companiile de handling bagaje, inclusiv zona de personal de la controlul de trafic au probleme cu personalulul, nu sunt suficienţi oameni. Când ai vârf de sezon, atunci se simte. Avem parteneriate cu furnizorii de handling de bagaje. Unul dintre punctele de presiune maxime vara sunt pe logistica bagajelor, ceea ce pe noi ne ajută", a declarat Silvia Teodorescu, purtător de cuvânt TAROM.

Wizz Air și TAROM nu au anunțat majorări de tarife

Ryanair estimează că va fi mai rău decât vara trecută, în special în weekenduri. Wizz Air, liderul pieței din România, susține că încearcă să evite blocajele. 

"Controlul traficului aerian a devenit principalul blocaj, mai ales în perioadele de vârf din timpul verii, generând întârzieri și anulări. Am implementat buffere suplimentare și capacitate alternativă pentru a putea face față problemelor cauzate de alţi actori din sistem", a declarat Jozsef Varadi, CEO Wizz Air.

Controlorii de trafic aerian sunt doar o parte a problemei.

"Aceste companii îşi calculează timpii la sol într-un regim extrem de scurt, care nu poate fi îndeplinit întotdeauna. Pe o parte dau jos pasagerii, pe alta îi îmbarcă, în acealaşi timp însoţitorii fac curăţenie în avion. E un talmeş-balmeş", spune Cezar Osiceanu, pilot, pentru observatornews.ro.

"Anulările, întârzieile mai mari de 3 ore calculate la aterizare sau refuzul de îmbarcare. Toate primesc aceleaşi compensaţii în valoare de 250, 400 sau 600 de euro de persoane. La toate acestea se poate adăuga şi rambursarea", afirmă Ramona Colea, reprezentant firmă de despăgubiri.

Dar întârzierile nu sunt singura nemulţumire a pasagerilor.

"Dacă vrei doar un loc în avion, plătești foarte puțin, poți zbura la un preț minim. Dar dacă vrei să călătorești cu foarte mult bagaj, ca un brad de Crăciun și să iei cu tine toată casa, vei plăti suplimentar deoarece adaugi greutate avionului și costuri suplimentare", a declarat Jozsef Varadi, CEO Wizz Air.

Lufthans a introdus o suprataxă de mediu, care poate ajunge la 70 de euro, iar Ryanair a afişat scumpiri de până la 6%. 

Deocamdată Wizz Air și TAROM nu au anunțuri oficiale privind majorări, potrivit observatornews.ro.

×
Subiecte în articol: întarzieri zboruri